• narie24

Hur känns urinvägsinfektion?

Hur känns det när man har urinvägs? Skillnad när man är gravid? Måste det alltid svida när man kissar?

Ligger med massa molvärk väldigt centrerat över blygdbenet. Kissat massor av gånger idag, trots att jag knappt druckit. Känner mig ruggig i kroppen. Tänkte först att ett missfall kanske är på gång men kanske är det urinvägs? Är i v 9.

Om man misstänker det, vad bör man göra då?

• Svar på tråden Hur känns urinvägsinfektion?
  • Mallemamma

"Symtom hos gravida

Det vanligaste symtomet på urinvägsinfektion hos en kvinna som är gravid är sammandragningar och/eller buksmärta. Sveda vid urinering är vanligare hos icke gravida än hos gravida. Täta trängningar är ett vanligt symtom på urinvägsinfektion men också ett vanligt symtom vid graviditet eftersom livmodern ofta trycker på urinblåsan och urinblåsan inte kan hålla lika stora mängder urin som tidigare.. För att säkerställa urinvägsinfektion hos en gravid görs därför ofta en urinodling."

http://urinvägsinfektion.se/urinvägsinfektion-hos-gravida

Jag tycker du ska ringa mvc och fråga om du får komma in och göra ett urinprov. Det är farligare för gravida att gå med UVI då det kan skada fostret.

• narie24

Kan man vänta till måndag eller kan det vara farligt?

Annars kanske man kan vända sig till närakuten?

• Långbenopluto
    narie24 skrev 2016-12-10 13:26:43 följande:
    Kan man vänta till måndag eller kan det vara farligt?
    Annars kanske man kan vända sig till närakuten?
    Du ska få behandling så snabbt som möjligt. Ring närakuten.
  • snorklan

När jag hade UVI och var gravid så hade jag väldigt mycket sammandragningar. Men det var förstås senare i graviditeten. Tror inte alls man behöver ha så mycket symtom, jag hade tex aldrig sveda när jag kissade. Det är viktigt att behandla UVI med antibiotika när man är gravid så gå till vårdcentralen och testa.

Svar på tråden Hur känns urinvägsinfektion?