• Twin peaks

    Jag tog en fika med Gud igår

    Fick veta en hel del. Något ni undrar om livet och vår existens?

  • Svar på tråden Jag tog en fika med Gud igår
  • Anonym (hon)

    Förklara varför Gud tycke såhär

    Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp inne i staden, och mannen därför att han lägrade en annans kvinna. Du skall utrota det onda ur folket. (5 Mos 22:23-24)

    Låter som en mycket grym och hemsk gud får jag säga. Inget jag vill följa direkt. Visst att otrohet är skit och pannkaka, men att mörda en person för dom har varit otrogna tycker jag inte är rimligt.

  • Twin peaks
    Anonym (hon) skrev 2016-12-05 02:11:29 följande:

    Förklara varför Gud tycke såhär

    Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp inne i staden, och mannen därför att han lägrade en annans kvinna. Du skall utrota det onda ur folket. (5 Mos 22:23-24)

    Låter som en mycket grym och hemsk gud får jag säga. Inget jag vill följa direkt. Visst att otrohet är skit och pannkaka, men att mörda en person för dom har varit otrogna tycker jag inte är rimligt.


    Gamla testamentet är skrivet av judar för judar.
  • Twin peaks
    Anonym (qwerty) skrev 2016-12-05 08:34:14 följande:

    Så för stackars Judiska flickor är det ok att bli behandlade såhär? Knäpp Gud . Hur ser du på det hela? Pratade du och Gud nåt om det?


    Det maskulina och feminina är ju två motpoler. Precis som allt annat i universum, och ibland blir det konflikt mellan dessa motpoler. Men ingen av dem kan vinna, utan den ena kan bara ha övertaget en tid. Den maskulina motpolen har haft övertaget länge. Att inte se det maskulina eller feminina som bättre eller sämre. Båda behövs precis som plus och minus polen på ett batteri.
  • Anonym (Mysko)

    Adam hade en annan kvinna. Lillith hette hon. Vad säger du om det?

  • Anonym (Mysko)

    Lillith var förövrigt Adams första hustru, den sanna hustrun.

    Sa han nåt om det under er fikastund?

  • Twin peaks
    Anonym (Mysko) skrev 2016-12-05 10:37:33 följande:

    Adam hade en annan kvinna. Lillith hette hon. Vad säger du om det?


    Lillith var ju lite mer maskulin och dominant av sig. Det beror helt enkelt på att en del kvinnor får mer maskulin energi i sig än andra. Sen finns det män som har mer feminin energi i sig.
  • Anonym (hon)

    Vad är skillnaden på den judiska, kristna och muslimska guden ? Jesus var jude. Dom kristna följe gamla testamentet också.

  • Twin peaks
    Anonym (hon) skrev 2016-12-05 15:36:18 följande:

    Vad är skillnaden på den judiska, kristna och muslimska guden ? Jesus var jude. Dom kristna följe gamla testamentet också.


    Man kan komma i kontakt med Gud igenom de tre religionerna. Men skillnaden är ju kulturella. Gud vill nå ut till alla, inte bara till speciellt utvalda folk. Alla kulturer har haft eller har religioner som är anpassade utifrån deras kultur. Sen har vissa religioner överlevt och spridits till andra länder, medans vissa har dött ut.
  • Anonym (nyfikenstruten)

    Varför förs så mycket krig och elakheter i religionens namn? Är vi på väg mot jordens undergång med tanke på allt som händer runtomkring oss?

  • Anonym (hon)
    Twin peaks skrev 2016-12-05 16:01:41 följande:

    Man kan komma i kontakt med Gud igenom de tre religionerna. Men skillnaden är ju kulturella. Gud vill nå ut till alla, inte bara till speciellt utvalda folk. Alla kulturer har haft eller har religioner som är anpassade utifrån deras kultur. Sen har vissa religioner överlevt och spridits till andra länder, medans vissa har dött ut.


    Så det är samma Gud för alla dessa religioner?
Svar på tråden Jag tog en fika med Gud igår