• Jessicacarolina

Någon mer som väntar första barnet ?

Hej allihopa

Igår kom äntligen det efterlängtade plusset. Är så glad och så chockad och ja det är helt enkelt mycket känslor.

Kommer bli ett augustibarn och min fråga är väl egentligen om det kanske finns någon annan här som även de ska ha första barnet och ungefär samma tid som mig där man kan diskutera symtom och hjälpa stötta och ge och få råd ?

Hade varit superroligt och höra från er andra hur ni mår och känner er osv.

• Svar på tråden Någon mer som väntar första barnet ?
  • Vesslan25
    greatbigworld skrev 2016-12-16 15:09:10 följande:

Hallå! Plussade idag, 2 dagar innan bim. Har alltså beräknad mens på söndag men en fint extrastreck idag! :D har inte ett enda symptom än dock så känna lite overkligt.

Stort grattis!!

Jag tycker fortfarande att det känns helt overkligt eftersom att ingen i min omgivning vet än. Går runt och försöker vara normal men det är jättesvårt. Har supermycket "mensvärk" tror hela tiden att det är mensen som kommer... Men icke!
  • greatbigworld
    Vesslan25 skrev 2016-12-16 15:24:47 följande:
    Stort grattis!!

Jag tycker fortfarande att det känns helt overkligt eftersom att ingen i min omgivning vet än. Går runt och försöker vara normal men det är jättesvårt. Har supermycket "mensvärk" tror hela tiden att det är mensen som kommer... Men icke!
    Åh jag förstår!!! Har berättar för tre av mina allra närmsta vänner som varit med sen vi började försöka. Funderar på att berätta för familjen på julafton men är rädd för att de är för tidigt. Samtidigt kan jag känna att de skulle vara skönt att berätta om det skulle hända något för då har man allt stöd i världen på sin sida istället för att sörja i tystnad.
  • Anonym SE
    greatbigworld skrev 2016-12-16 15:09:10 följande:

Hallå! Plussade idag, 2 dagar innan bim. Har alltså beräknad mens på söndag men en fint extrastreck idag! :D har inte ett enda symptom än dock så känna lite overkligt.

Grattis!
    Var glad så länge symptomen håller sig på sin kant =)
  • Anonym SE
    greatbigworld skrev 2016-12-16 15:55:03 följande:
    Åh jag förstår!!! Har berättar för tre av mina allra närmsta vänner som varit med sen vi började försöka. Funderar på att berätta för familjen på julafton men är rädd för att de är för tidigt. Samtidigt kan jag känna att de skulle vara skönt att berätta om det skulle hända något för då har man allt stöd i världen på sin sida istället för att sörja i tystnad.
    Om jag hade varit du hade jag väntat.
    Det beror ju helt på vilka människor man har i sin vänskaps krets.
    När jag blev gravid första gången berättade jag för en nära vän på en gång.
    Även några till visste om det.

När det sen gick åt skogen blev jag så illa bemött av min nära vän så jag mådde ännu sämre.

Denna gången har jag inte sagt något förutom en. Jag orkar inte med om det skulle gå åt skogen igen och folk beter sig dumt.
    Är i v 18 nu och snart är det för uppenbart att magen växer.

Du kanske har väldigt bra vänner som kan hantera om det går åt skogen. Min kunde det inte.
  • Vesslan25
    greatbigworld skrev 2016-12-16 15:55:03 följande:

Vi funderar också på att berätta på julafton då den väldigt utspridda familjen är samlade. Nervositeten för att det är tidigt finns ju hela tiden. Min sambo vill göra ett tidigt ul och sen berätta. Jag är lite mer avslappnad men misstänker att jag kommer ha svårt att dölja det över jul och nyår. Så att planera att berätta är kanske bättre än att alla bara råkar fatta. Jag vet inte?
  • greatbigworld
    Vesslan25 skrev 2016-12-18 12:38:28 följande:
    Vi funderar också på att berätta på julafton då den väldigt utspridda familjen är samlade. Nervositeten för att det är tidigt finns ju hela tiden. Min sambo vill göra ett tidigt ul och sen berätta. Jag är lite mer avslappnad men misstänker att jag kommer ha svårt att dölja det över jul och nyår. Så att planera att berätta är kanske bättre än att alla bara råkar fatta. Jag vet inte?
    Vilken vecka är du i? :)
    Ja min familj är också rätt utspridd och en annan grej är att vi inte har sambons barn på julafton, för som tänkte vi berätta för senare när det börjar bli mera uppenbart så att säga ;) Sen så har vissa i min familj behov av att alltid veta först så på detta sett så får ju alla veta först. Vi får se hur vi gör! Tror också jag kommer ha svårt för att hålla tyst!
  • Vesslan25
    greatbigworld skrev 2016-12-18 15:57:02 följande:

Vilken vecka är du i? :)

Ja min familj är också rätt utspridd och en annan grej är att vi inte har sambons barn på julafton, för som tänkte vi berätta för senare när det börjar bli mera uppenbart så att säga ;) Sen så har vissa i min familj behov av att alltid veta först så på detta sett så får ju alla veta först. Vi får se hur vi gör! Tror också jag kommer ha svårt för att hålla tyst!

Går in i v.8 imorgon. Och du? Det har ju vart mycket prat om tidigt ul i den här tråden och vad jag förstått så är det ca 15% risk för missfall innan v.12 men finns det ett pickande hjärta i v.6 så sjunker risken till 1,5.

Jag vet inte om detta stämmer? Har bara läst. Men då skulle det åtminstone vara skönt att kolla om det finns små hjärtslag därinne innan en berättar.
  • KristinaJ
    Jessicacarolina skrev 2016-12-08 09:43:57 följande:

Hej allihopa

Igår kom äntligen det efterlängtade plusset. Är så glad och så chockad och ja det är helt enkelt mycket känslor.

Kommer bli ett augustibarn och min fråga är väl egentligen om det kanske finns någon annan här som även de ska ha första barnet och ungefär samma tid som mig där man kan diskutera symtom och hjälpa stötta och ge och få råd ?

Hade varit superroligt och höra från er andra hur ni mår och känner er osv.

Samma här. Mitt livs första plus. Testdag på onsdag egentligen, så plussat fyra dagar innan. Vågar knappt vara glad pga allt man läser om missfall på familjeliv :-| Men hoppas hoppas hoppas ju! Om inget händer är det vul om 2 veckor. Läskigt!
  • Anonym SE
    Vesslan25 skrev 2016-12-18 19:31:25 följande:
    Går in i v.8 imorgon. Och du? Det har ju vart mycket prat om tidigt ul i den här tråden och vad jag förstått så är det ca 15% risk för missfall innan v.12 men finns det ett pickande hjärta i v.6 så sjunker risken till 1,5.

Jag vet inte om detta stämmer? Har bara läst. Men då skulle det åtminstone vara skönt att kolla om det finns små hjärtslag därinne innan en berättar.
    Dom som råkar ut för MA har ju ofta sett en liten plutt innan.

Risken minskar efter v 12 men läser man så verkar MA efter v 12 inte helt ovanligt tyvärr.
  • greatbigworld
    Vesslan25 skrev 2016-12-18 19:31:25 följande:

Gick in i vecka 6 igår, så väldigt tidigt än. Ska ringa mvc idag och berätta och hoppas på ett besök snarast :)
Svar på tråden Någon mer som väntar första barnet ?