Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)
Jag personligen skulle aldrig tinga ett djur utan att träffa den först. För mig handlar det mycket om känsla och kemi.
Sedan hur många timmar pratar vi om att tågresan kommer ta? Ett sånt ungt djur som redan går igenom en traumatisk upplevelse att separera från moder och syskon med en helt främmande person ska fraktas på bästa sätt. Att åka tåg med massa andra människor i flera timmar efter separationen kan faktiskt ta skada. Speciellt om valpen behöver kissa, bajsa och äta i den stressade situationen. Du kan få problen med valpen. En valp ska iaf erbjudas att få gå ut i början 1 gång i timmen den första veckan under dom aktiv timmarna. Detta kommer du inte kunna göra under tågresan. Jag åkte nr bil och det tog väl 2 timmar att åka. Vi stannade 4 gånger och gick ut på grönområden när hon blev väldigt orolig. Kan hända att valpen gråter under större delen av färden.
Vår lilla tik är 5,5 månader nu och börjar äntligen kunna hålla sig hyfsat hela natten. Blir vissa tidigt som attan mornar fortfarande. Men ju noggrannare du är och ju färre "olyckor" som händer ju snabbare blir valpen rumsren.