Inlägg från: Anonym (också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också)

Ångrar min utbildning - hur ska jag kunna starta om?

Känner igen mig så mycket i allt... Gick också natur på gymnasiet, hade toppbetyg i matte och fysik och förväntades därmed att läsa till civilingenjör eller liknande. Sökte ett par ingenjörsutbildningar, trots att det kändes helt fel. Påbörjade så många som tre stycken, med olika inriktningar, men hoppade av alla ganska snabbt en efter en. Innerst inne visste jag att jag egentligen ville läsa till journalist eller något annat inom kultur/samhälle, alternativt något som hade mer med människor att göra (sjuksköterska etc.). Men jag försökte intala mig själv att jag inte alls skulle passa som det och att det var klokare att välja något "duktigt" program. Mådde så dåligt i många år och kände mig helt vilsen. 

Fick till slut, utan utbildning, ett jobb inom samhällssektorn. Kände direkt att det var där jag hörde hemma och inte på någon teknisk arbetsplats. Jobbade i flera år och var 27 när jag tillslut valde att plugga till socionom, vilket känns rätt. Kommer att ha passerat 30 när jag tar examen men det känns ganska lugnt. Kände också till en början att jag kanske var för gammal och att jag borde satsa på att bilda familj istället. Men försöker tänka att om jag inte orkar vänta med det tills efter examen, så går det säkert att lösa den biten på något sätt.

Tror (eller vet) att många unga känner en press att välja rätt studier direkt efter gymnasiet och att man många gånger väljer utifrån prestige istället för vad man har intresse fö. Vet dock flera som gått klart långa utbildningar och som ångrat sig men där det löst sig ändå. Exempelvis genom att omskola sig med kortare utbildningar eller plugga med extrajobb som försörjning. Alternativt försöka att hitta jobb inom det område man vill fast utan utbildning, vilket kan vara svårt men inte nödvändigtvis omöjligt. Det mesta går nog om man vill, livet ska ju inte bli förstört på grund av en fel vald utbildning Glad

Svar på tråden Ångrar min utbildning - hur ska jag kunna starta om?