• Anonym (Funderar)

Spontan tanke jag fick

Jag kommer inte döma någon för sitt val. Jag är bara nyfiken då jag själv inte skulle göra det. Ni som nu är i ett förhållande och det startade med otrohet, kan ni lita på eran partner? Asså att ni träffades när personen redan var i ett förhållande och gick bakom ryggen på flirterns partner. Tänker man någon gång typ "Om han kunde vara otrogen med sitt ex, skulle han inte kunna vara otrogen med mig också?"

• Svar på tråden Spontan tanke jag fick
  • Anonym (han svarade)

Nej, varför skulle man tänka så? Helt onödigt och löjligt och då ska man inte vara i det förhållandet längre.

• Anonym (Jup)

Ja, med tanke på attjag visste att han var otrogen mot sina forna flickvänner och jag själv stulit honom från en tjej, var jag beredd på att karman skulle slå mig tillbaka.

Det blev så.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (han svarade) skrev 2016-12-06 20:03:33 följande:

Nej, varför skulle man tänka så? Helt onödigt och löjligt och då ska man inte vara i det förhållandet längre.

Varför är det löjligt? Alla får väl ha sina tankar. Jag skulle tänka så, men jag har inte skapar något förhållande på de sättet för jag vet att jag skulle gå runt och undra hela tiden. Men det kanske finns någon som inledde ett förhållande på de sättet men ändå är orolig. Behöver inte hoppa pp och svara elak för det.
  • Anonym (Lr)

Vår relation började så och jag har aldrig varit det minsta orolig under våra 16 år tillsammans. Vi är varandras bästa vänner och OM nån av oss skulle sluta älska den andre så överlever man det också. Jag är inte typen som oroar mig för sånt som KAN hända. Slöseri med energi!

• Dixie
    Anonym (han svarade) skrev 2016-12-06 20:03:33 följande:

Det är väl inte konstigt, om någon varit otrogen är det nog mer troligt de kan vara det igen - varför ska de vara trogen mot dig om de inte varit det tidigare?!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Lr) skrev 2016-12-06 22:18:46 följande:

Vår relation började så och jag har aldrig varit det minsta orolig under våra 16 år tillsammans. Vi är varandras bästa vänner och OM nån av oss skulle sluta älska den andre så överlever man det också. Jag är inte typen som oroar mig för sånt som KAN hända. Slöseri med energi!

Tack för ett bra svar. Man ska nog inte vara en person som dagligen har förmycket tankar som jag. Försöker se saker som att sker dom så sker dom och man kan inte påverka det. Men det är svårt.
  • Anders 386
    Anonym (Funderar) skrev 2016-12-07 09:44:19 följande:
    Tack för ett bra svar. Man ska nog inte vara en person som dagligen har förmycket tankar som jag. Försöker se saker som att sker dom så sker dom och man kan inte påverka det. Men det är svårt.
    Det där är grundmurat i dina gener. Hur du tänker är inget du kan bestämma själv. Är du en människa som oroar dig över vad som kan hända så får du leva med det. Kanske är du lite introvert?

Vissa kan leva i nuet och inte bekymra sig för framtiden - det kan vara bra, men det kan också få konsekvenser i form av att du ger dig in i förhållanden som kanske inte är så genomtänkta.
  • Anonym (Maja)
    Dixie skrev 2016-12-06 22:29:15 följande:

Det är väl inte konstigt, om någon varit otrogen är det nog mer troligt de kan vara det igen - varför ska de vara trogen mot dig om de inte varit det tidigare?!

Å andra sidan kan de ju haft flera relationer tidigare där de VARIT trogna, så varför skulle de INTE vara trogna nu? Det förra kan ju ha varit undantaget och där berodde det tydligen på att de faktiskt träffade en ny kärlek och inte på nåt vidlyftigt och meningslöst.

Även den som man inte vet varit otrogen kan ha varit det, kanske mycket mer än den man nu träffat när den fortfarande var i en relation. Och även om en person inte varit det tidigare kan den vara det mot dig.

Det finns helt enkelt inga garantier, man vet inte vad framtiden bär med sig. Känner man ingen tillit till sin partner bör man inte vara ihop.
  • Anders 386

Om min partner varit otrogen i ett tidigare förhållande hade jag haft något mindre tillit än med någon som inte varit det. Men är det någon man tycker om får man väl helt enkelt ta den något större risken det innebär. Att lita på någon till 100% kan man ju aldrig göra ändå - man vet aldrig vad som händer i framtiden.

• Anonym (Funderar)
    Anders 386 skrev 2016-12-07 11:05:49 följande:

Det där är grundmurat i dina gener. Hur du tänker är inget du kan bestämma själv. Är du en människa som oroar dig över vad som kan hända så får du leva med det. Kanske är du lite introvert?

Vissa kan leva i nuet och inte bekymra sig för framtiden - det kan vara bra, men det kan också få konsekvenser i form av att du ger dig in i förhållanden som kanske inte är så genomtänkta.

Jo jag är nog lite introvert. Jobbar med djur och där vet jag att jag sällan kan påverka oplanerade saker. Där har jag inga problem med sånt. Men när det kommer till människor känns det så man kan hindra mer saker att hända genom bra kommunikation, men samtidigt ljuger människor medvetet och går bakom ryggen. Det gör inte djur.
  • Anonym (f)
    Anders 386 skrev 2016-12-07 11:05:49 följande:

Snicksnack.Har du hört talas om KBT? Det är olika tekniker för att ändra tankesätt och tankebanor och anses många gånger som otroligt effektivt.

MAn är inte ett viljelöst offer utan man VÄLJER själv vilka tankar man släpper fram. Det kan vara svårt men det går om man vill.
  • Anonym (huh?)
    Anonym (Lr) skrev 2016-12-06 22:18:46 följande:

Vad får dig att tro att han måste sluta älska dig för att knulla andra?
    Och vad får dig att tro att du kommer få reda på det?
  • fjanten

Man brukar ju säga både "en gång otrogen - alltid otrogen" och "det de kan göra med dig kan de göra mot dig". Så, ja, jag skulle nog tro att en sådan person hade varit en som skulle kunnat bedra mig med (och därför inte inleda en relation med någon som redan är upptagen).

• Anonym (Lr)
    Anonym (huh?) skrev 2016-12-07 16:51:37 följande:
    Vad får dig att tro att han måste sluta älska dig för att knulla andra?
    Och vad får dig att tro att du kommer få reda på det?
    För det första mår jag inte dåligt av det jag inte vet. Det finns det ingen som gör. Skulle det ändå hända skulle det troligtvis ta död på vår relation, men jag oroar mig inte för det. Händer det så händer det. Kommer inte att må bättre av att jag redan i förväg oroat mig... Till skillnad från min man har jag ett flertal relationer bakom mig som tagit slut på flera olyckliga sätt så jag VET att saker händer, man mår dåligt och sen lever man vidare.
    Sen är det kanske "lätt" för mig att inte oroa mig då vi tillbringar nästan all tid tillsammans. På våra 16 år har vi väldigt sällan varit ifrån varandra och jobbar också på samma ställe. Trivs bäst när den andre är med så är oftast tillsammans. När vi INTE är tillsammans är det sällan "risksituationer" för otrohet, även om man naturligtvis aldrig kan veta säkert. Men oroar mig gör jag INTE. Då skulle det aldrig blivit nån relation av det öht.
  • Anonym (huh?)
    Anonym (Lr) skrev 2016-12-07 19:52:51 följande:
    För det första mår jag inte dåligt av det jag inte vet. Det finns det ingen som gör. Skulle det ändå hända skulle det troligtvis ta död på vår relation, men jag oroar mig inte för det. Händer det så händer det. Kommer inte att må bättre av att jag redan i förväg oroat mig... Till skillnad från min man har jag ett flertal relationer bakom mig som tagit slut på flera olyckliga sätt så jag VET att saker händer, man mår dåligt och sen lever man vidare.
    Sen är det kanske "lätt" för mig att inte oroa mig då vi tillbringar nästan all tid tillsammans. På våra 16 år har vi väldigt sällan varit ifrån varandra och jobbar också på samma ställe. Trivs bäst när den andre är med så är oftast tillsammans. När vi INTE är tillsammans är det sällan "risksituationer" för otrohet, även om man naturligtvis aldrig kan veta säkert. Men oroar mig gör jag INTE. Då skulle det aldrig blivit nån relation av det öht.
    Möjligen mår du inte dåligt av det men då lever du i en fet lögn utan att veta om det med ett otroget svin till partner. Men visst det är ju du själv som valt en sån man så då är det väl helt ok? 

Varför skulle du avsluta relationen om du fick reda på det? Menar du att det det är ok att bedra hans dåvarande fru, men inte dig?
  • Anonym (Lr)
    Anonym (huh?) skrev 2016-12-08 09:30:18 följande:
    Möjligen mår du inte dåligt av det men då lever du i en fet lögn utan att veta om det med ett otroget svin till partner. Men visst det är ju du själv som valt en sån man så då är det väl helt ok? 

Varför skulle du avsluta relationen om du fick reda på det? Menar du att det det är ok att bedra hans dåvarande fru, men inte dig?
    Vem annars än jag måste leva med mina val?? Sen var han inte gift, även om det inte har nån betydelse.

Hur man väljer att göra efter en otrohet är upp till var och en. I vissa fall vill man kanske separera och i andra inte. Jag skrev "troligen" just för att jag inte vet. Förresten var frågan i TS om man oroar sig för otrohet och inte om man tycker otrohet är ok, men du kanske missade det..?
  • Anonym (han svarade)
    Dixie skrev 2016-12-06 22:29:15 följande:
    OK, det jag menar att om jag skulle vara orolig för att om min partner överhuvudtaget skulle vara otrogen, så skulle jag inte vara kvar i det förhållandet.
    Klarare än så kan jag inte skriva det.
Svar på tråden Spontan tanke jag fick