• maddow

Endometrios och epilepsi funderingar vid planering av barn?

Hej!

Jag och min sambo planerar vårt första barn !! :) känns såå spännande men också lite skrämmande. Det är nämligen så att jag har både endometeios och epilepsi och jag undrar helt enkelt om någon annan har varit i samma situation? Epilepsi eller endometrios eller varför inte som jag, båda?

Hur ärftligt är det? Hur var graviditeten? Hur lång tid tog det att bli gravid? Är det något speciellt man ska tänka på?

Ha en bra dag :):)

• Svar på tråden Endometrios och epilepsi funderingar vid planering av barn?
  • Sally8585
    maddow skrev 2016-12-12 12:39:08 följande:

Hej!

Jag och min sambo planerar vårt första barn !! :) känns såå spännande men också lite skrämmande. Det är nämligen så att jag har både endometeios och epilepsi och jag undrar helt enkelt om någon annan har varit i samma situation? Epilepsi eller endometrios eller varför inte som jag, båda?

Hur ärftligt är det? Hur var graviditeten? Hur lång tid tog det att bli gravid? Är det något speciellt man ska tänka på?

Ha en bra dag :):)

Min mamma har epilepsi och fick 4 barn :) Vad jag vet har vi inte lidit av det i magen eller utanför. Ingen epilepsi någon av oss. Men då har hon inte ärftlig sådan heller. :)
  • elyse

Har du pratat med din husläkare om epilepsi och graviditet och gynekolog om möjligheten att bli gravid?

Jag har PCO och jag och min man behövde inte vänta ett år på hjälp. Det fanns ingen mening med att bara låta tiden gå, så hon. Jag har inte själv endometrios, men känner en med väldigt svår endometrios. Jag tänker att det kan vara bra med en gyn-kontakt redan i början så kanske ni slipper spilla tid.

• maddow

Sally8585:

Vad skönt att höra ???? Jag tror inte det är någon fara egentligen men det är klart man tänker efter! Det är alltid skönt att höra hur det har gått för andra ????

• maddow

Vad skönt att höra :):) Jag tror inte det är någon fara egentligen men det är klart man tänker efter! Det är alltid skönt att höra hur det har gått för andra :)

• maddow

Oj! Det skulle vara glada gubbar och inte massa frågetecken Hahah!

• maddow

Ja jag har kontakt med både neurolog och gynekolog men tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet av vården i södra Sverige då jag gör allt jag kan men dom tar inte mig på allvar utan bokar bara om alla tider och skickar runt mig :(

Men nu ska jag sätta ner foten en sista gång och inte tolerera sånt här beteende!!

• Fiiee

Vet inte om och vad du käkar för medicin. Och vad du har för typ av anfall?

När jag var gravid med båda barnen åt jag ingen medicin mot min EP. Eftersom jag oftast har den under kontroll om jag sover, inte stressar, ingen alkohol osv.. då brukar jag klara mig med 2 anfall om året. Ingen av mina barn har EP. Men jag ropar inte hej ännu, eftersom jag själv fick min när jag var 14.

Jag har Grand mal.

• Sally8585
    Fiiee skrev 2016-12-12 14:35:21 följande:

Vet inte om och vad du käkar för medicin. Och vad du har för typ av anfall?

När jag var gravid med båda barnen åt jag ingen medicin mot min EP. Eftersom jag oftast har den under kontroll om jag sover, inte stressar, ingen alkohol osv.. då brukar jag klara mig med 2 anfall om året. Ingen av mina barn har EP. Men jag ropar inte hej ännu, eftersom jag själv fick min när jag var 14.

Jag har Grand mal.

Exakt som min mamma hade/har.
  • Haskel

Frågan är ju varför du har epilepsi?
    Finns det i släkten, eller beror det på någon skada som är genetisk?
    Jag har epilepsi, vilket beror på syrebrist vid förlossning. Min epilepsi är alltså inte ärftlig.
    Endometrios är svårt att svara generellt om. Det kan försvåra att bli gravid etc. Men hur det ser ut för just dig, måste du nog ta med gyn.

• maddow

Min anfall som jag har är också Grand Mal! Varken min mamma eller pappa har epilepsi men min kusin på mammas sida har det och även min lillebror (och det är bara en av mins 7 syskon på mammas sida) så det kanske är ärftligt!

Det växte bort på min kusin men inte på mig och min lillebror är i tonåren vid samma period som jag fick min epilepsi så jag vet inte!

Jag hoppas jag inte för över det på mina barn! Vet att det är fullt möjligt att leva ett bra liv med epilepsi också men klart man önskar att dom framtida barnen slapp!

Glömde att säga att jag har adhd också och även min yngsta lillasyster som är 17 år yngre än mig! Också från mammas sida ..

Svar på tråden Endometrios och epilepsi funderingar vid planering av barn?