• Hundenw88

Havenskspsförgiftning?

Någon som vet?

Haft extrem huvudvärk i ca 1.5 vecka som inte går över. Ofta äggvita i urinen. Idag har benen/ fötter börjat svullna. Va på sjukhuset för 1 vecka sen å då hade ja inte högt bt. Dock väldigt trött.

Är gravid i v19.

• Svar på tråden Havenskspsförgiftning?
  • Mallemamma

Huvudvärk är inte ovanligt under graviditet, vad sa sjukhuset om ditt blodtryck? Det är väldigt ovanligt att få det tidigt under graviditeten men förmodligen inte omöjligt, så är du orolig tycker jag du ska ringa din mvc imorgon och be dom ta urinprov och kolla ditt blodtryck igen.

Ingen här kan säga om du har det, symtomen du beskriver är ju vanliga vid havandeskapsförgiftning men inte helt ovanliga även om man inte har det.

• Mallemamma

Oj jag läste det som att du hade högt blodtryck på sjukhuset, såg fel.

Jag tror inte du har havandeskapsförgiftning men råder dig att ringa din barnmorska imorgon, om du är orolig.

• Hundenw88

De flesta symptom har kommit efter jag va där sist.

Har även problem med njuren och Placenta Previa. Moderkakan hänger löst osv.

Men får be dom kolla bt nu igen. För hade 2+ på Stickan för snart 2 veckorsen och symptomen har smugit sig på nu efter de.

• Mallemamma

Ja be att få komma in till din mvc imorgon och ta prover. Bättre det säkra före det osäkra.

• Florpan10

Stå på det om du misstänker det och va vaksam! Vill inte skrämma dig men vill dela med mig av min erfarenhet.

Jag hade det i min förra graviditet och hade alla symptom tidigt men inte högt blodtryck eller utslag på urin, alla nonchalerade det pga det men det är fel!. Slog till rätt som det var på mindre än ett dygn och jag höll på dö samt förlorade barnet.

Hoppas du inte har det och om du har de så be om hjälp direkt och be om extra kontroller oavsett, håller alla tummar för dig <3

• Mallemamma
    Florpan10 skrev 2016-12-07 05:54:15 följande:

Stå på det om du misstänker det och va vaksam! Vill inte skrämma dig men vill dela med mig av min erfarenhet.

Jag hade det i min förra graviditet och hade alla symptom tidigt men inte högt blodtryck eller utslag på urin, alla nonchalerade det pga det men det är fel!. Slog till rätt som det var på mindre än ett dygn och jag höll på dö samt förlorade barnet.

Hoppas du inte har det och om du har de så be om hjälp direkt och be om extra kontroller oavsett, håller alla tummar för dig <3

Men jösses :'-( ! Beklagar verkligen.

Vad hade du mer för symtom? Hade läkarna kunnat hitta förgiftningen på annat sätt? Måste vara jättesvårt när de "typiska" symtomen som högt bt o urinprov inte visar något.
  • Florpan10
    Mallemamma skrev 2016-12-07 10:42:18 följande:

Men jösses :'-( ! Beklagar verkligen.

Vad hade du mer för symtom? Hade läkarna kunnat hitta förgiftningen på annat sätt? Måste vara jättesvårt när de "typiska" symtomen som högt bt o urinprov inte visar något.

Hade huvudvärk, ont i övre delen av magen, plötsligt svullen, slutade aldrig kräkas, började känna mig förvirrad el ja typ, var överdrivet trött-sov iprincip hela tiden. Hade flera symtom längre tid och vissa kom tex svullen inom 24h. Appropå svullen, kolla om det går ner över natten el när du vilar osv.

Många symptom som är typiska för havandeskapsförgiftning men ingen reagera eller ville lyssna. Tyvärr går sjukvården endast på blodtryck och urinprov. (Här i alla fall). Utveckligen och vetskapen om havandeskapsförgiftning har tyvärr inte kommit så långt. Därför jag uppmanar alla att stå på sig vid fel ! Dock är ju många symptom vanliga vid "vanlig" graviditet också men någonstans tror jag det skiljer sig på graden av dem och man ska inse allvaret, blev svårt att förklara hehe. Får du starkare symtom eller fler så kräv regelbundna tätna kontroller eller köp hem egen blodtrycksmätare till exempel och ha lite koll, men bli inte hysterisk bara för då kanske du stressar ionödan istället hehe
Svar på tråden Havenskspsförgiftning?