• Anonym (Bekymrad)

Vill inte byta kläder

Min dotter på 7 år vill inte byta kläder. Hon har samma kläder på sig minst en vecka. Kläderna sitter obekvämt o när jag väl lyckats få henne att byta så har hon som sagt samma kläder en vecka

Hon har fått vara med o välja kläder on prova o provhytten . Men sen duger dom inte :(

Samma med håret. Hon får fort tovigt hår o vill inte få det borstat eller borsa själv.

Tips?

Jag blir galen snart. Känns som om man har provat allt

• Svar på tråden Vill inte byta kläder
  • Anonym (Förälder)

Vad händer om du pratar med henne kvällen innan och ni tillsammans väljer kläder till dagen efter, har du testat det?

ANNARS!

Sluta dalta.

Hon SKA byta kläder, det är du som bestämmer.

Hon SKA borsta håret annars klipper du det kort.

Du bestämmer och det är bara att säga till henne, fattar hon inte så tar du av henne kläderna och sätter på henne nya.

• Dixie

Mina barn har inget val - håret ska borstas och kläder bytas!

• Anonym (applåd)
    Dixie och (förälder): äntligen nån på FL som faktiskt tar föräldraskapet på allvar istället för att låta ungarna bestämma. {#emotions_dlg.flower} 
    Annars ser jag mest veliga föräldrar som inte vågar ta befälet över sina barn. Stackars barn. Ingen vägledning alls.
  • Fia 28

Håller med de två första svaren här. Ta bort de smutsiga kläderna o släng i bykkorgen och sluta dalta!

• Anonym (Naturligt)

Gör dreads på henne så är hårborstningsproblemet löst. Det eller kortklippt.

• Anonym (lirka lite lätt)

Ja det verkar väl vara på färdiglirkat gränsen här.  du kan ju säga att dottern får välja nya kläder men det BLIR nya kläder hur som helst antingen bestämmer hon vilka eller du.  säg till nån dag innan så pedagogiskt som möjligt :)

• Anonym (Förälder)
    Anonym (applåd) skrev 2016-12-08 11:09:21 följande:
    Dixie och (förälder): äntligen nån på FL som faktiskt tar föräldraskapet på allvar istället för att låta ungarna bestämma. {#emotions_dlg.flower} 
    Annars ser jag mest veliga föräldrar som inte vågar ta befälet över sina barn. Stackars barn. Ingen vägledning alls.
    Tack.

Jag såg något på tåget i söndags som fick mig att resa ragg, en så flat ursäkt till mamma att jag bara baxnade.

Det är ju som du säger, barn måste ha vägledning och det är vårt jobb att ge den.

• Bertram

Men hon tar väl av sig kläderna på kvällen när hon går och lägger sig?

Ha rutin på kvällen, på med pjamas, borsta tänder och håret ev bada innan. Lägg undan kläderna och lägg fram nya. Vill hon inte borsta, klipp! 

Och jag håller med övriga, visa vem som bestämmer.

• Aileen Allannah

"Visa vem som bestämmer", som om det är något jävla krig som någon ska vinna.

Ts, hon är stor nu och förstår konsekvenser. Borstar man inte håret så kanske man faktiskt får lov att klippa sig kort, långt hår behöver man sköta. Vad det gäller kläderna så är det väl inga problem om hon har dem ett par dagar, men sen ska de bytas. När hon klär av sig på kvällen läggs kläderna i tvättkorgen, eller direkt i maskinen om ni har det, det är inget som hon kan välja att låta bli. Alla strider behöver man inte ta, till exempel om vilka kläder barnet vill ha på sig (så länge det är ändamålsenligt), men hygienen förhandlar man inte om. Tänder ska borstas, liksom håret, man behöver duscha och naglarna måste klippas. Hon är stor nog att lära sig konsekvenserna av att inte göra dessa grejer.

• Anonym (pappa)

Jag går emot störmmen lite här.

Hon är 7 år. Hon behöver inte byta kläder varje dag, så länge hon inte har spillt mat eller hoppat i sanden från gungorna eller spelat fotboll en regning dag. Smutsig, med andra ord. Att byta rena kläder varje dag slösar bara på resurser. Inte ens svettiga barnkläder behöver tvättas genast, det räcker att hänga upp de på vädring på kvällen, så är de fräscha igen nästa dag. 7 dagar är dock lite länge att ha samma kläder Undantaget underkläder, då.

Jag tror mer att det här har blivit en kamp om vem som bestämmer mellan TS och dottern. Mitt råd är att ni möts på mitten. Nya kläder exempelvis på måndagar och en dag till i veckan. Mamma bestämmer att kläderna ska bytas, men dotter får välja den andra dagen, och i alla fall till viss del vad hon ska ha på sig. Mamma behåller sin aukoritet, dottern får ett guidat förstadium till rätten att bestämma själv.

Vad gäller håret så undrar jag om hon är håröm? Det kan ställa till det rejält. Minns när jag själv var liten och min syster var vansinnigt håröm. Det som hjälpte var att sätta upp håret i fläta/or på dagen och borsta det uppsatt i en hästsvans varje kväll, helst med balsam. Innan den lösningen var det en gigantisk kamp mellan mamma och syrran.

Svar på tråden Vill inte byta kläder