Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Sen abort?

Anonym (B) skrev 2016-12-04 20:29:16 följande:
    Sök "skäl till sen abort" så finner du säkra källor som beskriver att ett skäl till att bli beviljad sen abort kan vara "att mannen lämnat kvinnan ensam".
    Och när man söker på de kriterierna så står det inte enda enda gång att det beviljas pga. kvinnan lämnats ensam däremot så står det att det kan vara en kombination av flera olika skäl som tillsammans gör situationen omöjlig och där kan att ha blivit ensam vara en komponent.
  • Anonym (anonym)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:46:59 följande:
    Självklart är det ett ingrepp i den personliga friheten, men sådana kan vara berättigade. Därför har vi exempelvis föngelsestraff, lvm, lvu och lpt som tillgängliga verktyg i samhället där syftet har ett högre värde än den dagsaktuella personliga integriteten. Och min åsikt är att värdet av att skydda barnet från att avlivas är högre ån den svårighet som den ovilliga modern utsätts för. Däremot förringar jag inte traumat som det skulle innebära för modern och samhället måsye givetvis göra allt de kan för att reducera skadeverkningarna av ett sådant förfarande.
    Så vi ska "rädda" oönskade foster från att aborteras till priset av att kvinnor kan komma att så traumatiserade att de kommer att drabbas av psykisk ohälsa för livet till följd av att de behöver fullfölja en oönskad graviditet under tvångsvård.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 21:01:45 följande:
    Jaha då får du väl fortsätta leta då för vi är ju tydligen två stycken som sett det.
    Du får väl skicka en länk där skälet att man blivit ensam gör att socialstyrelsen godkänner en sen abort för där jag läser detta så är det en delkomponent med flera olika delar som gör situationen ohållbar.
    Dessutom så säger Bygdeman att det blir en så sent i graviditeten så är det så psykiskt belastande att ingen kvinna söker abort utan starka skäl.
  • Anonym (anonym)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 21:37:18 följande:
    Förövrigt händer det även att abort av sociala skäl beviljas efter vecka 22 till och med.

Så gott som alla som ansöker om sen abort pga fosterskador får detta beviljat även om det bara handlar om att fostret saknar en arm eller har DS. Vilket också är en absurditet man häpnar över..
    Det är väl inte absurt om man inte kan tänka sig att ta ett livslångt ansvar för ett handikappat barn.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 21:50:10 följande:
    Så det är bättre att vi åter fyller institutioner med gravt handikappade barn?
    De som inte har upplevt hur de stora institutionerna fulla med gravt handikappade barn vet inte vad de pratar om, vi som började jobba på 70-talet på sådana institutioner vet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-04 22:11:00 följande:
    Läste nyligen om en sen abort i v 22(inte i Sverige)där barnet skrek när den kom ut och levde i 10 min.efter förlossningen.Hemskt.Barnmorska bytte jobb efter det och mådde väldigt dålig av detta händelse.
    Och det läste du på en seriös sida, ett foster i vecka 22 kan inte skrika eftersom de inte har lungor som fungerar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 22:11:02 följande:
    Därför att jag är relativt nyutbildad som bm och vill jobba just på förlossningen. Älskar mina övriga arbetsuppgifter.

Att jag och mina kollegor kan tycka att det är psykiskt tufft att handha sena aborter där fostret visar livstecken, är det konstigt för dig? Tror du att vi är några maskiner utan känslor? Som sagt, lagen ser ut som den gör och jag har inte för avsikt att personligen ta den fighten och försöka få ner abortgränsen.

När vi söker stöd och förståelse hos chefer när det blir för jobbigt får vi ett samtal. Sen pratar man inte mer om det. Har en kollega som nyligen fick gå pga att hon vägrade utföra aborterna. Och det ser jag som rätt. Det ingår i bm arbetsuppgifter att utföra aborter och man
    måste se till kvinnan. Klarar man inte det får man söka sig någon annanstans. Men det ändrar inte det faktum att det känns riktigt jobbigt att utföra dessa uppgifter ibland.

Jag hade jag välkomnat en lagändring som säger att abortgränsen går vid 20 veckor. Detta för att minska risken för feldateringar och foster som lever efter aborten.

Jo du är elak. Du kallar mig hycklare. Jag är en person ( förmodligen alldeles för känslig för mitt eget bästa har jag förstått i den här tråden) och jag blir uppriktigt ledsen av att du säger så. Jag har bara beskrivit hur det går till inom abortvården. Ibland är det svårt och etiskt oförsvarbart (enligt mig) men jag har inte för avsikt att försöka få till en lagändring. Det ser jag mig inte tillräckligt stark för. Jag hoppas helt enkelt att det är som många här skriver att fostret inte har ett medvetande och därmed inte kan känna smärta innan det går bort. Får lita på det helt enkelt.
    Du vill alltså att svårt skadade foster inte ska få aborteras så sent som nu utan hellre låta kvinnan genomgå 20 veckor till i väntan på att förlossning startar av sig självt eller vill du att det ska göras undantag för barn som saknar hjärna tex.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 23:14:38 följande:
    Är det DET denna tråden handlar om? Eller försöker du bara vara dryg nu?
    Det ska väl inte vara någon skillnad på att gå och vänta på att föda ett foster med svåra fosterskador än att som missbrukare tvångsvårdas fram till förlossning av ett oönskat barn? För ska gränsen för sena aborter sänkas så kommer den att sänkas både för de med fosterskador och de med sociala skäl och för att dra det ännu längre så kan man ju tänka sig att vissa kromosomfel inte ska vara skäl för abort eftersom vissa med dessa fel kan leva ett långt och ganska självständigt liv.
  • Anonym (anonym)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 23:24:58 följande:
    Jag har har ett funktionshindrat barn, och jag är uppväxt med en handikappad mor. En mor som utifrån sitt handikapp uppmanades till att göra abort.
    Då förstår väl att man inte vid lagstiftning kan utgå från personliga åsikter och känslor utan ta strikt hänsyn till vetenskapen. I vissa länder med stark religion väljer man att låta kvinnor dö istället för att utföra aborter, i en del länder får kvinnor långa fängelsestraff om de får missfall eftersom hon inte kan bevisa att hon inte gjort en abort.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-05 08:41:31 följande:
    Kanske inte skrika,men lite ljud och viftade med händerna..ville ju leva,så tragiskt.
    Ett foster i vecka 22 har inget viljetänk utan bara reflexer, inte ens nyfödda barn har någon vilja utan gör saker rent reflexmässigt.
Svar på tråden Sen abort?