• Anonym (ateist)

Hjälp, min kollega försöker pracka på mig sin religiösa tro

En arbetskamrat försöker hela tiden pracka på mig sin tro (hon är kristen) och jag börjar bli trött på allt tjat om att jag måste välja om jag vill komma till himlen eller helvetet när jag dör. För om jag vill komma till himlen måste jag ta Jesus till mitt hjärta, och det är tydligen bråttom nu för jorden går snart under av krig och svält och bla bla bla.

Sen ger hon mig en massa texter i bibeln som hon vill att jag ska titta på, försöker "övertala" mig att inte hålla på med meditation eller yoga för då tar man tydligen till sig onda andemakter utan att man är medveten om det. Jag har aldrig ens varit intresserad av varken meditation eller yoga och det har jag sagt åt henne men ändå ska det tjatas om det varenda gång vi blir ensamma. 

Jag börjar bli less på allt detta tjat. Hon tror att jag är lättpåverkad bara för att jag är tystlåten och lite blyg till sättet. Så jag antar att det är därför hon har valt just mig. För de andra på arbetsplatsen verkar inte ha en aning om att hon är troende. 
    Jag känner mig intryckt i ett hörn och börjar må dåligt av hennes närvaro och allt detta tjat om Gud, Jesus och att jag måste välja.

Jag är ateist, jag tror inte på Gud eller bibeln och har inte tänkt börja göra det heller. Även detta har jag sagt åt henne men det verkar inte gå in. Jag vet inte vad jag ska göra, hela situationen börjar bli ohållbar!
    Hon blev fly förbannad när en annan kollega, som är Jehovas vittne, la ut en massa foldrar/broschyrer om sin tro på fikabordet och sa åt honom att man inte får lägga ut sånt på en arbetsplats (helt rätt tycker jag, sånt hör inte hemma på jobbet). Men nu håller hon ju på likadant själv, fast verbalt istället. 

Jag vet inte vad jag ska göra! Tar jag upp det med chefen så kommer den här kristna tjejen veta direkt att det är jag som har berättat då jag är den enda som vet om hennes tro här på jobbet. Men samtidigt funkar det inte att ha det som det är nu. 

Är det någon som kan ge mig råd?

• Svar på tråden Hjälp, min kollega försöker pracka på mig sin religiösa tro
  • Anonym (öppna mun)

Har du provat prata med henne och berätta hur du tänker? Om inte så vore det en ide att börja med det.

• iMitera

Det är synd att hon som kristen inte förstår att det hon gör är otroligt fel ur en kristens perspektiv och att hon bara skrämmer iväg dig.

Säg till henne att du tackar för informationen men att du inte är intresserad. Om hon absolut inte fattar så säg att du inte tycker det passar sig på en arbetsplats och att du tänker ta problemet högre upp om hon inte slutar.

• Anonym (C)

Berätta för henne att hon tror på en uråldrig påhittad saga och att hon borde ta sitt förnuft till fånga och sluta tro på en tramsig gud som inte finns.

• Anonym (ateist)

Ja jag har tagit upp det med henne, sagt att jag inte tror på Gud, men det verkar inte gå in. Hon fortsätter ju likadant när vi är ensamma nästa gång så... 
    Antagligen har det att göra med att hon tror att jag är lättpåverkad, för det verkar vara en vanlig missuppfattning bland folk runt omkring mig. Men bara för att man är blyg och tyst så betyder inte det att man inte har något innanför pannbenet.

• sannamanna

Jag tror att du måste vara väldigt rak och tydlig, och säga att du inte är intresserad och att hon får sluta prata om sin tro för du vill inte höra. Det kan kännas otrevligt men som det är nu så det ju inte särskilt trevligt heller.

Hon verkar tro att det bara handlar om övertalning att få dig intresserad, du måste visa henne att det inte är så. Bara avbryt bryskt och säg att du inte vill höra mer om det där. Och att om hon inte slutar tjata kommer du att gå därifrån och undvika henne framöver.

• Bestemor

Säg att du är på väg att bli ett jehovas vittne, att du studerar bibeln, det borde få tyst på henne

• Dagens

Du skulle kunna tala om för henne att du ändå föredrar helvetet, där de flesta man känner ändå kommer att befinna sig, och där är varmt och mysigt. 
    Du kan säga att du inte är ett barn och därav inte tror på sagor och skräckhistorier längre. 
    Du kan försöka tala om för henne att du inte går runt och prackar på henne med dina fritidsintressen, du är inte troende, det tillhör inte arbetsplatsen samt är inte professionellt öht, och du vill inte höra det. Snällt och fint alltså. 
    Eller så kan du dra denna klassiska jämförelse: 
    Religion is like a penis. It's fine to have one. It's fine to be proud of it. But please don't whip it out in public and start waving it around. And please don't try to shove it down my children's throats.

• sextiotalist
    Anonym (ateist) skrev 2016-12-08 12:36:20 följande:

En arbetskamrat försöker hela tiden pracka på mig sin tro (hon är kristen) och jag börjar bli trött på allt tjat om att jag måste välja om jag vill komma till himlen eller helvetet när jag dör. För om jag vill komma till himlen måste jag ta Jesus till mitt hjärta, och det är tydligen bråttom nu för jorden går snart under av krig och svält och bla bla bla.

Sen ger hon mig en massa texter i bibeln som hon vill att jag ska titta på, försöker "övertala" mig att inte hålla på med meditation eller yoga för då tar man tydligen till sig onda andemakter utan att man är medveten om det. Jag har aldrig ens varit intresserad av varken meditation eller yoga och det har jag sagt åt henne men ändå ska det tjatas om det varenda gång vi blir ensamma. 

Jag börjar bli less på allt detta tjat. Hon tror att jag är lättpåverkad bara för att jag är tystlåten och lite blyg till sättet. Så jag antar att det är därför hon har valt just mig. För de andra på arbetsplatsen verkar inte ha en aning om att hon är troende. 
    Jag känner mig intryckt i ett hörn och börjar må dåligt av hennes närvaro och allt detta tjat om Gud, Jesus och att jag måste välja.

Jag är ateist, jag tror inte på Gud eller bibeln och har inte tänkt börja göra det heller. Även detta har jag sagt åt henne men det verkar inte gå in. Jag vet inte vad jag ska göra, hela situationen börjar bli ohållbar!
    Hon blev fly förbannad när en annan kollega, som är Jehovas vittne, la ut en massa foldrar/broschyrer om sin tro på fikabordet och sa åt honom att man inte får lägga ut sånt på en arbetsplats (helt rätt tycker jag, sånt hör inte hemma på jobbet). Men nu håller hon ju på likadant själv, fast verbalt istället. 

Jag vet inte vad jag ska göra! Tar jag upp det med chefen så kommer den här kristna tjejen veta direkt att det är jag som har berättat då jag är den enda som vet om hennes tro här på jobbet. Men samtidigt funkar det inte att ha det som det är nu. 

Är det någon som kan ge mig råd?

Du får vara brutalt ärlig. Säg till henne att hennes påstridighet börjar närmar sig ett arbetsmiljöproblem och slutar hon inte så är du så illa tvungen att ta detta med din chef.
    Slutar hon inte, så får du ta det med din chef. För då har du förvarnat henne och att du anser att detta hon håller på med påverkar ditt mående på arbetet så mycket.

• kioskvältare
    Anonym (ateist) skrev 2016-12-08 12:50:46 följande:

Ja jag har tagit upp det med henne, sagt att jag inte tror på Gud, men det verkar inte gå in. Hon fortsätter ju likadant när vi är ensamma nästa gång så... 
    Antagligen har det att göra med att hon tror att jag är lättpåverkad, för det verkar vara en vanlig missuppfattning bland folk runt omkring mig. Men bara för att man är blyg och tyst så betyder inte det att man inte har något innanför pannbenet.

Du kan ju inte bara säga att du inte tror på Gud för det blir ju motsatt effekt. En del kristna samfund är mer "missionärer" än andra och har som uppgift att försöka få andra att tro.

Du måste ju vara tydlig och istället säga något i stil med "Du, jag tycker att det är trevligt att prata med dig och jag tycker att vi har en bra relation men som jag sagt tidigare så tror jag inte på Gud och jag tycker att det känns jobbigt när du pratar om de här sakerna och försöker övertyga mig. Jag vill gärna prata med dig om allt möjligt annat men inte om tro, ok?"
  • Linda2barnsmamma

Hej.

Min moster och hennes familj är starkt troende. Kristna.

Hon har alltid försökt , sedan jag var 3 år att få mig att bli kristen. Min mamma har sagt nej o nästan blivit arg på henne. Min moster tog med mig till söndagsskolan varje vecka i smyg (ja va ju för liten för att fatta) och läste ur bibeln när min mamma inte hörde. Hon fortsatte o fortsatte tills jag blev 15 år , då tröttna jag på detta tjat. Det brast i mig och jag kunde inte vara tyst längre. Sista gången hon sa till mig ; du , du borde välja och bli kristen , att tro på gud och komma till himlen.

Då sa ja (utan att tänka mig för) ; om jag behöver tro på gud för att komma till himlen , då hamnar jag mer en gärna i helvetet bara ja slipper er.

Hon har adrig nämnt ett ord till om det. Men heller inte varit otrevlig. Den meningen fick henne att fatta !

Svar på tråden Hjälp, min kollega försöker pracka på mig sin religiösa tro