Inlägg från: Anonym (samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma)

Ångrar min utbildning - hur ska jag kunna starta om?

Anonym (Leja) skrev 2016-12-07 21:18:01 följande:

Jag känner lite så också. Har läst socionom, eller håller på. Ska ut på praktik snart. Efter praktiken är det två terminer kvar men det känns inte som att jag hittat rätt.

Studierna trivs jag nästan bättre med än vad jag tror att jag kommer trivas med arbetet..

Kanske kommer praktiken ge mig en knuff i någon riktning, men... jag vill nästan slippa människor känner jag... och då är ju socialt arbete helt galet. Det inser jag ju. Samtidigt vill jag hjälpa folk. Bara inte face-to-face. Går det att lösa med en socionomutbildning som grund?

Här har du en som gått klart socionomutbildningen, jobbat några år och som nu är på väg in i väggen. Jag kände nog redan som du under utbildningen att jag egentligen inte ville jobba med människor face-to-face, men att jag var intresserad av kurserna man läste och hoppades väl att jag skulle trivas i rollen. Ställer samma fråga som du om vad annat man kan jobba med..
  • Anonym (samma)
    Anonym (Leja) skrev 2016-12-10 21:18:17 följande:

Vad är det du jobbat med?

Önskar det fanns en mellanväg. Men allt verkar vara mer eller mindre kaotiskt och överbelastat.

Jobbar på socialtjänsten med försörjningsstöd. Ja det är tyvärr min bild också. Känslan av att göra allt men att det ändå inte är tillräckligt och att man tvingas sänka kvalitén för att inte gå under själv. Det är också väldigt luddigt vad man ska sänka kvalitén på och vad som är good enough.
Svar på tråden Ångrar min utbildning - hur ska jag kunna starta om?