• Nellie1975

Gravid och gjort magnetröntgen?

Hej!
    Finns det någon som har genomgått magnetröntgen och varit gravid i samband med denna undersökning?
    Eller någon som vet om magnetröntgen kan skada en tidig graviditet?

Min läkare har skrivit en remiss till magnetröntgen då jag har värk efter en bilolycka, men jag är tveksam då jag inte vill riskera att påverka en eventuellt tidig graviditet negativt genom denna undersökning. (Jag är, vad jag vet, inte gravid, men försöker bli, och vill ju inte riskera att skada ett embryo om jag nu blir gravid strax före undersökningen och det ännu inte syns på ett grav.test) :)

Tacksam att få höra era erfarenheter! Kram! :)

• Svar på tråden Gravid och gjort magnetröntgen?
  • Nyfikna72

Detvfinns ingen som kan säga att det ÄR på ett visst sätt.........att strålning kan påverka måste de ju upplysa om men riskerna är nog oerhört små och nyttan med en röntgen undersökning kan ju i slutändan vara stor.

• blomman91

När jag var gravid var jag på en magnetröntgen och då fanns det nog ingen risk. Kommer inte riktigt ihåg vilken vecka men mellan 25-30.

Bättre att du gör magnetröntgen nu än i slutet av graviditeten då "röret" man ligger i är ganska trångt ????

• terfje

Hej! På grund av att fostret mitt hade diafragmabråck så gjordes det en MR röntgen i vecka 20. Detta för att se hur mycket utav fostrets organ som låg i bröstet på honom.

• Carabellis kusp

Det heter inte magnetröntgen som det felaktigt kallad. Det heter magnetresonanstomografi och är inte en röntgenundersökning. Du och fostret bestrålas inte alls.

• Nellie1975

Någon som gjort magnetkameraundersökning och varit gravid? Vilken info fick ni om ev. risk för fostret? Jättetacksam för era svar :) kram!

• terfje

Fick inte reda på risker för fostret dock tror jag att risken är liten. Gjorde MR v 20.

• Carabellis kusp

"Under undersökningen ändras magnetfältet och då hörs ett kraftigt dunkande ljud. Patienten brukar därför få hörselskydd. Foster kan vara känsliga för ljud samtidigt som de inte kan använda hörselskydd. Gravida bör därför endast i undantagsfall undersökas i magnetkamera. Fostret påverkas troligtvis inte av magnetfälten men antalet studier är begränsat." skriver strålskyddsmyndigheten.

• iMitera

Det är ju ingen röntgenstrålning som sagt. När du får din kallelse så ringer du och frågar om ev risker med undersökningen om du är tidigt gravid. De som jobbar där ska veta allt om det.

• Nellie1975

Puffar lite för min tråd... :)

-Någon som gjort magnetröntgen/magnetkameraundersökning under tidig graviditet? Sa man något om risk för påverkan på embryot/fostret?

Tacksam för era erfarenheter :) kram Nellie!

• Lisline

Jag gjorde MR när jag var gravid i v.8 och sedan igen i v.15 och då blev jag även opererad akut. På grund av en skada på mig, inte på barnet. De var även vänliga nog att göra ett ultraljud efter mitt uppvak från narkosen, för att se att allt såg fint ut. Det är ingen fara för barnet med en mr.

Svar på tråden Gravid och gjort magnetröntgen?