• Anonym (Desperat)

mina skyldigheter mot AB?

Vet inte om detta hamnar rätt, men testar för att se om någon har svar på mitt bekymmer.

Jag stod som ägare för mitt X's aktiebolag. Gjorde även bokföringen för företaget. Orsaken till att företaget stod på mig är för att han har näringsförbud samt massa skulder.

Gör en lång historia kort: separation, misshandel, mordhot mm. Jag har polisanmält och ansökt om kontaktförbud.

Jag har uträtt ur bolaget, allt är överskrivet på en släkting till honom, han har fått alla papper, filer, ALLT som rör företaget. Sie-fil med bokföringen och alla kvitton osv.

Jag är livrädd för människan och vill inte ha någon kontakt. Han gör allt för att trakassera mig och det senaste nu är att han begär att jag ska vara tillgänglig för den som nu sköter bokföringen. Han menar på att det faller på mitt ansvar att hjälpa den nya med allt h*n behöver hjälp med. Han har tydligen pratat med en advokat som då hävdar att jag har fortsatta skyldigheter mot företaget och han ska polisanmäla mig om jag inte hjälper till.

Jag har inte råd att kontakta en egen advokat, så jag undrar nu om någon vet vilka skyldigheter jag har. Ska jag vara tillgänglig konstant ifall hans bokföringsperson försöker få tag i mig (det jag fått svara på hittills är saker som: hur gjorde du för att skapa en SiE-fil, finns alla bokslutsbilagor i bokslutspärmen, vilket var sista fakturanumret du använde; dvs frågor som de själva kunde tagit fram svaren på om de kollat i papprena) ?
    Vad är jag tvungen att hjälpa till med och var kan jag i så fall hitta lagrum för det?
    Vad kan jag få för ev straff om jag blir polisanmäld för att jag vägrar hjälpa till?

Jag vill verkligen inte ha med personen att göra. Som sagt, han har mordhotat och misshandlat mig, jag går hos psykolog för att bearbeta allt han utsatt mig för under våra år ihop så jag hade gärna sluppit fortsätta i hans företag utan ersättning för det.

• Svar på tråden mina skyldigheter mot AB?
  • Anonym (Kille)

Jobbig sits. Jag är lite osäker på vem som är ansvarig för bokföringen för de år som du ägde bolaget. Om det skulle vara några oegentligheter i bokföringen.

Jag förstår inte varför de vill gräva i gammal bokföring, om inte bolagsverket eller skatteverket undrar. Det borde ju mest vara ingående saldon på olika konton som man för vidare till nästa år? Och pärmen med transaktioner o sista årsredovisningen borde ju svara på de flesta frågorna.

Kan du tillämpa s.k. strategisk inkompetens här? Dvs verka hjälpsam men inte minnas saker, och vara allmänt tafatt så personen som ska ta över avskriver dig som hopplöst inkompetent?

Jag tror egentligen inte att de behöver så mycket hjälp för att ta över bokföringen om du gjort den rimligt rätt o dokumenterat vad du gjort.

• Kjell2

Vad var din formella roll i aktiebolaget? Aktieägare, ordförande, styrelseledamot, vd, revisor, anställd?

• Alexander Bergbacka

Förutsatt att du trätt ur företaget, och alltså skrivit över ansvar på någon annan ochinte äger några aktier, har du inga skyldigheter alls gentemot sagda företag.

Om så inte är fallet beror det helt på hur stor din ägandeandel är, et.c. så då måste du vara lite mer tydlig angående exakt hur mycket du äger o.s.v.

Svar på tråden mina skyldigheter mot AB?