• Millan644

Hur räknar banken?

Jag och min sambo funderar på att köpa lägenhet nästa år. Nu undrar jag lite hur dem räknar, tittar dem enbart på min månadslön och hur många procent jag jobbar eller går dem efter min årsinkomst. Jag jobbar deltid och har inte så bra grundlön men får upp den lite med hjälp av ob. Tar banken hänsyn till detta eller går dem rent krasst bara efter grundlön/månad?

• Svar på tråden Hur räknar banken?
  • Anonym (Juii)

Dom går på årsinkomst

• Anonym (Skalman)

Det är en bra fråga.

Söker man lånelöfte på bankernas sida blir det väl lite fel för man knappar in månadsinkomst och då missar man ob.

Men hur får man då med ob så att dom ser det ?

Kanske finns någon annanstans man fyller i ?

Räknar dom på årsinkomsten så blir det rätt men det fyller man inte i på ett lånelöfte på nätet, kanske måste besöka banken för det ?

• driver28

De räknar även på en betydligt högre ränta än den nuvarande. De räknar med att ni har en viss mängd pengar kvar för era basbehov efter att boendet inklusive avgift till bostadsrättförengen eller driftskostnader.

• Schack73

Räkna ut hur mycket du får i genomsnitt varje månad inkl ob och fyll i det beloppet. Sen måste du givetvis berätta hur du räknat när ni talar med banken.

• Saran7819

De brukar väl gå efter årsinkomst. Ta månadslön/12 och fyll i den summan om de går efter månadslön. Banken räknade med 7% ränta för oss i våras. Sen amortering på det om det behövs. Vi har nyproduktion och har amorteringsfritt i 5 år. Men vi har tänkt amortera ändå.
    Lycka till

• Monchichier
    Saran7819 skrev 2016-12-10 10:19:29 följande:

Menade månadslön+ob/12 såklart:)

Nej, du menar årsinkomst/12
  • Seven Costanza
    Saran7819 skrev 2016-12-10 10:18:43 följande:

De brukar väl gå efter årsinkomst. Ta månadslön/12 och fyll i den summan om de går efter månadslön. Banken räknade med 7% ränta för oss i våras. Sen amortering på det om det behövs. Vi har nyproduktion och har amorteringsfritt i 5 år. Men vi har tänkt amortera ändå.

Lycka till

Vilken bank har ni som gav er amorteringsfritt? Det är inte alla banker som ger det, oavsett om det är nybyggt. Vi gjorde en kalkyl på Nordeas hemsida och den visade 2% amortering per år trots att vi skrev in produktionsår 2016 (längre fram i tiden än innevarande år kunde man inte skriva in).
  • Millan644

Okej tack för alla svar och hjälp! Ska räkna lite själv och sen tala med banken helt enkelt.

• Seven Costanza
    Saran7819 skrev 2016-12-10 23:06:13 följande:

Det var Swedbank.

OK tack för svar, ska kolla det. Vi har också föe avsikt att amortera men vore skönt att inte göra det under åtminstone första året när man säkert har många utgifter för att inreda och göra klart trädgård.
  • Micke

Lagen säger att ni inte måste amortera när man bara byter bank. 
    Däremot kan varje bank sätta upp vilka krav som helst, så länge de är samma som lagen eller strängare. 

Så helt upp till din bank att avgöra om de kräver amortering eller inte. 

Svar på tråden Hur räknar banken?