Inlägg från: Starka |Visa alla inlägg
  • Starka

Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)

Emerencia skrev 2016-12-05 00:14:34 följande:

Jag personligen skulle aldrig tinga ett djur utan att träffa den först. För mig handlar det mycket om känsla och kemi.

Sedan hur många timmar pratar vi om att tågresan kommer ta? Ett sånt ungt djur som redan går igenom en traumatisk upplevelse att separera från moder och syskon med en helt främmande person ska fraktas på bästa sätt. Att åka tåg med massa andra människor i flera timmar efter separationen kan faktiskt ta skada. Speciellt om valpen behöver kissa, bajsa och äta i den stressade situationen. Du kan få problen med valpen. En valp ska iaf erbjudas att få gå ut i början 1 gång i timmen den första veckan under dom aktiv timmarna. Detta kommer du inte kunna göra under tågresan. Jag åkte nr bil och det tog väl 2 timmar att åka. Vi stannade 4 gånger och gick ut på grönområden när hon blev väldigt orolig. Kan hända att valpen gråter under större delen av färden.

Håller med här. En tågresa kan bli fruktansvärt stressande för en liten valp. Och det lär ju bli ganska dyrt för dig om det händer en olycka, gissar att det är samma som tex taxi du får betala rengöring. Varför vill inte dina föräldrar köra? Jobbar du? Hur har du i så fall tänkt lösa hundvakt osv när du är på jobbet? Ensamträningen tar låååååång tid och måste få ta tid. Precis som någon skrev tidigare så börjar man med nån minut bara. Tänk på att valpen troligvis måste kissa på natten också

Vår lilla tik är 5,5 månader nu och börjar äntligen kunna hålla sig hyfsat hela natten. Blir vissa tidigt som attan mornar fortfarande. Men ju noggrannare du är och ju färre "olyckor" som händer ju snabbare blir valpen rumsren.
  • Starka
    EnAnonumius skrev 2016-12-05 09:58:28 följande:

Men jisses.. Varför är det så viktigt för dig att fråga om varför TS föräldrar inte vill köra?

Anledningen bakom har inte du med att göra alls.

Och det är inget som är relevant för diskussionen och för att hjälpa TS'en heller.

Det var ju attan va du va huggig då???

Finns nog ingen bättre medicin än hund ts är själv svårt fysiskt sjuk och största anledningen till att jag inte är deprimerad också är mina djur.

Håller tummarna att allt går bra men upplägget du beskrev med stopp osv borde gå bra, fattade det först som det var en non stop tågresa. Lycka till med din nya vän
  • Starka
    EnAnonumius skrev 2016-12-07 11:48:40 följande:

Oh förlåt att jag inte insåg att på FL så är högborgen för folk som älskar att ställa irrelevanta frågor som är knappast till hjälp för en TS som frågar om hjälp.

Och ditt gafflande hjälper ts hur exakt??
Svar på tråden Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)