• Anonym (Bytt-e-Bytt)

Har du bytt/ändrat namn? (förnamn)

Nyfiken då jag har märkt att rätt många runt mig har gjort ändringar.

Om du vill, berätta gärna varför du har bytt/ändrat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du bytt/ändrat namn? (förnamn)
  • Anonym (Bytt-e-Bytt)

puffar för att fler ska se

• Anonym (Bytt-e-Bytt)

Nattlig puff

• Anonym (japp)

Jag bytte mitt förnamn för 11 år sedan för jag hade mitt namn och har alltid gjort.

Nu är jag nöjd.

• Anonym (Bytt-e-Bytt)
    Anonym (japp) skrev 2016-12-05 07:20:09 följande:
    Jag bytte mitt förnamn för 11 år sedan för jag hade mitt namn och har alltid gjort.

Nu är jag nöjd.
    Låter bra!

Har säkert 5 stycken i min närmaste umgängeskrets som har gjort ändringar, tycker att det är bra att det är så pass lätt att ändra, man ska få lov att heta det som känna bra.
  • lövet2

Jag lade till ett förnamn när jag döpte mig. Då var det fortfarande väldigt krångligt att ändra ett namn, men vid dop fick man lägga till ett. Jag döpte mig för att få konfirmera mig med kompisarna, och namnet lade jag till för att jag kunde ,,,

• Kerubmamman

När jag gifte mig lade jag till ett andranamn som mamma och mormor hade, typ för att skapa ett släktnamn (men har inga döttrar att föra det vidare till ). Det är väldigt ovanligt och vi blir färre för varje år som går. 

Maken har lagt till ett andranamn och bytt stavning på ett annat. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • elyse

Jag lade till ett tilltalsnamn (Väldigt likt mitt dåvarande tredjenamn) och bytte efternamn när jag var 20. För mig är namn väldigt personligt och något jag verkligen vill trivas med.

• Anonym (Bytt-e-Bytt)

Kul med svar!
    Jag tycker absolut att man ska ha ett namn man trivs med, det är ju ens eget namn! Jag har funderat på det själv, men jag vet inte om jag orkar med att försöka få alla att kalla mig något annat, möjligen att jag byter om jag ska flytta till ett nytt ställe.

• elyse
    Anonym (Bytt-e-Bytt) skrev 2016-12-05 10:32:59 följande:

Kul med svar!

Jag tycker absolut att man ska ha ett namn man trivs med, det är ju ens eget namn! Jag har funderat på det själv, men jag vet inte om jag orkar med att försöka få alla att kalla mig något annat, möjligen att jag byter om jag ska flytta till ett nytt ställe.

Det är väldigt praktiskt att göra i samband med flytt eller jobb-byte!
  • Anonym (12345)

Ni som har bytt hur har det funkat att få omgivningen att kalla er för det nya namnet?
    Har det känts lite schizofrent efter några år när ni i barndomen hette ett namn och sen som äldre heter ett annat namn? Det blir ju som att prata om två olika personer?
    Hur blir det när gamla och nya bekantskaper möts om dom gamla bekanta envisas med att kalla er för det gamla namnet inför dom nya bekanta?
    Hur tvingar man folk att kalla en det nya namnet när så många envisas med "För mig är du alltd XX"?

Jag håller med om att man ska kunna byta namn om man vill för det finns inget värre än att kallas ett namn dag efter dag som man inte känner att man passar i.

• elyse
    Anonym (12345) skrev 2016-12-05 15:54:45 följande:

Ni som har bytt hur har det funkat att få omgivningen att kalla er för det nya namnet?

Har det känts lite schizofrent efter några år när ni i barndomen hette ett namn och sen som äldre heter ett annat namn? Det blir ju som att prata om två olika personer?

Hur blir det när gamla och nya bekantskaper möts om dom gamla bekanta envisas med att kalla er för det gamla namnet inför dom nya bekanta?

Hur tvingar man folk att kalla en det nya namnet när så många envisas med "För mig är du alltd XX"?

Jag håller med om att man ska kunna byta namn om man vill för det finns inget värre än att kallas ett namn dag efter dag som man inte känner att man passar i.

Jag bytte namn när jag var 20. I och med att jag jobbade i skolan fick man ju en helt ny barngrupp varje läsår och det hjälpte mycket. Visst var det kollegor som tog tid på sig att säga det nya namnet, men det är inte hela världen. Min bästa vän bytte också förnamn samtidigt och jag bollade problematik med henne. För henne var det värre/ tog längre tid. Hon har väldigt envisa släktingar som fick det hela att handla om dem istället, just det där 'Men för MIG kommer du alltid att vara... ". Att bytet var viktigt och kändes rätt och bra för min vän lades mindre fokus på. Men idag, tolv år senare, säger de flesta rätt namn.
  • Like6

Har bytt efternamn pga att ja inte ville bära min incestuösa biologiska fars efternamn!

• Anonym (puppyyeol)

Har alltid gillat mitt förnamn. Efternamnet...är ingen höjdare. Har aldrig känt ett starkt band till det. Otroligt vanligt och trist. Hade dock bara bytt det om jag gift mig. Vilket jag inte kommer göra så det får väl hänga med resten av livet.

• Anonym (12345)

Är det någon som har bytt namn som ångrat sig senare och velat heta sitt gamla namn igen?

• Anonym (Anna)

Jag har lagt till ett förnamn, ej tilltalsnamn dock, och några år senare tog jag bort det namn jag lagt till.

• Anonym (12345)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-21 00:46:55 följande:
    Jag har lagt till ett förnamn, ej tilltalsnamn dock, och några år senare tog jag bort det namn jag lagt till.
    Hur kommer det sig att du tog bort det och var du vuxen eller tonåring/ung vuxen när du la till namnet?
  • Anonym (Anna)

Många år sedan nu men jag tror att jag var myndig. Vet att mina föräldrar inte behövde skriva under i alla fall. Jag var ca 25 år när jag tog bort namnet igen. Jag ångrade mig och tyckte inte namnet var så fint längre. Ville ta bort namnet innan jag gifte mig, så det inte skulle finnas med på vigselbeviset eller att vigselförrättaren skulle nämna namnet under själva vigseln.

• Abegayle70

Inte än men jag kommer att ta ett förnamn till, och byta efternamn också.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Nandez

Jag har inte bytt vare sig förnamn eller efternamn. Jag behöll mitt efternamn när vi gifte oss, har ett ovanligt efternamn, det är ett förnamn.

Svar på tråden Har du bytt/ändrat namn? (förnamn)