• Anonym (Sjuksköterska)

Jobbar som sjuksköterska men vantrivs så, kan någon hjälpa mig med idéer vad jag kan göra ist?!

Hej.

Jag jobbar som sjuksköterska på en avdelning på ett sjukhus. Har jobbat i snart 2 år. Är så himla less och ledsen över att aldrig veta om vi är bra bemannade eller för få. Vår grundbemanning har sänkts med en sjuksköterska per pass, och inte ens det får vi ihop.
    Är less på att vården på avdelningen inte funkar och är less på att min kompetens går åt till källsortering, disk, mat och städ.

Jag brinner för friskvård, tycker det är kul att peppa patienter till att våga och försöka. Uppmuntra till det friska.
    Därför känns inte riktigt vårdcentral med såromläggningar och hemsjukvård riktigt rätt heller...

Min dröm är ju bättre betalt, inte jobba helger eller framförallt inte röda dagar iaf och att jobba med friska individer. Trivs bra i möten med patienter, men just nu "äter dessa möten upp mig" då jag känner att jag inte mäktar med,hinner eller orkar. Mår inte bra av mitt nuvarande jobb.

Vad kan jag jobba med???

Är inte jättepepp på en helt ny utbildning eller vidareutbildning egentligen. Tänker att det borde finnas ett sådant jobb för mig som sjuksköterska!

Kan någon hjälpa och/eller peppa?!?!

• Svar på tråden Jobbar som sjuksköterska men vantrivs så, kan någon hjälpa mig med idéer vad jag kan göra ist?!
  • elin1989

Jag är också ssk. Har en master i folkhälsa och jobbar som forskningssjuksköterska 40% och doktorerar (också inom folkhälsa) på heltid. Kommer inte att jobba mer som ssk när jag är klar med utbildningen. Forsknings-ssk kanske skulle vara nåt? Det är mån-fre och inga röda dagar. Jag hatade också att jobba på avdelning på sjukhus.

• Mantrasina

Hälso/vårdcentral med inriktning på friskvård är ett alternativt, likaså företagshälsovård. Finns ju en del företag som faktiskt har egna sjuksköterskor. Skolhälsovård är också mer inriktat på hälsa och friskvård snarare än sjukvård. 

Jag skulle säga att du först och främst bör söka dig bort från vårdavdelning. Jag har varit i din situation, men för mig hade det gått längre och jag blev sjuk av den organisatoriska stressen - stressen under passen klarade jag hur bra som helst - och det slutade med att jag lämnade avdelningen och patientgruppen jag älskade att jobba med och istället började inom hemvården. Det är förvisso en del såromläggningar, men det är också väldigt mycket friskvård och andra typer av bedömningar i min arbetsvecka, och framför allt är det mycekt möten med friska glada äldre som vill vara kvar hemma och få hjälp med medicinska bekymmer i form av regelbundna provtagningar, hjälp med kosten, hjälp i kontakten med sjukvården och med tillfälliga uppföljningar efter olika typer av besvär. Mycket friare, mycket roligare än avdelningsjobb!

• Mantrasina

Tillägg: det kan kanske vara nåt att jobba med forskning? Eller på mottagning? Det finns många vägar att gå för att komma bort från kvällar-helger-nätter, särskilt om du har några års erfarenhet.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vårdcentral är långt mycket mer än såromläggningar, hälsofrämjande arbete är en stor del på exempelvis blodtrycksmottagningar, diabetesmottagningar och så vidare.

Detsamma gäller ju hemsjukvården, både den "vanliga" och den för patienter som omfattas av LSS.

Vill du hålla dig inom sjukhuset finns det ju även ett flertal mottagningar där som kanske kan vara av intresse.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MrsMia

Funderat på skönhetsvård, fillers o dylikt? Finns bra med pengar att tjäna för den sjuksköterska som startar eget och skaffar sig ett gott rykte.

• Domesticgoddess

Om du inte tror du saknat patientkontakten för mycket skulle kanske ett försäkringsbolag kunna vara något för dig. Har två ssk väninnor som numera jobbar på sjukförsäkringsbolag och en tredje som nyligen börjat inom företagshälsovården. De säger ganska samstämmigt att de är nöjda med bytet men även att de kan sakna pulsen på avdelning.

• 2009

Håller helt med det Mantrasina skriver! Jobbar själv inom hemvården och tycker att det är världens bästa arbete, fritt och stimulerande. En stor del av arbetet går dessutom ut på att i stor utsträckning kunna hjälpa äldre att behålla sin hälsa för att kunna bo hemma så länge det går! Jag hade en T6-sskstudent för någon månad sen som faktiskt sa att hon tyckte det var roligt att se att vi jobbade så mycket med det friska hos äldre och inte bara såg det sjuka :) 

Annars hade jag också företagshälsovård och elevhälsan som tips, fast jag vurmar mest för hemvården så klart ;)

• Anonym (?)

Jag har ingen koll på utbildningar osv, men sjukgymnast? 

Svar på tråden Jobbar som sjuksköterska men vantrivs så, kan någon hjälpa mig med idéer vad jag kan göra ist?!