• Ungaföräldrar2016

Gravid 1 månad efter man varit i Mexico

Hej!

Kom hem från Mexico för ca 1.5 månad sedan. Idag konstatera jag och min pojkvän att jag är gravid (1-2veckor). Men hört att man inte ska bli gravid några månader efter Mexico, pga det viruset myggbett har som gör att vissa kan bli sjuka och då drabbar det även fostret, Eller är det bara under resan man inte skall vara gravid? Någon som vet?

Har inte blivit jätte sjuk under resan utan hållt mig frisk, dock något myggbett har jag ju fått. Men vad jag försökt läsa mig till så är det när du får feber osv som du blivit drabbad. Är det då lugnt att bli gravid 1 månad efter? Tacksam för svar av någon som har lite koll om detta! :)

Mvh

• Svar på tråden Gravid 1 månad efter man varit i Mexico
  • Mamma_ Anna

Jag tycker du borde kontakta någon expert gällande detta. Jag vet inte ens om en barnmorska kan ge dig något vettigt svar. Nöj dig inte med ett "det är säkert ingen fara"-svar från bm.

Jag hade kollat upp det faktiskt, för att vara på säkra sidan. Det finns en risk annars att du kommer vara orolig under graviditeten, kan vara skönt att få ett klart besked.

Virus är luriga. Hur zika-viruset fungerar har jag inte större koll på, men virus är duktiga på att "gömma" sig i vår kropp (enkelt förklarat), därför kan vissa ligga latenta. Hur zika fungerar kan vara värt att kolla upp.

• Anonym (H)

Var din pojkvän med till Mexiko?

Hur mår isf han?

Tyvärr kan zika viruset smitta dig/barnet via hans sperma ifall du inte blev sjuk men han blev

Rekommendationen är att inte bli gravid/göra någon gravid inom 6 månader efter resan då det är ungefär så länge man kunnat bevisa att viruset finns kvar i kroppen som max (men de har ändrats/kan ändras igen)

Nu är risken inte jättestor att du/fostret blivit sjuka, men du borde definitivt berätta för mvc och ev. Ta prover/gå på extra kontroller ifall att

• cbetamama

har blivit testat för zikavirus efter jag har kommit tillbaka från singapore där de hade utbrott när jag var där. hade 3-4 myggbett. 

blev sjuk och hade feber 38.2'C, då var jag redan gravid i veckan 4 men jag visste inte om det. hade mag mediciner i 2 dagar. 

när jag upptäckte jag är gravid då var jag i veckan 6 ungefär så tog jag kontakt med barnmoskemottagningen och de kollade upp mitt blod under 2 olika tillfälle. och jag har inte zika. 

ta gärna kontakt med barnmorska, om du är gravid då brukar de kolla upp det. jag kontaktade vårdcentralen innan jag visste  jag är gravid då sade de att om jag är frisk efter jag har kommit tillbaka då behöver jag inte bli testat, jag berättade för henne att jag vill bli gravid, men hon sade det är bara att vänta 6 månader (för att inte smitta min man) 

Svar på tråden Gravid 1 månad efter man varit i Mexico