• varelse

Mögelost + gravid

Hej!

Någon som ätit mögelost trots att de varit gravida?

Jag har väldigt svårt att hålla mig så jag har provat att sätta både getost och brieost i ugnen och låtit dem bli upphettade till 72 grader. Tack vare deras hårda skal så hålls allt på plats :) Jag tycker det är supergott och smaken är inte förändrad.

Skulle gärna prova med blåmögelost men jag vet inte ifall någon blåmögelost har detta skal? Kanske man annars skulle smälta den och blanda med creme fraiche så det blir som en dipp? Har någon provat? Har ni provat några andra ostar?

• Svar på tråden Mögelost + gravid
  • fernandasmamma
    varelse skrev 2016-12-08 13:07:57 följande:

Hej!

Någon som ätit mögelost trots att de varit gravida?

Jag har väldigt svårt att hålla mig så jag har provat att sätta både getost och brieost i ugnen och låtit dem bli upphettade till 72 grader. Tack vare deras hårda skal så hålls allt på plats :) Jag tycker det är supergott och smaken är inte förändrad.

Skulle gärna prova med blåmögelost men jag vet inte ifall någon blåmögelost har detta skal? Kanske man annars skulle smälta den och blanda med creme fraiche så det blir som en dipp? Har någon provat? Har ni provat några andra ostar?

Du kan äta den mögelosten på tub..
    Fast det är ju visserligen grönmögelost inte blåmögelost..

Jag tror inte blåmögelost har ett skal på samma sätt som tex. brieost..
  • Nyfikna72

Chansen att det ska hända nåt är nog en på en miljard men de lär ju ändå varna..........Det är nog lika stor sannolikhet att få en komet i huvudet som att man smittas av nåt som gör bebisen skadad för livet.

• Saltamustascher
    Nyfikna72 skrev 2016-12-08 13:58:00 följande:

Chansen att det ska hända nåt är nog en på en miljard men de lär ju ändå varna..........Det är nog lika stor sannolikhet att få en komet i huvudet som att man smittas av nåt som gör bebisen skadad för livet.

haha!! alltså Sverige och sina restriktioner. Tittar man i andra länder så dricker dom både vin och äter ost. man kanske inte ska vältra sig i ost men nån gång tycker jag är helt ok. Förstår att man blir nojjig och får dåligt samvete eftersom man får höra att det är fel. 
  • varelse

Givetvis vill jag ju följa de rekommendationer Livsmedelsverket skriver.. inte är jag svinhård och tar mycket med en nypa salt, men jag vet ju att gravida kvinnor har sämre immunförsvar och det är väl därför i sin tur man löper högre risk att drabbas av listeria eller toxoplasmos et cetera. En sak jag tycker är intressant är att man får äta odlad fisk hur mycket som helst, men inte Östersjölax eller annan fisk fiskad ur Östersjön - enbart i begränsad mängd pga bl.a PCB. Då undrar jag hur bra det egentligen är att vi proppar i oss odlad lax som innehåller mängder av kemikalier samt troligtvis blivit matad med en hel del antibiotika. Men det propageras nog för hur bra det är att äta odlad fisk som gravid........

Jag äter hellre laxen vi själva fiskat och jag äter hellre viltet vi själva skjutit än att äta gris och nöt från butiken..

Svar på tråden Mögelost + gravid