Hur nattar ni era barn som är ca 7 år och 12 år?
Det låter omständligt och jag tycker inte ni ska behöva lägga så mycket tid på nattningen om barnen får tillräckligt med uppmärksamhet annars. Jag har två pojkar på 5½ och 9 år och vi brukar börja kvällsrutinen vid kl 19 med att de får fil och smörgås. Ofta brukar jag samtidigt läsa något för dem. Försöker ta en bok som passar båda men annars får de turas om att välja. Jag har inte tid att läsa separat för båda varje kväll utan det får bli lite effektiviserat på det sättet. Detta brukar ta 30-45 minuter. Efter det följer jag med till sängen och stoppar om dem. De brukar lyssna på musik (9-åringen) och sen film (5-åringen) tills de somnar. Funkar väldigt bra. Vi ligger aldrig bredvid någon av dem utom i speciella fall (t.ex. om de är sjuka). Ibland kommer någon av dem upp men då uppmanar vi att de får gå och lägga sig igen. Ofta sover båda senast kl 20.30.
Nu lägger sig våra barn kanske ovanligt tidigt (åtminstone 9-åringen) men det är för att de vaknar så tidigt varje dag, mellan 5-6 på morgonen. Så de är trötta tidigt också.