• Yonne
    Äldre 4 Dec 14:21
    5497 visningar
    20 svar
    20
    5497

    Väntetid IVF i Örebro

    Vi väntar på IVF i Örebro. De kan inte svara när vi kommer få tid till förstabesök. Säger bara KANSKE i januari, då har vi väntat 5 månader. I november sa de att vi KANSKE skulle få tid i december.

    Är det någon som börjat med IVF i Örebro nyligen? Hur länge fick ni vänta?

    Eller någon som fortfarande väntar, när säger de att ni kommer få tid när ni ringer dem?

    Bor ni i Örebro län eller i något annat landsting?

  • Svar på tråden Väntetid IVF i Örebro
  • Anonym (Ny ivf-ar­e)
    Äldre 5 Dec 18:50
    #1

    Vad märkligt, på vår utredning sa vårt landsting (Karlstad) att det inte är någon kö till ivf varken där eller Örebro (som man gör ivf i om man bor i Värmland). Vi skulle kört sprutstart okt men hade missat att jag behövde vaccinera mig först (suck)! Så fick köra nu i nov istället!

  • Yonne
    Äldre 5 Dec 19:21
    #2
    Anonym (Ny ivf-are) skrev 2016-12-05 18:50:17 följande:

    Vad märkligt, på vår utredning sa vårt landsting (Karlstad) att det inte är någon kö till ivf varken där eller Örebro (som man gör ivf i om man bor i Värmland). Vi skulle kört sprutstart okt men hade missat att jag behövde vaccinera mig först (suck)! Så fick köra nu i nov istället!


    Tack för ditt svar. Jag tycker också att det är konstigt. Jag har hört så mycket bra om Örebro men mitt förtroende är väldigt kantstött just nu. Hoppas din IVF gått bra!

    Tar gärna emot erfarenheter från fler som väntar på IVF i Örebro eller som nyligen gjort behandling IVF där. Ni får så klart vara anonyma om ni vill. :)

    Tack!!
  • Anonym (Ny ivf-ar­e)
    Äldre 5 Dec 19:42
    #3
    Yonne skrev 2016-12-05 19:21:09 följande:

    Tack för ditt svar. Jag tycker också att det är konstigt. Jag har hört så mycket bra om Örebro men mitt förtroende är väldigt kantstött just nu. Hoppas din IVF gått bra!

    Tar gärna emot erfarenheter från fler som väntar på IVF i Örebro eller som nyligen gjort behandling IVF där. Ni får så klart vara anonyma om ni vill. :)

    Tack!!


    Men! På tal om ivf och Örebro! Aldrig i mitt liv har jag mött sådana varma och proffsiga läkare och sköterskor. Såå fantastiska! De förklarar allt, är lugna och uppmanar till frågor. Jag hade tre för mig okända människor på äggplocket men kände mig ändå så trygg! Och på återförandet var det tre nya ansikten men lika proffsiga och vänliga de! Inte alls fått samma fina vård i Karlstad eller från vårdpersonal i andra sammanhang.
  • Yonne
    Äldre 5 Dec 19:52
    #4
    Anonym (Ny ivf-are) skrev 2016-12-05 19:42:31 följande:

    Men! På tal om ivf och Örebro! Aldrig i mitt liv har jag mött sådana varma och proffsiga läkare och sköterskor. Såå fantastiska! De förklarar allt, är lugna och uppmanar till frågor. Jag hade tre för mig okända människor på äggplocket men kände mig ändå så trygg! Och på återförandet var det tre nya ansikten men lika proffsiga och vänliga de! Inte alls fått samma fina vård i Karlstad eller från vårdpersonal i andra sammanhang.


    Det känns bra att du skriver att du är nöjd med dem. Jag ska försöka komma igen och hitta förtroendet. :)
  • Stjärn­aL
    Äldre 5 Dec 20:52
    #5

    Vi väntar också på vårt första försök med IVF i Örebro. Jag känner igen det du skriver, väldigt mycket "kanske" hela tiden.

    Sist jag pratade med dom var det exakt samma svar som du fått. Eller dom sa "kanske December men annars i början av Januari" Men har inte hört något så antar att det dröjer ytterligare?

    Jag frågade läkaren när vi var där sist och blev uppskriven på väntelistan hur det såg ut med väntetider (man har ju läst/hört om folk som får vänta upp till 1 år) men hon gav mig intrycket att det inte alls var så lång väntetid?

    När jag ringt och frågat har dom också sagt att dom har brist på läkare? Vilket då gör att allt blir förskjutet..

  • Yonne
    Äldre 5 Dec 21:15
    #6
    StjärnaL skrev 2016-12-05 20:52:06 följande:

    Vi väntar också på vårt första försök med IVF i Örebro. Jag känner igen det du skriver, väldigt mycket "kanske" hela tiden.

    Sist jag pratade med dom var det exakt samma svar som du fått. Eller dom sa "kanske December men annars i början av Januari" Men har inte hört något så antar att det dröjer ytterligare?

    Jag frågade läkaren när vi var där sist och blev uppskriven på väntelistan hur det såg ut med väntetider (man har ju läst/hört om folk som får vänta upp till 1 år) men hon gav mig intrycket att det inte alls var så lång väntetid?

    När jag ringt och frågat har dom också sagt att dom har brist på läkare? Vilket då gör att allt blir förskjutet..


    Tack för ditt svar. Ja, de har det nog tufft med brist på läkare men tänk vad värdefullt det varit om man fått information om läget utan att behöva ringa dit och tjata. Speciellt när de sa att vi skulle få tid inom 3 månader i augusti. Hur länge ungefär har ni varit uppsatta på väntelistan? Frågar för de verkar säga ungefär samma till oss och jag vill veta hur mång väntan vi kan räkna med.
  • Stjärn­aL
    Äldre 5 Dec 21:34
    #7

    Vi var där sist i slutet av September. Så även då vi blev uppskrivna på väntelistan.

    Tråkigt att dom inte har möjlighet att ta in fler läkare om det nu är brist? Men det är väl inte så mycket att göra än att bara vänta? Hur ofta har du ringt och frågat?

    Sen när man väl ska sätta igång kan det väl dröja ytterligare veckor om man ex precis haft ägglossning? Då bör väl dom anpassa sig mer efter oss, patienter? Eller hur funkar det?

    Känner mig helt ny i det här, har du fått någon annan bra information ifrån sjukhuset som du vill dela med dig av?

  • Yonne
    Äldre 5 Dec 22:36
    #8
    StjärnaL skrev 2016-12-05 21:34:36 följande:

    Vi var där sist i slutet av September. Så även då vi blev uppskrivna på väntelistan.

    Tråkigt att dom inte har möjlighet att ta in fler läkare om det nu är brist? Men det är väl inte så mycket att göra än att bara vänta? Hur ofta har du ringt och frågat?

    Sen när man väl ska sätta igång kan det väl dröja ytterligare veckor om man ex precis haft ägglossning? Då bör väl dom anpassa sig mer efter oss, patienter? Eller hur funkar det?

    Känner mig helt ny i det här, har du fått någon annan bra information ifrån sjukhuset som du vill dela med dig av?


    Jag skickade ett meddelande till dig!
  • Stjärn­aL
    Äldre 6 Dec 13:24
    #10

    Tack för ditt svar och att du ville dela med dig ev er erfarenhet.

    När vi varit där innan på samtal har jag också alltid känt att d bemött oss väldigt väl.

    Kan du inte berätta lite mer om själva processen och hur långtid allt tog för er?

    Från att ni var igång till att ni fick ett +?

  • Yonne
    Äldre 14 Dec 15:27
    #12

    Vad bra att så många berättar om hur bra de är och hur trygg man känner sig. Det känns bra!

    Vi har fått svar nu att de inte kan svara när vi får tid, men det blir inte i december. I januari har vi väntat 5 månader från det att underlag skickades. Hur går det för andra som ska göra IVF i Örebro. Hur länge säger de att ni behöver vänta? Eller hur länge har ni behövt vänta? Ni får så klart vara anonyma!

  • Anonym (Bobo)
    Äldre 14 Dec 17:35
    #13

    Har ej läst allas kommetar. Jag ringde dit första gången runt mars-april. Fick hälsodekalation typ i april-maj sen fick vi brev om att vi skulle lämna spermaprov o jag blodprov men det strulade med vårt jobb pga oschyssta chefer så vi lyckades gå dit när dom öppnade efter semestern. Fick första möte i slutet av sept.

    Det var inget fel på oss två så vi fick ej ivf pga om det var inget fel då bör det ta max 2 år. Så vi kör med pergotime nu fråb okt tills nu. Sen i januari ska vi börja prata hur vi ska göra om det händer inget under dec.

    Hoppas mitt svar var något. :) Hoppas ni får en tid snabbt som möjligt!

  • Yonne
    Äldre 15 Dec 09:42
    #14

    Tack för ditt svar om din behandling i Örebro. Hoppas du kommer igång snabbt

    Örebro säger nu att alla patienter behöver vänta 5 månader efter beslut om att IVF ska göras. Så att ni vet. Vi gjorde vår utredning i annat landsting i våras.

  • Anonym (2409)
    Äldre 14 Jan 16:08
    #15

    Hej! Har det gått framåt nåt...? Vi är på vårt andra försök nu. Väntan på det första kändes lååång...

    Vi hörde av oss augusti 2015, första besöket med provtagning och undersökningar som följde i feb 2016. Hittade inga fel, så vi skulle försöka på egen hand till hösten och köra igång ivf då. Vi hörde av oss i augusti och fick veta att det är tre mån väntetid, vilket gjorde oss lite frustrerade då vi trodde vi skulle köra igång... men det var tydligen läkarbrist. Vi fick stå på en återbudslista och fick komma in med kort varsel när de ringde upp. Till sist kom vi igång med första försöket i november, 9 ägg, 8 befruktade, ET blasto, men det blev inget den omgången...

    Nu har vi precis gjort ET igår med ett tredagars och har den där evighetsväntan framför oss igen... (denna gång 17 ägg, 9 befruktade, vet inte än om något klarar sig till frysen, här odlar de till dag sex innan de fryser...)

    Läkarna och sköterskorna är så jävla gulliga och varma, det är det bästa med Örebro. Tycker dock behandlingen känns väldigt random, de förklarar inte varför de tar vissa beslut, och man bara sitter där och grinar och undrar varför det blev som det blev. Äggplocken har för mig varit fasansfulla, och jag har skrikit av smärta och bönat och bett om mer smärtlindring. Och så läser man om folk som får så mycket morfin så rummet snurrar, på Sahlgrenska får man lustgas, osv. Är inte så klen heller direkt, jag brukar ju ha mensvärk så jag kräks av smärta. Men det här var bland det värsta jag varit med om.... hoppas hoppas hoppas jag slipper en tredje omgång...

  • Äldre 27 Jan 22:09
    #16

    Jag & min sambo står i kö för att få komma på instruktionsmöte för att börja hormonbehandla hemma. Vi skrev in oss i juli 2016 då hade vi försökt i 1 år. Fick under sensommaren lämna blodprov/spermaprov men fick inte provsvaren förrän i november (alltså 4månader från dess att vi skrev in). Under det mötet gjordes vul och vi fick info om att vi inom 3 mån skulle få komma tillbaka för möte och påbörjan av hormonbehandling.

    Totalt kommer det alltså ha gått 7 - 8mån från inskrivning tills dess att vi påbörjar ivf. En sjukt jävla lång väntan. Helt fruktansvärd. Ångest ångest ångest. Men försöker smått hålla hoppet vid liv. Jag har också ring dom flertalet ggr för att fråga om dom glömt bort oss, men de verkar haft läkarbrist & sommarstängt (?)... hemskt! Men personalen måste jag ändå ge 10/10 i betyg, fantastiska!

    Jag hoppas att 2017 är alla våras år!!

  • Anonym (Rosen­)
    Äldre 12 May 15:39
    #17

    Har ni gjort en fullständig utredning ? Jag har gjort det och provat 6 hormonbehandlingarna med letrozol och ska nu börja med menopur (sprutor) som ska leda till ägglossning. Tror de sa till mig att de vill prova olika metoder minst 6 månader om man har en orsak till infertilitet som går att åtgärda innan man genomgår ivf. Funkar det inte med sista försöker nu ska vi ställas i kö för ivf och det kan ta upp till 3 månader och mer som nu med sommarstängt, då blir väntan lite längre. Hur har det gått för er ? :)

  • Äldre 16 May 14:20
    #18

    Det är ingen som gjort missfallsutredning i Örebro?


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Raggie
    Äldre 18 Nov 16:19
    #19

    Hej på er. Undrar lite om Örebro ivf. Bor i västra Götaland men har hört att man kan söka med egenremiss till Örebro. Hur gör man då för att få det landstings finansierat ?

  • Anonym (Guldk­limpen­)
    Äldre 18 Nov 17:08
    #20
    regina87 skrev 2018-11-18 16:19:22 följande:

    Hej på er. Undrar lite om Örebro ivf. Bor i västra Götaland men har hört att man kan söka med egenremiss till Örebro. Hur gör man då för att få det landstings finansierat ?


    Ring och fråga, de är snälla och trevliga att prata med

    019-602 18 95
    tidsbeställning, rådfrågning
    Telefontid: Måndag - fredag
    kl 8.00 - 8.30, 10.00 - 11.30
    Måndag - torsdag även kl 13.00 - 14.00
Svar på tråden Väntetid IVF i Örebro