Inlägg från: Veggie Peggy |Visa alla inlägg
  • Veggie Peggy

    Hur kan folk ha så mycket pengar?

    Jag reagerar på att du tycker att grönsaker är dyrt. Köper du efter säsong? Det gör stor skillnad. Så här års köper vi tex nästan aldrig tomater, paprika och sånt utan mer kålrot, morötter, lök, kål mm.

    Om du vill ha billigare köttfärssås så byt ut 2/3 av färsen mot linser och rivna morötter.

    Att bo på ett ställe som kräver att man kör bil ofta är dyrt. Vi kör ca 500 mil/år och då består drygt hälften av längre resor vid jul och på sommaren - resor som alltså är enbart för nöjes skull. Vår hyresrätt nära centrum kostar iofs 9000kr/mån, men då ingår ju värme, vatten/varmvatten och elen kostar oss bara ca 180kr/mån (grön el, därför dyr).

    Sen låter det som att du bor i ett område där folk tjänar lite mer än ni. Flytta till en betongförort och du känner dig som värsta lyxliraren som har råd att köpa vinterkläder till barnen. Jag bodde så när jag var student och det var rätt skönt att inte känna sig mer barskrapad än ngn annan - snarare mindre (tyvärr).

    Menar inte seriöst att du ska flytta för den skull, men du kanske kan föreställa dig hur bra ni ändå har det?

  • Veggie Peggy
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2016-12-03 19:27:17 följande:

    När det gäller köttfärs har jag inte köpt något annat än nötfärs på flera år. Blir närmast äcklad av tanken på blandfärs faktiskt.


    En billig lösning är att sluta köpa kött, eller dra ner det till hälften. Vi lägger ca 4500 kr/månad på mat. Två vuxna och två förskolebarn. Då köper vi så gott som allt ekologiskt. Hade vi ätit djur hade vi aldrig kommit så billigt undan.
  • Veggie Peggy
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2016-12-03 19:30:57 följande:

    Garanterat tjänar folk här mer än oss. Skulle tippa att snittet ligger betydligt över våra inkomster. Det har ändå känts rätt bra att bo här, eftersom det gett barnen viss trygghet. Det har varit ett lugnt område, men även det är på väg att ändras i det nya Sverige.


    Jag kände mig iofs inte otrygg i varken Angered eller Hammarkullen... Men det är en annan diskussion.

    Men då ligger nog förklaringen i var ni bor. Det finns en bra sajt där man kan knappa in sin årsinkomst och se hur man ligger till jämfört med världsbefolkningen. Ska se om jag hittar den. Den ger en lite perspektiv på hur rika vi är.
  • Veggie Peggy
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2016-12-03 19:40:03 följande:

    Så är det. Det håller jag helt med om. Känns visserligen som diskussionen spårat ur en aning. Min rubrik var "hur kan folk ha så mycket pengar". Det som skiljer agnarna från vetet eller hur man ska uttrycka det, är troligen inte vilket kilopris man betalar för köttfärsen, eller om man äter fläsk eller nöt. Tveksamt om det har någon betydelse ens på marginalen. Har man däremot en månadsinkomst på 80 tkr istället för 35 tkr tror jag det har viss betydelse. Eller vad tror ni andra?


    Håller med till fullo! Har en kompis som tjänar strax under 30' och umgås mycket med advokater och läkare. Det haltar en hel del när de ska gå ut, åka på resor mm.
  • Veggie Peggy
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2016-12-03 20:00:25 följande:

    Vad tror ni om matkassar förresten? Min sambo har bokat upp oss på det, så vi kör en sådan varannan vecka nu. 699:-/vecka för fem måltider från ICA, men då ingår förstås inte frukost, dryck och sånt. Det får man köpa utöver.


    Matkasse är dyrt. Du betalar för maten + recepten + packning och i vissa fall utkörning. Om du köper samma matvaror själv betalar du bara för maten och resan till o från affären. Tar du cykeln blir resan gratis och du slipper köpa gymkort på köpet!
  • Veggie Peggy

    Torkade linser kostar ca 40kr/kg, utan att vara på rea. Och det är alltså för torrvaran. Som färdigkokta är de mer jämförbara med köttfärsen och vad kan de hamna på då per kilo? 10 kr? Det finns mao en enkel väg till billig mat för den som vill.

  • Veggie Peggy
    Anonym (C) skrev 2016-12-03 20:57:19 följande:

    Hehe det är bra! Fler borde äta mer vegetariskt. Synd att kött är såå mycket godare ;) Men jag väljer hellre veg än utländskt kött iaf - det borde fler göra om man tycker att svenskt kött är för dyrt :)


    Absolut, eller blanda ut det svenska köttet med grönsaker eller baljväxter. Man måste ju inte bli totalvegis.
  • Veggie Peggy
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2016-12-03 21:01:52 följande:

    Fascinerande vilken vändning denna tråd fick. Trodde aldrig när jag skapade denna tråd att det som skiljer rika från fattiga skulle vara vilket kilopris de betalar för färsen till köttfärssåsen...

    Man lär sig något nytt varje dag.


    Du är på Familjeliv...

    Jag tror det beror på att du ställde frågan om hur du skulle få råd med ditt och datt som huvudfråga i trådstarten och sen tog som exempel hur mkt er köttfärssås kostar. Om du ville veta vad som skiljer rika från fattiga hade du nog fått skriva det.
  • Veggie Peggy
    Anonym (Matlåda) skrev 2016-12-03 21:04:17 följande:

    Det som inte nämnts i tråden är att din arbetsplats är skylldig att ordna ett ställe att värma och äta sin mat. Till och med lastbilar har ju mikro!


    Jag funderade över det där men hittade inget på nätet om att det faktiskt var så. Var är det fastslaget?
  • Veggie Peggy
    Anonym (Hej) skrev 2016-12-03 21:14:35 följande:

    Jo det hade ni lätt. Köpet man hela djur hos bonde så blir det billigt. ligger på 3900 på två vuxna och två barn i skolåldern.


    Och så gott som allt ni äter är ekologiskt?
Svar på tråden Hur kan folk ha så mycket pengar?