Har du bytt/ändrat namn? (förnamn)
Nyfiken då jag har märkt att rätt många runt mig har gjort ändringar.
Om du vill, berätta gärna varför du har bytt/ändrat.
Nyfiken då jag har märkt att rätt många runt mig har gjort ändringar.
Om du vill, berätta gärna varför du har bytt/ändrat.
puffar för att fler ska se
Nattlig puff
Jag bytte mitt förnamn för 11 år sedan för jag hade mitt namn och har alltid gjort.
Nu är jag nöjd.
Jag lade till ett förnamn när jag döpte mig. Då var det fortfarande väldigt krångligt att ändra ett namn, men vid dop fick man lägga till ett. Jag döpte mig för att få konfirmera mig med kompisarna, och namnet lade jag till för att jag kunde ,,,
När jag gifte mig lade jag till ett andranamn som mamma och mormor hade, typ för att skapa ett släktnamn (men har inga döttrar att föra det vidare till ). Det är väldigt ovanligt och vi blir färre för varje år som går.
Maken har lagt till ett andranamn och bytt stavning på ett annat.
Jag lade till ett tilltalsnamn (Väldigt likt mitt dåvarande tredjenamn) och bytte efternamn när jag var 20. För mig är namn väldigt personligt och något jag verkligen vill trivas med.
Kul med svar!
Jag tycker absolut att man ska ha ett namn man trivs med, det är ju ens eget namn! Jag har funderat på det själv, men jag vet inte om jag orkar med att försöka få alla att kalla mig något annat, möjligen att jag byter om jag ska flytta till ett nytt ställe.
Kul med svar!
Jag tycker absolut att man ska ha ett namn man trivs med, det är ju ens eget namn! Jag har funderat på det själv, men jag vet inte om jag orkar med att försöka få alla att kalla mig något annat, möjligen att jag byter om jag ska flytta till ett nytt ställe.
Ni som har bytt hur har det funkat att få omgivningen att kalla er för det nya namnet?
Har det känts lite schizofrent efter några år när ni i barndomen hette ett namn och sen som äldre heter ett annat namn? Det blir ju som att prata om två olika personer?
Hur blir det när gamla och nya bekantskaper möts om dom gamla bekanta envisas med att kalla er för det gamla namnet inför dom nya bekanta?
Hur tvingar man folk att kalla en det nya namnet när så många envisas med "För mig är du alltd XX"?
Jag håller med om att man ska kunna byta namn om man vill för det finns inget värre än att kallas ett namn dag efter dag som man inte känner att man passar i.
Ni som har bytt hur har det funkat att få omgivningen att kalla er för det nya namnet?
Har det känts lite schizofrent efter några år när ni i barndomen hette ett namn och sen som äldre heter ett annat namn? Det blir ju som att prata om två olika personer?
Hur blir det när gamla och nya bekantskaper möts om dom gamla bekanta envisas med att kalla er för det gamla namnet inför dom nya bekanta?
Hur tvingar man folk att kalla en det nya namnet när så många envisas med "För mig är du alltd XX"?
Jag håller med om att man ska kunna byta namn om man vill för det finns inget värre än att kallas ett namn dag efter dag som man inte känner att man passar i.
Har bytt efternamn pga att ja inte ville bära min incestuösa biologiska fars efternamn!
Har alltid gillat mitt förnamn. Efternamnet...är ingen höjdare. Har aldrig känt ett starkt band till det. Otroligt vanligt och trist. Hade dock bara bytt det om jag gift mig. Vilket jag inte kommer göra så det får väl hänga med resten av livet.
Är det någon som har bytt namn som ångrat sig senare och velat heta sitt gamla namn igen?
Jag har lagt till ett förnamn, ej tilltalsnamn dock, och några år senare tog jag bort det namn jag lagt till.
Många år sedan nu men jag tror att jag var myndig. Vet att mina föräldrar inte behövde skriva under i alla fall. Jag var ca 25 år när jag tog bort namnet igen. Jag ångrade mig och tyckte inte namnet var så fint längre. Ville ta bort namnet innan jag gifte mig, så det inte skulle finnas med på vigselbeviset eller att vigselförrättaren skulle nämna namnet under själva vigseln.
Inte än men jag kommer att ta ett förnamn till, och byta efternamn också.
Jag har inte bytt vare sig förnamn eller efternamn. Jag behöll mitt efternamn när vi gifte oss, har ett ovanligt efternamn, det är ett förnamn.