Vi som är gravida efter ÄD 2017
Härligt att allt såg bra ut! Grattis!
Jag väntar på att gå på ul på onsdag...
Härligt att allt såg bra ut! Grattis!
Jag väntar på att gå på ul på onsdag...
Tack! :) De hade vuxit som de ska men den ena är fortfarande mindre och i nuläget kan det gå lite hur som helst. Nästa gång kommer läkaren kunna se bättre.
Hej alla! Mår sådär fortfarande för en del morgonillamående kvar. Putmagen har börjat komma men har inte gått upp i vikt. Längtar efter känna rörelse från de små nu :). Lite orolig efter ultraljud igår då det visa sig att den ena tvillingen var rätt mycket mindre än den andra.
Till thejar och Wickan12 jag var också orolig runt vecka 12. Kände mig inte gravid och fundera mycket på kub-testet. Efter det så kändes det mycket bättre. Obeskrivlig känsla att se det lilla luvet röra sig och overkligt för det känns ju inte :). Lycka till på era kub!
Håller tummarna för era KUB! För mig kunde jag börja slappna av efter det.
Jag går in i vecka 16 imorgon och idag är jag berättat på jobbet. Roligt med alla glada miner och grattisar. Nu kändes det lagom att berätta!
Elvira, spelar det någon roll med storleken på tvillingarna? Jag är tvåäggs och vi föddes en vecka tidigt och vägde då ca 2,2 kg. Det är väl vanligt att vara liten? Eller är de skillnaden som oroar?
Gulsippa400 hur har det gått för dig? Har du gjort fler ultraljud?
Hej!
Jo det har gått bra, på senaste ul såg allt jättebra ut. Den ena är nu ca 4 dagar yngre vilket läkaren sa var helt ok. Börjar bli ganska tjock om magen redan. Hur har det gått för dig, vet du nåt mer om dina små?
Hur gick det idag Elvira? :)
Urinblåsan och magsäck är ok. Hoppas i alla fall att inte lillen har halkat efter ännu mee på tisdag.
Vet inte hur det är för er andra men börjar känna av humöret. Mycket lättare till tårar och mycket känsligare än vanligt. Har tyvärr fått rejält med foglossningar oxå :(. Förlåt för jag klagar men är lite låg för tillfället. Hoppas det är en fas som snart går över.
Ingen större skillnad på ultraljudet idag. Nytt ultraljud om en vecka. Hoppas det fortsätter så här.
Hur går det för dig? Har du varit på nytt ul?
Uppdatering ifrån oss!
Torsdagen den 13 april föddes min son genom ks i v 28+2 pga jag hade havandeskapsförgiftning som sefan satte sig på mitt hjärta och blev hjärtsvikt. 4 veckor pressade jag min kropp till det yttersta för att kunna ge sonen mer chans.
Hans ena lunga drabbades av pneumothorax. Vilket betyder att luft från lungsäcken läcker ut och dem fick sätta ett dränage.
Dränaget är nu borta men han har fortfarande lite problem med lungan kommer antagligen ha det resten av sitt liv. Han är en envis liten kämpe med en stor vilja å säger gärna till om något är fel!
Grattis alla blivande mammor! Kul att läsa att det gått bra för er. Länge sen jag var inne här. Lite uppdatering härifrån. Är i vecka 24+6 idag. Mina enäggspojkar växer men den ena är tyvärr tillväxthämmad med 31%. I måndags vägde den ena 780g och den andra 535g. Så nu följs vi med ultraljud minst en gång i veckan. Tar en dag i taget och tänker positiva tankar :). Fortsatt lycka till, till er alla!
Ingen misstanke om sjukdom men något försämrat flöde i navelsträngen till den ena. Den lille är pigg för övrigt. Kan vända fort i dessa veckorna. Kan utvecklas till tvillingtransfusionssyndrom, men behöver inte göra det. Flödet i navelsträngen kan försämras ytterligare och drastiska åtgärder måste tas. Där man kan ställas inför ett val man inte vill göra som förälder. Då menar satsa på ett eller bägge barn. Kan också gå hur bra som helst där den minsta ökar på sig sakta men säkert. Tyvärr kan jag inte göra något mer än hoppas och ta det lugnt. Ovissheten är det jobbigaste :(
Kul med uppdatering från dig! Elvira, vet du vilka risker det innebär med tillväxthämning? Min ena är ju också lite mindre. Jag har ibland svårt att få konkret information av läkarna, det de säger är att de eg inte kan göra särskilt mycket, utom att bevaka utvecklingen. Vad säger de till dig?
Hej! Glömt bort denna tråden. Men en uppdatering från mig. Jag fick mina pojkar den 7/6. Nio veckor för tidigt men idag mår de bra och växer och frodas. Lycka till allihop!