Mattebok för 6-åring som ligger lite före
På vilket sätt är din dotter före?
Att barn i förskoleklass är intresserade av enkla plus- och minustal är ju inget anmärkningsvärt. Min dotter gillar att räkna addition under 10, samt lära sig 100+något. Hon är inget mattegeni för det, bara nyfiken.
Ev böcker i förskoleklass syftar ju just till att ge baskunskaper. Matematiken är väldigt omfattande, du har både taluppfattning, geometri, algebra och problemlösning. Det mesta handlar om praktiskt arbete som att t ex sortera på olika vis. Du kan låta henne dela upp tal. Kan hon talkamraterna till talen 2-10? Låt henne pyssla med praktisk mätning genom att jämföra vikter, volymer, längd, lära sig olika geometriska former, göra mönster, lösa problem mm. Kan hon ett 10-tal lägesord? Låt henne vara med och kolla priser i affären.
Hur långt kan hon ramsräkna framåt och bakåt? Kan hon börja på vilket tal som helst inom sitt område och räkna framåt och bakåt?
För att nå framgång i matematik i skolan är det en fördel om barnet kan räkna till 100 innan ettan börjar, lärde jag mig av vår specialpedagog för några veckor sedan.