• hondendärtjejen

Börjar jobba, dottern blir 10 månader

Jag behöver börja jobba i februari och funderar på hur jag ska lägga upp dagarna!

Skulle vilja jobba 80% och vara ledig en dag i veckan för att kunna gå på babysång som både jag och dottern verkligen gillar.. Men då blir det ju långa dagar när jag jobbar.. Eller är det bättre med kortare dagar 5 dagar veckan?

Dottern kommer vara 10.5 månad nästan och hon kommer vara hemma med pappa tills hon får börja förskolan i början av april.

Nattammar bara nu, frågan är om man ska sluta amma på natten eller om man ska fortsätta för dotterns närhet till mig?

Nån som har tips på hur man gör för att pappan och dottern kommer komma varandra nära innan dess?

• Svar på tråden Börjar jobba, dottern blir 10 månader
  • Carambolan

Så länge barnet är hemma med sin andra förälder tror jag att det kvittar om du har fyra långa dagar eller fem lite kortare. Hur har pappan gjort medan du varit hemma? När det är dags för förskola sen hade jag absolut prioriterat korta dagar, men innan dess kanske det kan vara skönt för dig att komma igång ordentligt på jobbet.

Jag hade definitivt fortsatt nattamma. Ta en omställning i taget, inte två stora saker samtidigt.

Menar du att pappan och barnet inte är varandra nära nu? Kan han vara ensam med henne en hel dag eller blir det kris om du är borta? I så fall behöver han börja umgås mer med henne prompto. Även om han jobbar så kan han väl ta huvudansvaret på kvällar och helger.

• K med lilla E

När vi byttes av var vår dotter också 10 månader. Jag jobbade heltid fram till att hon sen började på dagis, dåggick jag ner till 75 %.

Min man hittade snabbt rutiner som passade dom två.

• zemer

Är inte pappan och dottern nära varnadra nu?

• hondendärtjejen

Dom är tyvärr inte det.. Han har varit arbetslös och deprimerad och trots att vi har varit hemma båda två så har dom tyvärr inget samspel eller var man ska säga.. Vi håller typ på att inskola honom i hennes rutiner och sådär nu..

• Fru Ve

Kan inte pappan ta mest ansvar för dottern redan nu de tider han är hemma? T.ex. på kvällar och helger? Likaså kan ju du passa på att ta lite egen tid på helger då han är hemma. Åk iväg en stund och han är hemma med barnet. Ett bra sätt att mjukstarta inför hans pappaledighet. Jag tror inte heller det spelar någon roll om du har fler kortare eller färre längre dagar så länge pappan är hemma. Det är nog en smaksak hur du tycker det känns bäst.

Svar på tråden Börjar jobba, dottern blir 10 månader