Hjälp, min kollega försöker pracka på mig sin religiösa tro
En arbetskamrat försöker hela tiden pracka på mig sin tro (hon är kristen) och jag börjar bli trött på allt tjat om att jag måste välja om jag vill komma till himlen eller helvetet när jag dör. För om jag vill komma till himlen måste jag ta Jesus till mitt hjärta, och det är tydligen bråttom nu för jorden går snart under av krig och svält och bla bla bla.
Sen ger hon mig en massa texter i bibeln som hon vill att jag ska titta på, försöker "övertala" mig att inte hålla på med meditation eller yoga för då tar man tydligen till sig onda andemakter utan att man är medveten om det. Jag har aldrig ens varit intresserad av varken meditation eller yoga och det har jag sagt åt henne men ändå ska det tjatas om det varenda gång vi blir ensamma.
Jag börjar bli less på allt detta tjat. Hon tror att jag är lättpåverkad bara för att jag är tystlåten och lite blyg till sättet. Så jag antar att det är därför hon har valt just mig. För de andra på arbetsplatsen verkar inte ha en aning om att hon är troende.
Jag känner mig intryckt i ett hörn och börjar må dåligt av hennes närvaro och allt detta tjat om Gud, Jesus och att jag måste välja.
Jag är ateist, jag tror inte på Gud eller bibeln och har inte tänkt börja göra det heller. Även detta har jag sagt åt henne men det verkar inte gå in. Jag vet inte vad jag ska göra, hela situationen börjar bli ohållbar!
Hon blev fly förbannad när en annan kollega, som är Jehovas vittne, la ut en massa foldrar/broschyrer om sin tro på fikabordet och sa åt honom att man inte får lägga ut sånt på en arbetsplats (helt rätt tycker jag, sånt hör inte hemma på jobbet). Men nu håller hon ju på likadant själv, fast verbalt istället.
Jag vet inte vad jag ska göra! Tar jag upp det med chefen så kommer den här kristna tjejen veta direkt att det är jag som har berättat då jag är den enda som vet om hennes tro här på jobbet. Men samtidigt funkar det inte att ha det som det är nu.
Är det någon som kan ge mig råd?