Inlägg från: Lucius Vorenus |Visa alla inlägg
  • Lucius Vorenus

Läxor i lågstadiet?

Fru Ve skrev 2016-12-06 21:45:56 följande:

Oj! Ja det var mycket tycker jag också. Min 9-åring har läsläxa som brukar vara 5-6 sidor i läseboken, samt matteläxa motsvarande två A4 med uppgifter. Inga skriv- eller engelskaläxor. Däremot vet jag att en väns barn som går i en annan skola här brukar ha skrivläxa också utöver det som min son har. Jag kan väl förstå att det är en poäng med läxor, men det känns orättvist mot de barn som inte har så stöttande föräldrar. Jag + pappan lägger ner en hel del tid på att peppa och hjälpa min son med läxan. Hade inte vi brytt oss hade det inte gått så bra för honom. Jag tycker barn i lågstadiet har så korta dagar i skolan och de flesta barn är ändå på fritids efteråt. Tycker det vore bättre att förlänga skoldagen med en timme per dag och sen skippa läxor. Alternativt erbjuda frivillig läxhjälp till alla som vill en timme efter skolan (finns inget sånt här).

Min 6-åring går 8.30-14.45 varje dag. De har inga läxor men istället frivillig läsning. Så inga korta dagar här iaf.
  • Lucius Vorenus
    Fru Ve skrev 2016-12-06 22:02:25 följande:

På mina barns skola är det 8.30-14. Så lite kortare då. Konstigt att det kan skilja så pass? Ska inte skolor ha lika många undervisningstimmar vart man än bor? Jag trodde det var så. Jag tycker absolut de kunde få gå till kl 15 om vi slapp läxorna.

Nja, skolan skall erbjuda ett visst antal undervisningstimmar, om sedan skolan vill erbjuda fler är det positivt om det hela är uttänkt och motiverat.

Problemet som jag ser på min snart 10-åriga dotter är en tidig skoltrötthet som inte brukar visa sig förrän i högstadiet. Deras klasslärare löste det genom att ta bort läxorna. Ett klokt val enligt mig.
Svar på tråden Läxor i lågstadiet?