• vigge

Får Arbetsförmedlingen skit helt i onödan?

Vad beror det egentligen på att så många ratas av AF? Lathet? Eller är det verkligen så att det finns alldeles för ont om jobb bara? Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro med tanke på att det är så extremt många människor som säger att det finns inga jobb och att AF är helt värdelösa. Tyvärr kan jag även tillägga att jag saknar 1500 poäng för högskolebehörighet, jag är riktigt dålig på matte och fick inte ens betyg i det när jag slutade gymnasiet, kan det ha något med saken att göra?

• Svar på tråden Får Arbetsförmedlingen skit helt i onödan?
  • Jemp

Va?

Vet inte vad du menar med att ratas av AF? De delar inte ut några jobb.

Vad har dina poäng med saken att göra?

Min erfarenhet av arbetsförmedlingen är att det är en kontrollverksamhet som inte alls hjälper en att få jobb. Syftet är snarare att hitta fuskare och ta in rapporter än att veta hur man "hanterar" de som faktiskt vill ha jobb.

• Carambolan

Det finns hur mycket jobb som helst, men just nu är det en väldigt stor mismatch i kompetens mellan de som söker jobb och de som söker personal. Arbetsförmedlingen har ju en tendens att tvingas prioritera de som är allra minst anställningsbara, och de står ofta vääääldigt långt bort från den större mängden lediga jobb. Konsekvensen blir dels att deras insatser ofta är fruktlösa och dels att alla som står närmare arbetsmarknaden blir utan stöd.

• Carambolan

Vad jag menar är att det spelar ingen roll att en liten småstadskommun som typexempel kan söka 10 socialsekreterare, 15 lärare, 3 förskollärare, 3 bygglovshandläggare, 1 GIS-ingenjör och 10 deltidsbrandmän (varav flera av tjänsterna varit utlysta i flera månader) när arbetsförmedlingen sitter med 300 arbetssöknde som inte har gått ut gymnasiet alternativt pratar för dålig svenska. Steget är långt innan de kan ta jobb som kräver 3-5 år på universitetet, vilket de mest personalbehövande yrkena gör idag. Undantagen är väl typ undersköterskor och programmerare som man i viss mån kan snabbutbilda.

• Anonym (...)

Du står väl för nära arbete kanske.

Arbetsförmedlingen hjälper inte människor som står för nära arbetsmarknaden.

Dom är mer inriktade på att hjälpa dom som står längst ifrån arbetsmarknaden.

Jag har gymnasieutbildning, dock inte slutbetyg då jag har streck i ett ämne. Alltså ingen vettig utbildning egentligen.

Jag har bara haft lågavlönade arbeten, springjobb, bemanningsjobb, arbete på låg % m.m. men de gånger jag gått som arbetslös, har jag stått alldeles för nära arbetsmarknaden för att få någon sorts hjälp till arbete av arbetsförmedlingen.

Har släkt som arbetar som arbetsförmedlare och har berättat att det är så det oftast är

Jag har även själv fått höra detta från min tidigare förmedlare på arbetsförmedlingen.

Man får helt enkelt lösa jobbfixandet själv.

• vigge
    Carambolan skrev 2016-12-05 06:22:37 följande:

Arbetsförmedlingen har ju en tendens att tvingas prioritera de som är allra minst anställningsbara, och de står ofta vääääldigt långt bort från den större mängden lediga jobb. Konsekvensen blir dels att deras insatser ofta är fruktlösa och dels att alla som står närmare arbetsmarknaden blir utan stöd.

Hmm, fast ändå, jag har pga. svår psykisk ohälsa stått utanför den öppna arbetsmarknaden, jag ser att du skriver den större mängden lediga jobb visserligen men ändå, när jag var på AF så sa de att jag skulle få delta i något lotteri. Så varför säger du sådär? Jag minns att hon jag träffade själv sa att det de hade att erbjuda inte var något vidare.
  • vigge
    Anonym (...) skrev 2016-12-05 20:10:38 följande:

Du står väl för nära arbete kanske.

Arbetsförmedlingen hjälper inte människor som står för nära arbetsmarknaden.

Dom är mer inriktade på att hjälpa dom som står längst ifrån arbetsmarknaden.

Jag har gymnasieutbildning, dock inte slutbetyg då jag har streck i ett ämne. Alltså ingen vettig utbildning egentligen.

Jag har bara haft lågavlönade arbeten, springjobb, bemanningsjobb, arbete på låg % m.m. men de gånger jag gått som arbetslös, har jag stått alldeles för nära arbetsmarknaden för att få någon sorts hjälp till arbete av arbetsförmedlingen.

Har släkt som arbetar som arbetsförmedlare och har berättat att det är så det oftast är

Jag har även själv fått höra detta från min tidigare förmedlare på arbetsförmedlingen.

Man får helt enkelt lösa jobbfixandet själv.

Nej, har stått för långt ifrån den öppna arbetsmarknaden rätt länge pga. att jag följde mitt hjärta och drabbades av psykisk ohälsa.
  • Froken Lokens
    vigge skrev 2016-12-04 22:41:03 följande:

Vad beror det egentligen på att så många ratas av AF? Lathet? Eller är det verkligen så att det finns alldeles för ont om jobb bara? Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro med tanke på att det är så extremt många människor som säger att det finns inga jobb och att AF är helt värdelösa. Tyvärr kan jag även tillägga att jag saknar 1500 poäng för högskolebehörighet, jag är riktigt dålig på matte och fick inte ens betyg i det när jag slutade gymnasiet, kan det ha något med saken att göra?

AF informerar var jobben och arbetsgivarna som väljer att använda sig av dem för att rekrytera finns. Som arbetsskadeförsäkring får du själv anstränga dig för att söka de arbeten som finns. Många arbetssökande tror att AF ska ge dem jobb, så ser inte verkligheten ut. Vill du ha något förväntas du prestera något för att få det.
  • Froken Lokens
    Froken Lokens skrev 2016-12-06 19:07:26 följande:

AF informerar var jobben och arbetsgivarna som väljer att använda sig av dem för att rekrytera finns. Som arbetsskadeförsäkring får du själv anstränga dig för att söka de arbeten som finns. Många arbetssökande tror att AF ska ge dem jobb, så ser inte verkligheten ut. Vill du ha något förväntas du prestera något för att få det.

Arbetssökande inte arbetsskadeförsäkring
Svar på tråden Får Arbetsförmedlingen skit helt i onödan?