• Solstråle0001

Julskinka - ströbrödet blir bara kladd

I år har julskinkan fallit på min lott!

Har för mig att jag brukar blanda äggula och senap och toppa med ströbröd. Men ströbrödet torkar liksom aldrig eller får fin färg, det blir bara kladd. Visserligen gott kladd men så ska det väl inte vara?

Har testat att ha inne lite längre men då blir den ju torr.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Julskinka - ströbrödet blir bara kladd
  • sextiotalist

Högre temperatur i ugnen. Jag måste nog sänka temperaturen nästa gång för här blir den bränd.

• Lena

Mer ströbröd eller tunnare lager. Hög temperatur och kort tid

• sextiotalist
    Solstråle0001 skrev 2016-12-04 08:14:18 följande:

Hur varmt?

225 - 250 grader brukar jag ha. Jag har ingen varmluftsugn, så jag har skinkan i mitten eller lite högre (beroende på storleken).
  • Sventa

1 ägg

0.5 dl senap

1msk potatismjöl

Sirap

Ca 1dl ströbröd

Rör ihop in i ugnen på 225 grader efter tio minuter. Ut och pensla med smält smör och in fem min till

Knaprig och god

• Solstråle0001
    Sventa skrev 2016-12-04 19:34:04 följande:

1 ägg

0.5 dl senap

1msk potatismjöl

Sirap

Ca 1dl ströbröd

Rör ihop in i ugnen på 225 grader efter tio minuter. Ut och pensla med smält smör och in fem min till

Knaprig och god

• Solstråle0001
    Sventa skrev 2016-12-04 19:34:04 följande:

1 ägg

0.5 dl senap

1msk potatismjöl

Sirap

Ca 1dl ströbröd

Knaprig och god

Solstråle0001 skrev 2016-12-04 20:42:05 följande:
    Spännande! Blandar du det kladdiga först och häller på det torra sen eller?
  • sextiotalist
    Solstråle0001 skrev 2016-12-04 20:42:58 följande:

Spännande! Blandar du det kladdiga först och häller på det torra sen eller?

Det brukar man göra. Man penslar skinkan med det kladdiga och sedan på med ströbröd
  • straw2008

Vi rullar hela skinkan i ägg sen i ströbröd o gör TVÅ varv, älskar det knapriga. Du måste ha tillräckligt hög värme för att det ska bli krispigt, försök torka av det sägg som kommer precis under sinkan för det kan annars bli geggigt. 

I kinamockaskogen.....
  • Sventa

Japp det blöta först sen på med ströbröd. Du kan blanda i ströbrödet också och vänta en 4-5 minuter då får du en massa som blir lik den som är på köpt griljerad skinka..

• AgnetaMagnusson

vad fick du faktan ifrån? vad är din regel huh skinka ska man inte äta. dålig för kondition . ät lite surkål eller vanlig vitkål om du vill det. tack föra tt just du läste detta och att du vill köpa min bok the good life of a idrotts lärare av agneta magnusson. jag vill även ge lite kreditkort till min kusin lena magnusson. hon hjälåte mig att sätta lite saker på plats.

Svar på tråden Julskinka - ströbrödet blir bara kladd