• Anonym (Januari)

Otherkin?

Har ni hört talas om en grupp människor som säger sig vara "otherkin"?

De påstår sig identifiera sig som något annat än människa. Vad jag läst "r" många olika kattdjur, fåglar och till och med sagoväsen.

Läste om en tjej som identifierade sig som älva och påstod att det ibland "kliar på vingarna" som hon har svårt att klia på. Som fantomsmärta ungefär.

Vissa jämställer det med hbtq och då speciellt transsexualitet medans andra skriker sig hesa mot denna jämförelse.

Jag fick vetskap om denna, i mina ögon, märkliga läggning och tycker själv att det verkar vara mest hjärnspöken och absolut inte jämförbart med trans.

Känner ni till detta fenomen?
    Vad tror ni om det?
    Eller finns det rentav någon otherkin här?

• Svar på tråden Otherkin?
  • Queennr1

Låter som nåt liknande som de som inte vill kännas vid nån kroppsdel och som typ lägger sig på spåren för att få benen amputerade eller som häller kaustiksoda i ögonen för att bli av med synen.

• Meriall

Jag tycker det är jämförbart med trans men sedan är ju frågan vad båda beror på. Av någon anledning är man inte bekväm i sin kropp/med sin identitet.

Dock tror jag inte det är så för alla otherkins. För många/de flesta är det nog bara en fas. Eller att man gillar vissa aspekter av katter men inte vill vara en på riktigt. För de flesta är det nog så och försvinner efter ett tag men finns säkert några det är på riktigt för.

Samma med en del könsdysforiska. Jag hade känslor av att vilja vara en kille i yngre tonåren men det gick över. Så för mig var det inte riktig transsexualitet.

Finns ju också den tredje varianten där man är obekväm med sin kropp och tex vill vara blind eller amputera en arm.

Och det klassiska att inte vara bekväm med sin ålder. Vissa vuxna vill ju vara barn tex och finna säkert många som vill vara/känner sig som 20 hela livet även fast de åldras och mår dåligt av detta.

• Anonym (Januari)
    Queennr1 skrev 2016-12-10 20:15:30 följande:

Låter som nåt liknande som de som inte vill kännas vid nån kroppsdel och som typ lägger sig på spåren för att få benen amputerade eller som häller kaustiksoda i ögonen för att bli av med synen.

Ja precis, så känner jag också för detta fenomen!
    Bra liknelse men sju resor värre.
  • Anonym (Januari)
    Meriall skrev 2016-12-10 20:16:10 följande:

Jag tycker det är jämförbart med trans men sedan är ju frågan vad båda beror på. Av någon anledning är man inte bekväm i sin kropp/med sin identitet.

Dock tror jag inte det är så för alla otherkins. För många/de flesta är det nog bara en fas. Eller att man gillar vissa aspekter av katter men inte vill vara en på riktigt. För de flesta är det nog så och försvinner efter ett tag men finns säkert några det är på riktigt för.

Samma med en del könsdysforiska. Jag hade känslor av att vilja vara en kille i yngre tonåren men det gick över. Så för mig var det inte riktig transsexualitet.

Finns ju också den tredje varianten där man är obekväm med sin kropp och tex vill vara blind eller amputera en arm.

Och det klassiska att inte vara bekväm med sin ålder. Vissa vuxna vill ju vara barn tex och finna säkert många som vill vara/känner sig som 20 hela livet även fast de åldras och mår dåligt av detta.

Du kanske har rätt. Den stora skillnaden är ju ändå att samhället inte hjälper någon att opereras gratis för att likna en katt eller få vingar.

Jag är skeptiskt till trans också men det är en helt annan fråga som inte går att diskutera här utan att det blir ramaskri.
  • lykantrophona

Om man definierar otherkin som att man känner att man borde ha fötts som något annat än människa, så är jag otherkin. Jag föredrar ordet therian däremot, som är specifikt för djur som finns på riktigt. Otherkin kan ju täcka in även sagovarelser etc.

Forskningen har inte kommit så långt kring detta. Det finns några enstaka rapporter, som mer beskriver fenomenet än försöker förklara det. Varför någon blir såhär vet alltså ingen säkert. Det är däremot tydligt att det inte handlar om någon tillfällig psykos eller hallucination, utan det är en identitet och man kan fungera väl även om man har en inre känsla/identitet av att vara annat än människa. 

Folk på t ex jobbet skulle aldrig gissa att jag är en vargperson. Jag klär mig normalt, håller masken när jag ute bland folk, berättar inte om detta till annat än mycket nära vänner och sexpartners. 

• Anonym (Häst)

Jag känner absolut igen mig, ibland (oftast vid samlag) känner jag mig som ett typ rovdjur, har även känt som att jag är rätt maskulin som en man (tänker mig en osynlig penis) gillar att se mannen underlägsen i sexsituationer. Fantom smärtor brukar jag få i k*ken min :)

Svar på tråden Otherkin?