• Laijsa87

Dra ut tand, väldigt nervös

Hej allihopa! Ska inom en snar framtid och dra ut en tand i överkäken. Till saken hör att jag har tandläkarskräck som så många andra. Jag skulle väldigt gärna vilja höra om tandutdragningar som inte är skräckexempel. Så har ni någon sån upplevelse får du/ni gärna dela med er

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dra ut tand, väldigt nervös
  • Gladhannapanna

Jag drog ut en visdomstand för några år sedan. Hade en jättebra tandläkare! Tiden var bokad för bedömning av hur de skulle dra ut den, men de hade tydligen garderat med en längre tid för när de röntgat rötterna och såg att de var "okomplicerade" så bestämde tandläkaren att han skulle dra den direkt!
    Jag blev självklart nervös, men fick bra smärtlindring och kände ingenting. Sydde ett stygn sedan var det klart. Fick vara försiktig med tandborsten ett tag men annars inga problem. 

• Anonym (Mia)

Jag var i din sits när jag var 22, skulle göra min tandutdragning och led verkligen av tandläkarskräck. Jag skojar inte när jag säger att jag kissade på mig i tandläkarstolen av rädsla när han skulle sätta igång men det gick hur bra som helst. Överlevde och det gjorde inte ont!

• fjanten

Drog ut två tänder i överkäken. Kände ingenting. Direkt jag kom hem tog jag både alvedon och ipren innan bedövningen släppte (drog ut en tand en annan gång och då gjorde det ont när bedövningen släppte, så jag garderade mig). Sedan sov jag i fyra timmar. Fick vara lite försiktig när jag åt och borstade tänderna under två-tre dagar typ... Det var allt

• Anonym (Tandlös)

Behöver inte oroa dig, det känns ingenting. Men råder dig att ta med hörlurar med något att lyssna på , för ljudet av tången är inte så trevlig . Lycka till!

• Anonym (Bra!)

Det där kommer gå galant! Säg till tandläkaren att du är nervös, de hjälpte mig och "sköterskan" som ca bredvid pratade "skit" med mig om vädret och sa att de här får jättebra! Höll mig om händerna haha :)

Dragit ut 2 och har inte behövt ipren eller liknande efter alls .. om du är rädd för smärta kan ja berätta att de tar ca 15 min och bedövningen sitter i ca 1h så de är ingen fara :) be om extra bedövning och säg till om du vill ha mer

De kan blödaså ligg och blunda :)

• Carabellis kusp

Jag jobbar som tandläkare och mitt bästa råd till dig är att du talar om för tandläkaren hur du känner. Man kan också få lugnande innan behandlingen om man behöver, men det måste bestämmas i förväg eftersom det tar lite tid för den att verka, hör med din klinik vad de har för rutiner! Lycka till!

Ibland behöver man ta alvedon efter behandlingen och ibland även något mer, men sådan info får du av din tandläkare.

• Themis

Jag fick uttaget en visdomstand i överkäken i början av november. Kände inte ett smack under själva uttagningen fast de fick hålla på dubbelt så länge som normalt och vicka med tänger och greja, det var så jättefint bedövat.

Dock inte lika kul när det släppte sedan och svullnaden kom men det var väl lite mer så jag väntade mig att det skulle kännas under tiden!

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Elinl90

Drog ut 2 visdomständer under samma tillfälle för 3 månader sedan. Den ena satt konstigt så den fick "opereras" ut. Var jättenervös och rädd i flera veckor innan (Visste länge om att dom behövde dras ut men drog ut på det hela tiden...). 

När det väl var dags kände jag absolut ingenting. Tandläkaren fick slita och dra men det gjorde inte alls ont, och allting var klart på cirka 15 min! Tjoho!

Däremot var de kommande dagarna därefter väldigt jobbiga (Hade väldigt ont där den tanden suttit som jag varit tvungen att operera ut) Men s
    å himla värt det! Känns underbart idag och så glad att jag gjorde det, mer plats i munnen osv.

Ska tillbaka och dra ut dom andra tv
    å visdomständerna till våren.. vilket är något jag ser fram emot!! Inte alls orolig. Bort med dreten :)

Svar på tråden Dra ut tand, väldigt nervös