Anonym (historia) skrev 2016-12-12 08:13:31 följande:
Historia tycker jag är viktigt. Sveriges historia och världens. Man bör veta basics om första och andra världskriget. Och samhällshistoria, när kvinnor fick rösträtt eller i alla fall varför vi fick det. Allmänbildning tycker jag är när man är "Street smart" som min sambo är. Jag hade höga betyg i skolan medan min sambo inte ens gick ur grundskolan. Ändå piskar han ofta mig i frågesport eftersom han kan mycket om det mesta. (Musik, sport och viktiga händelser)
Att vara street smart har ju nödvändigtvis inte så mycket att göra med allmänbildning. Det handlar ju t ex mer om hur du tacklar människor i olika situationer,
Exempel: kan du möta kidsen som står och röker en holk nere på stan(istället för att vara i skolan) på deras nivå. Kan du kommunicera med dom på ett sätt som dom kan köpa och respektera?
Man kan säga att det handlar om en individs sociala kompetens i olika situationer, hur man för sig i olika sammanhang, att man kan förstå och sätta sig in i olika situationer och sammanhang. Kort och gott människokännedom, men även det vi brukar kalla sunt förnuft.
Sådant som man inte lär sig genom att sitta hemma med google/wikipedia, plugga på universitetet etc.