Utomkvedshavandeskap+methotrexate
Hej!
Har letat efter precis en sån här tråd för att läsa om andras erfarenheter av utomkvedshavandeskap och methotrexat-behandling.
För mig började det som ett misstänkt mf i slutet av jan i år, jag plussade men fick blödningar och eftersom jag i nov hade ett konstaterat mf blev jag orolig och bokade tid för vul. Oklart vilken vecka jag var i eftersom jag inte hade haft mens emellan, alltså efter mf i nov. Gyn såg direkt att det inte fanns ngn graviditet i livmodern men såg heller inte ngt x. Hon ville dock kolla hcg m blodprov ändå eftersom jag plussat. Hcg var på 1800 och efter ett par dagar hade det stigit till 2100. Jag fick då akut remiss till ackis. Där kunde läkarna heller inte hitta x:t vilket tydligen är ovanligt när man har så hög hcg-nivå. Då jag var opåverkad dvs inte hade ngn smärta eller liknande beslutade dom sig till slut för att ge mig en methotrexat-spruta istället för att gå in och operera efter ett x som dom inte visste var det satt. Det tog ytterligare en spruta innan hcg-nivåetna började gå ner. Jag hade inte speciellt ont av sprutorna, men jag hade en känsla av att vara förstoppad fast jag inte var det... och sen var det psykiskt väldigt påfrestande.
I samband m sprutorna sa läkaren att man måste vänta 6 mån innan man blev gravid igen. Men när jag nu för ett par veckor sen äntligen hade ett hcg som var 0 så sa den läkaren att det räckte att vänta 3 mån. Vad ska man tro? Vad har ni fått för "väntetid" av era läkare. Väldigt förvirrande med olika besked fr samma sjukhus när man bara vill bli gravid så snart som möjligt men inte riskera fosterskador ????
Vad det gäller orsaken till utomkvedet så vet jag inte men jag har läst att ca 2 % av alla graviditeter blir ektopiska (utanför livmodern) så det är ju inte superovanligt... jag har inte haft spiral. Kan också tillägga att jag med min son född nov 2013 Blev gravid på första försöket.
Hoppas också att fler vill dela med sig av sina erfarenheter av methotrexat vid x och hur snart ni rekommenderades bli gravida efter behandlingen?!