• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-10 21:08:11 följande:
    Tråkigt att det inte gick vägen denna gång :(

Men nu vet ni ju hur allt fungerar. Då kanske ni kan känna er säkrare att välja en annan klinik. Speciellt om den är närmre där ni bor?
    Vi bor lite långt ifrån vår klinik tycker jag. Men vi har inget alternativ...

Hur länge måste ni vänta innan ni försöker igen?
    Jag har faktiskt ingen aning. Hoppas få svar på det i veckan.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-10 22:12:22 följande:
    Jag har faktiskt ingen aning. Hoppas få svar på det i veckan.
    Hur mår du?
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-13 14:18:21 följande:
    Hur mår du?
    Jag mår okej! Även om jag just nu är förbannad på kliniken som jag gjorde ivf:en hos. NU frågar de efter min missfallsutredning. NU! Så de menar att de inte ens kollat på den innan de gjorde ivf på mig.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-13 18:18:28 följande:
    Jag mår okej! Även om jag just nu är förbannad på kliniken som jag gjorde ivf:en hos. NU frågar de efter min missfallsutredning. NU! Så de menar att de inte ens kollat på den innan de gjorde ivf på mig.
    Nejmen snälla! Kommer det på detta NU? Ibland undrar man...

Skickar styrkekramar och hoppas på att du får en bättre behandling när de har bättre underlag!!

• Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-13 18:45:40 följande:
    Nejmen snälla! Kommer det på detta NU? Ibland undrar man...

Skickar styrkekramar och hoppas på att du får en bättre behandling när de har bättre underlag!!

Suck! Hur mycket ska man orka. Jag skrev ett väldigt spydigt mejl till dem som svar.
  • SaJoH
    Emsoff skrev 2017-02-13 20:05:12 följande:

Suck! Hur mycket ska man orka. Jag skrev ett väldigt spydigt mejl till dem som svar.

Så jäkla dålig stil av kliniken!! Hoppas du får klarhet i det snart, och får påbörja ny ivf!
  • mommylife

Hej! Nu har jag bokat tid för läkarbesök.
    Försökt i snart 3 år. 36 försök.
    Fick ett bryt förra veckan och då beslutade vi oss för att köra. Har två barn 4 och 6 år, helt naturliga graviditeter.
    Äntligen slappnar jag av. Äntligen slutar jag älta allt. Nu ska vi Göra en resa, det kommer kosta, men jag ska fasen ha kul!!!!!!!
    För en gång skull!!!

• Jessa01
    mommylife skrev 2017-02-14 21:42:53 följande:

Hej! Nu har jag bokat tid för läkarbesök.
    Försökt i snart 3 år. 36 försök.
    Fick ett bryt förra veckan och då beslutade vi oss för att köra. Har två barn 4 och 6 år, helt naturliga graviditeter.
    Äntligen slappnar jag av. Äntligen slutar jag älta allt. Nu ska vi Göra en resa, det kommer kosta, men jag ska fasen ha kul!!!!!!!
    För en gång skull!!!

Hej! Ibland är det skönt att få hjälp och "lägga ansvaret" i någon annans händer :)
  • mommylife
    Jessa01 skrev 2017-02-15 18:41:03 följande:
    Hej! Ibland är det skönt att få hjälp och "lägga ansvaret" i någon annans händer :)
    Exakt så jag känner! För min del ska det bli väldigt skönt att ha ett läkarbesök bokat i maj. Med mitt första barn försökte vi lite mer än ett år, till slut beslutar vi oss för att boka en tid hos min gynekolog. Då blev jag gravid...
    vill tipsa er om en Facebook som heter ivf Sverige,kanske ni redan känner till :)
  • SaJoH
    mommylife skrev 2017-02-16 08:59:26 följande:

Exakt så jag känner! För min del ska det bli väldigt skönt att ha ett läkarbesök bokat i maj. Med mitt första barn försökte vi lite mer än ett år, till slut beslutar vi oss för att boka en tid hos min gynekolog. Då blev jag gravid...

vill tipsa er om en Facebook som heter ivf Sverige,kanske ni redan känner till :)

Vi hade samma med första (ett år, precis innan undersökn blev vi gravida). Vi ska också påbörja ivf i Maj. Och samma - skönt att få professionell hjälp, nu!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017