• Anonym (...)

Folksam vill inte ersätta mig!?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden?

Men i alla fall. Jag gjorde något som inte riktigt var en sån bra ide. Jag beställde mobiltelefoner på abonnemang eftersom jag helt enkelt behövde pengar.

Och eftersom jag själv inte blev godkänd vid kreditkontrollen så fick jag beställa mobiltelefonerna på min mormors namn i stället.

Jag beställde totalt 4 mobiltelefoner till ett värde av 20.000:-

Jag la upp mobiltelefonerna på blocket där jag skulle möta en man eftersom han ville köpa mobiltelefonerna.

Helt oprovocerat slog han till mig i ansiktet så att jag började blöda i munnen. Han ryckte i påsen så mobiltelefonerna låg i och sprang därifrån. Jag som är tjej kunde knappt hinna ifatt honom även fast jag sprang efter en bra bit.

Jag gick hem och larmade polisen som gjorde en polisanmälan.

Jag kontaktade även folksam som är mitt försäkringsbolag eftersom vi har folksam stor som även ersätter elektronik.

Jag berättar vad som hänt och skickar in kopia på polisanmälan, kvitton på mobiltelefonerna och spärrintyg.

Det kändes som att ärendet stod stilla så jag ringde in till folksam som sa att ärendet gått vidare till deras gruppchef på sakskador.

Och ja, deras gruppchef då berättar att jag inte kommer få ersättning för mobiltelefonerna.

Jag undrar såklart varför.

Han svarar eftersom att dom mobiltelefonerna var på någon annans namn förutom mitt.

Jag var tvungen att styrka (bevisa) på något att det var jag som ägde mobiltelefonerna , och enligt honom räckte inte kvitto som jag då skickade in på alla telefoner.

Jag är så ledsen och förbannad.

1500:- varje halvår betalar jag för försäkringen , och dom vill inte ersätta mina mobiltelefoner eftersom jag inte kan bevisa på att det är jag som ägde dom.

Jag tycker det låter så löjligt. Så med andra ord säger dom att jag försöker stjäla pengar ifrån dom och att jag hittat på att det var jag som ägde mobiltelefonerna???

Alltså dessa var splitternya mobiltelefoner som var helt oanvända. Mobiltelefoner som jag ännu idag betalar. Jag bad om en slutfaktura från operatören men den ligger på 25.000:- vilket är jätte mycket för mig.

Enligt gruppchefen kunde jag överklaga till deras kundombudsman.

Men är det ens någon ide?

Jag känner mig jätte ledsen och besviken.

Jag vet inte och förstår inte på vilket sätt jag kan bevisa på att det var jag som ägde mobiltelefonerna??? Uppenbarligen räckte in kvitto för dom.

Vad finns det jag kan göra? Om jag kontaktar deras kundombudsman, vad säger jag då?

• Svar på tråden Folksam vill inte ersätta mig!?
  • Carambolan

Skriv ett kvitto eller avtal mellan dig och mormor.

• Anonym (...)
    Carambolan skrev 2016-12-09 02:45:59 följande:

Skriv ett kvitto eller avtal mellan dig och mormor.

Hur menar du?

Jag tänker kan folksam på något sätt skicka hem papper till mormor som skriver på och bekräftar att mobiltelefonerna var till mig?

Deras gruppchef berättade inget om sånt. Han sa bara att jag inte kommer ersättas sen la han på i örat på mig.

Kanske dags att byta försäkringsbolag.
  • Carambolan

Jag tänker att det rent juridiskt är din mormor som äger mobiltelefonerna eftersom det är hon som står på abonnemangen. Du bör INTE säga till Folksam att du begått urkundsförfalskning och ingått avtal i hennes namn, då kommer de nog inte bara neka ersättning utan också polisanmäla för försäkrinfsbedrägeri. Du behöver antingen bevisa att du har köpt telefonerna av din mormor, eller så behöver ni ansöka om ersättning genom din mormors hemförsäkring eftersom det är hennes egendom som blivit stulen.

• Anonym (...)
    Carambolan skrev 2016-12-09 02:56:37 följande:

Jag tänker att det rent juridiskt är din mormor som äger mobiltelefonerna eftersom det är hon som står på abonnemangen. Du bör INTE säga till Folksam att du begått urkundsförfalskning och ingått avtal i hennes namn, då kommer de nog inte bara neka ersättning utan också polisanmäla för försäkrinfsbedrägeri. Du behöver antingen bevisa att du har köpt telefonerna av din mormor, eller så behöver ni ansöka om ersättning genom din mormors hemförsäkring eftersom det är hennes egendom som blivit stulen.

Mormor har hemförsäkring men det är en liten som bara täcker bostaden, tyvärr.

Mormor gick och hämtade ut mobiltelefonerna till mig och gav dom sen till mig. Hur ska jag kunna bevisa det?

Jag fick kvitto av operatören till min mail, och där kan man också redigera. Om jag hade redigerat kvittot och lagt till mitt namn i stället för mormors, hade folksam upptäckt det?
  • Anonym (MMMM)
    Anonym (...) skrev 2016-12-09 03:04:42 följande:
    Mormor har hemförsäkring men det är en liten som bara täcker bostaden, tyvärr.

Mormor gick och hämtade ut mobiltelefonerna till mig och gav dom sen till mig. Hur ska jag kunna bevisa det?

Jag fick kvitto av operatören till min mail, och där kan man också redigera. Om jag hade redigerat kvittot och lagt till mitt namn i stället för mormors, hade folksam upptäckt det?
    Vad menar du med "en liten som bara täcker bostaden"? Självklart är telefonerna lösöre och det finns ingen hemförsäkring som inte täcker det. Det är ju det som de täcker! Be mormor kolla med sitt bolag igen, det måste ha blivit en miss där.
  • Anonym (Kom igen)

Man får ju inte säga trrrro...så jag säger är du dum?! Hur hade du tänkt tjäna pengar på detta? Om du nu ändå betalar abonnemangen? Du måste få storyn mer trovärdig. Kom igen nu.

• Anonym (q)

Jag förstår nog inte riktigt?

Du behövde pengar och då beställde du 4 st mobiler på abonnemang? Du tänkte sälja dessa mobiler och på nåt vis tjäna pengar på dem?

Om du inte blev godkänd genom kreditkontrollen gissar jag att du gjort konstiga affärer innan så då är det rätt taskigt att utnyttja mormor som antagligen inte riktigt förstår hur det funkar. 

Förstår även försäkringsbolaget, de har rätt så länge du inte kan bevisa något. Man ska givetvis aldrig köpa saker i nån annans namn. 
    Du får helt enkelt lära dig av detta.

Abonnemangen lär väl rulla så länge de inte går att säga upp eftersom personen som tog mobilerna givetvis skiter i det. 

• Anonym (På riktigt)

Du har alltså skuldsatt din mormor genom att köpa mobiler i henens namn som hon sen kommer få sitta och betala tillbaka?! Låter jävligt korkat. Tvivlar på att din mormor vad med på detta. Köp inte saker du inte ha är råd med och verkligen inte mobiler med abonnemang på någon annans namn.

• Anonym (På riktigt)
    Anonym (q) skrev 2016-12-09 07:44:38 följande:

Jag förstår nog inte riktigt?

Du behövde pengar och då beställde du 4 st mobiler på abonnemang? Du tänkte sälja dessa mobiler och på nåt vis tjäna pengar på dem?

Om du inte blev godkänd genom kreditkontrollen gissar jag att du gjort konstiga affärer innan så då är det rätt taskigt att utnyttja mormor som antagligen inte riktigt förstår hur det funkar. 

Förstår även försäkringsbolaget, de har rätt så länge du inte kan bevisa något. Man ska givetvis aldrig köpa saker i nån annans namn. 
    Du får helt enkelt lära dig av detta.

Abonnemangen lär väl rulla så länge de inte går att säga upp eftersom personen som tog mobilerna givetvis skiter i det. 

Ja och den som får betala dessa abonnemang är ts stackars mormor. Så jävla ruttet av dig ts. Hur fan kan du göra så??
  • Anonym (På riktigt)
    Anonym (Kom igen) skrev 2016-12-09 07:38:21 följande:

Man får ju inte säga trrrro...så jag säger är du dum?! Hur hade du tänkt tjäna pengar på detta? Om du nu ändå betalar abonnemangen? Du måste få storyn mer trovärdig. Kom igen nu.

Ts tänkte sälja mobilerna för att få snabba pengar och sen låta mormor sitta och betala av 4 dyra abonnemang i 2 år. Ts är mao dum
    i hu**det.
Svar på tråden Folksam vill inte ersätta mig!?