• Anonym (Malin)

Är mens i 2,5-3 dagar tecken på fertilitetsproblem?

Jag har sedan jag slutade med p-pillren för ett år sedan haft regelbunden mens och fått positiva ÄL-test varje gång jag använt de plus att jag har mycket ÄL-flytningar tiden runt ÄL. Jag har även blivit gravid en gång efter några månader men det slutade i missfall så vi försöker nu igen.

Nu till "problemet". Jag har mens i 2-3 dagar. Jag har mensvärk i två dagar men första dagen är värst. Det är en mycket riklig mens de två första dagarna. Jag blöder igenom en tampong och en binda fort då. Tredje dagen börjar allting avta tills det är helt borta så mensen brukar vara i 2,5-3 dagar.

Jag kan tycka att det är normalt då mitt "mönster" ser ut såhär varje månad. Att ha en långdragen mens kan bero på att mensen kommit på grund av att slemhinnan brustit då inget ägg kommit. Så jag är glad för att jag inte har det. Men jag hittar ingenting om att ha en kort mens. Men eftersom det kommer så mycket fort borde det bli som en "normal" mens i 4 dagar? Jag kanske bara borde vara glad att min kropp sköter sig extra fort så jag slipper ha mens i flera dagar?

• Svar på tråden Är mens i 2,5-3 dagar tecken på fertilitetsproblem?
  • Ellencassandra

Jag har ungefär samma som dig. Rätt mycket mens första å andra dan sedan knappt nånting den tredje. 4-5e dagen kan det komma gammalt blod. Men knappt nåt alls. Har försökt bli gravid i två år.. Går på utredning nu så får se om det e något fel..

• sextiotalist
    Anonym (Malin) skrev 2016-12-07 10:11:00 följande:

Jag har sedan jag slutade med p-pillren för ett år sedan haft regelbunden mens och fått positiva ÄL-test varje gång jag använt de plus att jag har mycket ÄL-flytningar tiden runt ÄL. Jag har även blivit gravid en gång efter några månader men det slutade i missfall så vi försöker nu igen.

Nu till "problemet". Jag har mens i 2-3 dagar. Jag har mensvärk i två dagar men första dagen är värst. Det är en mycket riklig mens de två första dagarna. Jag blöder igenom en tampong och en binda fort då. Tredje dagen börjar allting avta tills det är helt borta så mensen brukar vara i 2,5-3 dagar.

Jag kan tycka att det är normalt då mitt "mönster" ser ut såhär varje månad. Att ha en långdragen mens kan bero på att mensen kommit på grund av att slemhinnan brustit då inget ägg kommit. Så jag är glad för att jag inte har det. Men jag hittar ingenting om att ha en kort mens. Men eftersom det kommer så mycket fort borde det bli som en "normal" mens i 4 dagar? Jag kanske bara borde vara glad att min kropp sköter sig extra fort så jag slipper ha mens i flera dagar?

Jag var en sk äldre mamma när jag oplanerat blev gravid, min mens (när jag sedan började med kopparspiral) var 4-5 dagar och borde (utan kopparspiral då) varit som din.
  • Mooomin

Jag vet inte rent allmänt men jag blöder på min höjd i ca 3 dagar och jag blev gravid på 6 månader i 34-års ålder.

• Anonym (Malin)

Det borde alltså inte vara antal dagar man ska fundera över utan hur mycket man blöder. Jag blöder ju ganska rikligt så det kanske räknas som en normal mens som inte är lika riklig men som är någon dag längre istället.

Jag kan inte hitta något negativt om att ha kort mens. Bara om man har långdragen mens. Eller om man brukar ha lång mens men rätt som det är får kort. Men om man alltid har en mens i 2 eller 3 dagar borde det vara normalt så länge mensen är riklig och man får någon mensvärk tänker jag. Men har man mens i 3 dagar med rosa flytningar utan mensvärk i princip så kanske inte det är normalt. 

• Mooomin

Ska kanske tilläga då att jag inte blöder mycket alls..

• sextiotalist
    Anonym (Malin) skrev 2016-12-07 10:46:28 följande:

Det borde alltså inte vara antal dagar man ska fundera över utan hur mycket man blöder. Jag blöder ju ganska rikligt så det kanske räknas som en normal mens som inte är lika riklig men som är någon dag längre istället.

Jag kan inte hitta något negativt om att ha kort mens. Bara om man har långdragen mens. Eller om man brukar ha lång mens men rätt som det är får kort. Men om man alltid har en mens i 2 eller 3 dagar borde det vara normalt så länge mensen är riklig och man får någon mensvärk tänker jag. Men har man mens i 3 dagar med rosa flytningar utan mensvärk i princip så kanske inte det är normalt. 

Rent amatörmässig gissning. Men blödningen är ju ofta knutet till hur mycket man bygger upp slemhinnan innan mensen och i ditt fall verkar det som att det inte byggs upp så mycket, det är kanske därför ägget har svårt att fästa vid livmoderväggen. Detta tycker jag du ska fråga när du söker hjälp, om det kan ha något samband.
  • Anonym (Malin)

Då har jag ingen aning. Kanske man behöver en läkarutbildning för att förstå. Nej men. Alla är väl olika och det mönstret man har är nog normalt så länge det brukar bete sig så. Det viktigaste är nog att man har regelbunden mens och inte har en mycket långdragen mens för det vet jag kan tyda på utebliven ägglossning.

Jag borde inte oroa mig? Kanske bara borde vara glad över att ha en kropp som stöter ut mensen fort i form av riklig och kort mens? För det är väldigt mycket mens som kommer. Säkert lika mycket som någon som har en "normal" och lite mer sparsam mens i 4 dagar. 

• Anonym (Malin)
    sextiotalist skrev 2016-12-07 11:02:58 följande:
    Rent amatörmässig gissning. Men blödningen är ju ofta knutet till hur mycket man bygger upp slemhinnan innan mensen och i ditt fall verkar det som att det inte byggs upp så mycket, det är kanske därför ägget har svårt att fästa vid livmoderväggen. Detta tycker jag du ska fråga när du söker hjälp, om det kan ha något samband.
    Är det inte mängden mens man ska kolla på och inte antal dagar då? För som jag skrev innan så har jag nog lika mycket mens som någon som har en normal och mer sparsam mens i flera dagar. Min mens är väldigt slemmig. Ursäkta för det äckliga jag nu ska beskriva men det hänger ner längst till toavattnet och försvinner bara om jag tar bort det med papper. Jag måste byta tampong eller binda nästan på direkten de två dagarna. 

Skulle det vara problem med slemhinnan är det ju för lite östrogen jag har. Borde jag inte då få problem med oregelbundna cykler och/eller problem med ägglossning? Och har man för lite östrogen borde jag inte få så himla mycket ÄL-flytningar som jag har?
  • Meriall

Jag hade 8 dagar mens när jag var 25 och 3 dagar nu när jag är 35. Har haft jättelätt att bli gravid (blivit trots pmedel flera gånger både då och nu) så tror inte det har så mycket betydelse. Dessutom blöder du ju mycket. Snarare att det hade kunnat vara så om du blödde bara lite i 2-3 dagar. Känns som det går "fortare" med åldern. Hur gammal är du TS? Kanske att kroppen lär sig hur den ska få ut blodet fort?

Jag har gjort vul för ~2 år sedan för att kolla efter cystor och då sade gyn att jag hade lika tjock slemhinna som en 20åring och då var jag 33.

• Anonym (BM)
    Anonym (Malin) skrev 2016-12-07 10:11:00 följande:

Men varifrån har du fått din teori om långdragen mens? All mens, oavsett längd, beror på att slemhinnan stöts ut för att ett befruktat ägg inte kom.  Det är inte optimalt att blöda mkt heller. 2-3 dagar är alldeles lagom!
Svar på tråden Är mens i 2,5-3 dagar tecken på fertilitetsproblem?