• henjen

    Utomkvedshavandeskap+methotrexate

    Hejsan,

    Jag fick för några månader sedan ett utomkvedshavandeskap där fostret satte sig i buken (alltså på utsidan av både äggledare och äggstock). Detta var tydligen ett ytterst ovanligt händelseförlopp, men jag vet att andra här varit med om samma sak (hittat några trådar om det). Jag fick behandling med methotrexate två gånger innan graviditeten upphörde. Jag behövde inte operera bort varken äggledare eller äggstock och fick inga blödningar i buken. Innan jag blev gravid hade jag en kopparspiral som togs ut ca 4-5 månader innan jag blev gravid. Jag har fått för mig att det är på grund av kopparspiralen jag fick utomkveds. Är det någon mer här som vill berätta om sin utomkveds och om ni tog methotrexate? Sa de något vad det berodde på för er? Forskningen har ju inte kommit så himla långt om just detta ännu och det kan också vara just ett temporärt "fel" men vill gärna veta er historia. Har någon blivit gravid efter methotrexate och gick allt bra med barnet? Hur länge väntade ni?

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap+methotrexate
  • KiaTia

    Hej! Methotrexate skadar celler som celldelas snabbt så som embryocellerna gör. Man ger det vid utomkvedhavandeskap för att kunna avsluta graviditeten utan att opererera bort den drabbade äggstocken. Vet dock inte hur det fungerar när graviditeten satt i buken som på dig, men vanlig medicinsk abort borde inte funka eftersom den får livmodern att dra ihop sig och stöta ut graviditeten. Det brukar rekommenderas att man väntar i 6 månader innan man blir gravid igen eftersom methotrexates effekt kan vara kvar och skada fostret. Sedan ska det inte vara något bekymmer.

    (Jobbar på gyn)

  • Starlights

    Hur många veckor hade du gått när de upptäckte dett i buken? Och hade du mycket ont?


    Förlåt om jag frågar. De misstänker att jag kanske har samma, men jag har inte ont, och mitt hcg har börjat sjunka, så det kanske "bara" var ett vanligt missfall. Ska på återkoll till veckan.

  • Anonym Orolig Gravid
    KiaTia skrev 2016-12-11 20:29:37 följande:

    Hej! Methotrexate skadar celler som celldelas snabbt så som embryocellerna gör. Man ger det vid utomkvedhavandeskap för att kunna avsluta graviditeten utan att opererera bort den drabbade äggstocken. Vet dock inte hur det fungerar när graviditeten satt i buken som på dig, men vanlig medicinsk abort borde inte funka eftersom den får livmodern att dra ihop sig och stöta ut graviditeten. Det brukar rekommenderas att man väntar i 6 månader innan man blir gravid igen eftersom methotrexates effekt kan vara kvar och skada fostret. Sedan ska det inte vara något bekymmer.

    (Jobbar på gyn)


    Är det så att alla svarar bra på cellgiftet eller kan hcgvärdet fortsätta uppåt trots man tagit sprutan eller bara stanna av utan att sjunka? Tog igår och lite orolig över utgången och att det ej kommer att verka och det kommer istället att fortsätta att växa på fel ställe. Fick ej heller information om vilka symptom man kan få? Låter på en del som en långutdragen process där man kan få symptom långt efter också och ont osv. Inget som går snabbt om det överhuvudtaget fungerar som det ej gör på alla. 
  • Krickol

    Hej!

    Har letat efter precis en sån här tråd för att läsa om andras erfarenheter av utomkvedshavandeskap och methotrexat-behandling.

    För mig började det som ett misstänkt mf i slutet av jan i år, jag plussade men fick blödningar och eftersom jag i nov hade ett konstaterat mf blev jag orolig och bokade tid för vul. Oklart vilken vecka jag var i eftersom jag inte hade haft mens emellan, alltså efter mf i nov. Gyn såg direkt att det inte fanns ngn graviditet i livmodern men såg heller inte ngt x. Hon ville dock kolla hcg m blodprov ändå eftersom jag plussat. Hcg var på 1800 och efter ett par dagar hade det stigit till 2100. Jag fick då akut remiss till ackis. Där kunde läkarna heller inte hitta x:t vilket tydligen är ovanligt när man har så hög hcg-nivå. Då jag var opåverkad dvs inte hade ngn smärta eller liknande beslutade dom sig till slut för att ge mig en methotrexat-spruta istället för att gå in och operera efter ett x som dom inte visste var det satt. Det tog ytterligare en spruta innan hcg-nivåetna började gå ner. Jag hade inte speciellt ont av sprutorna, men jag hade en känsla av att vara förstoppad fast jag inte var det... och sen var det psykiskt väldigt påfrestande.

    I samband m sprutorna sa läkaren att man måste vänta 6 mån innan man blev gravid igen. Men när jag nu för ett par veckor sen äntligen hade ett hcg som var 0 så sa den läkaren att det räckte att vänta 3 mån. Vad ska man tro? Vad har ni fått för "väntetid" av era läkare. Väldigt förvirrande med olika besked fr samma sjukhus när man bara vill bli gravid så snart som möjligt men inte riskera fosterskador ????

    Vad det gäller orsaken till utomkvedet så vet jag inte men jag har läst att ca 2 % av alla graviditeter blir ektopiska (utanför livmodern) så det är ju inte superovanligt... jag har inte haft spiral. Kan också tillägga att jag med min son född nov 2013 Blev gravid på första försöket.

    Hoppas också att fler vill dela med sig av sina erfarenheter av methotrexat vid x och hur snart ni rekommenderades bli gravida efter behandlingen?!

  • Hilda86

    Jag hade ett x i januari i år. Upptäckte det ganska tidigt och var inte heller smärtpåverkad eller mådde dåligt av det så jag fick metotrexat. Efter första sprutan steg hcg ännu mer så fick en till spruta som funkade. Jag mådde skit av behandlingen, fick åka till akuten flera ggr pga smärtor och fick vara sjukskriven av och till men jag lyckades genomlida det hur som helst!

    Det är så konstigt att läkarna säger så olika om hur länge man ska vänta!! Första läkaren vi hade sa 3 månader. När jag fick andra sprutan så sa den läkaren att jag absolut var tvungen att vänta 6 månader. När jag senare åkte in till akuten med smärtor så träffade vi en överläkare som jobbat väldigt länge inom gyn så vi frågade honom också. Han sa att metotrexatet är ute ur kroppen på några dagar och att man egentligen kan köra på en gång. Däremot rekommenderade han att man väntade någon månad iaf för att kroppen skulle hinna läka ordentligt. Men han sa att de brukade säga till patienter att de skulle vänta lite men att de flesta struntar i det och blir gravida direkt ändå och det blir inga komplikationer av det.

    Vi valde att vänta 3 månader så nu är vi igång och försöker igen. Läste att folsyran går ner till noll av metotrexatet så har ätit såna tabletter ett tag för att vara säker på att det gått upp igen.

  • charmina

    Jag är enligt sista mens i v 7+6 och plussade tidigt. Bestämde mig tidigt för att söka en klinik som kunde ge snabb aborttid. Kom i kontakt med en privat klinik som kunde hjälpa mig snabbt. Väl där kunde dom inte hitta en graviditet utan bara en minimal liten fläck så jag fick komma tillbaka 2 dagar senare. Efter 2 dagar fick jag samma svar och ombeddes att komma igen efter ytterligare 2 dagar. Väl på plats bad man mig att lämna blodprov för att sen lämna ett nytt 2 dagar senare vilket jag gjorde. Kliniken ringde och sa att hcg steg som det skulle så man kunde påbörja aborten. Kom in och fick första tabletten, kom in dagen efter för att få resterande tabletter. fick stanna på plats och övervakas hela dagen utan att nån hände. Åkte hem på kvällen och morgonen efter drog allt igång med kraftiga smärtor. Fick endast normala blödningar med klart blod och inga klumpar. Efter två dagar började jag få sjukt ont på höger sida som strålade ut i ryggen, varken smärtstillande eller värmekudde kunde stilla det. Åkte in och blev inlagd på gynakuten. Efter 2 dagar kunde man bekräfta att jag hade ett utomkvedshavandeskap på höger sida. Graviditeten mätte 1.5x1.6 cm någon som vet hur långt gången man är då? Fick metotrexat injektion i måndags och biverkningarna är vidriga. Könner mig sjuk som influensa, förstoppad fast jag har diarré, hög puls, svag och snurrig. Könner mig lite spänd på höger sida också. Just nu känns allt blä och jag undrar om jag nånsin kommer må bra igen och kunna leva som innan?? När började ni må bra?  Ska göra nya blodprover om 2 dagar och om 5 dagar. 

  • JennaL
    Hej. Är ganska ny här. vore så tacksam om den som har gått genom samma sak kan svara på mina frågor 🥹Har haft utomkvedshavandeskap fick en cellgift spruta för 6 dagar sen men jag har blödigt i i 35 dagar nu sen jag fick cellgift sprutan har jag ingen smärta längre varken i ryggen eller på vänstra sidan buken. Men blödningarna fortsätta, ni som har haft samma när stannar blödningen ? Hur länge till kan man blöda ? Har blödningen nåt med utomkvedshavandeskap göra Då jag testade negativitet på grav test men hade blödningar då lite senare i blödningen fick jag positivt grav test som sedan visade vara utomkvedshavandeskap. Så om ni haft samma hur länge hade ni blödningar ? När stannar blödningen ?
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap+methotrexate