Inlägg från: Anonym (faktor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (faktor)

Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?

Jan Holmström skrev 2016-12-13 10:37:36 följande:

Nu har jag inte läst tråden ordentligt eftersom det ännu är tidigt på morgonkvisten och jag har ingen lust att tappa humöret redan.

Jag måste dock fråga - allteftersom jag inte förstått - vad är det som är så farligt med fimpar på marken? Så vitt jag vet är det inte på något sätt emot lagen om nedskräpning. Så långt som min erfarenhet och mina biologikunskaper sträcker sig vågar jag också förlita mig på att Moder Natur tar hand om fimparna på sitt sätt. Det har hänt många gånger att jag kastat en fimp någonstans som inte legat kvar efter viss passerad tid. Antingen tyder detta på naturlig nedbrytning eller på att folk äter fimpar. Det sistnämnda låter mindre trovärdigt, va?

Förklara för mig om ni invänder er mot detta. Jag förstode nämligen inte alls.

Jan

För din info så är nikotin inte bara nåt lattjo man drar in och blir lycklig av. Det är ett kraftfullt nervgift och små barn och mindre hundar kan bli förgiftade om de äter fimpar. Dock klarar sig barnen bättre än hundarna och allvarliga förgiftningar är ovanliga, troligen för att varken cigarretter eller fimpar är så värst goda.

En cigarett brukar innehålla ca 9 - 30 mg nikotin.
    1-2 mg nikotin per kg kroppsvikt kan ge förgiftningssymptom. Om valpen får i sig så mycket som 8 mg per kg kroppsvikt (80 mg om hunden väger 10 kg) är det risk att den dör.
    En fimp innehåller ca 25% av den ursprungliga mängden nikotin. Det innebär alltså att en liten valp kan få förgiftningssymptom av att äta en enda fimp.

källa: veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/fimpar-91e178

Att slänga giftigt skräp omkring sig borde enligt min åsikt vara belagt med böter, vilket det också är i en del länder. Bl.a. Singapore finansierar en del av sina poliser med att ge rökare böter.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (dubbelsuck) skrev 2016-12-13 17:57:29 följande:
    Fel!
    I Singapore hittar du inget skräp på marken. Alls.
    Jag har bott där i flera år så nej, det stämmer inte. Var lite mer källkritisk till det du läser på internet.
    Jag var otydlig. Man ger rökare böter enbart för att röka på fel ställen, min man var där och såg det hända.

Och anledningen till att det är så rent är ju att det är böter på nedskräpning. Se denna artikel från 2015 t.ex.

www.straitstimes.com/singapore/environment/current-measures-against-littering-in-singapore
  • Anonym (faktor)
    Anonym (dubbelsuck) skrev 2016-12-13 18:07:30 följande:
    Jag tycker du ska läsa igen och igen de asktuella inläggEN tills du förstår vad där står.
    Nu bara projicerar du, men ha en bra kväll ändå!
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-26 16:59:14 följande:
    Nej den kan inte orsaka en brand för den skulle släckas under tiden man kastar den på marken och om den inte skulle göra det så skulle den släckas inom 2 sekunder eftersom att marken/ stenarna/ gräset eller whatever är för kallt för att hålla den tänd
    Du har 200% fel. Tyvärr har mina fördomar om rökare blivit värre av den här tråden, det finns ingen gräns för hur okunniga ni är uppenbarligen.

www.tobaksfakta.se/rokning-fortsatter-orsaka-dodsbrander/

nyadagbladet.se/miljo/manniskan-storsta-orsaken-till-skogsbrander/

"I nationalparker är 60 procent av medvetet orsakade bränder eller vid olyckor med brinnande byggnader orsakade av människan, rökning eller lägereldar. Men totalt är siffran ännu högre, 84 procent."
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-26 16:57:07 följande:
    Det finns ickerökare som gör samma misstag fast med tex godispåsar? Kastar det på marken när man är klar oså kommer det någon annan o plockar upp efter dig. Vad du nu än gör eller hur mycket du uttrycker din åsikt så kommer det alltid att finnas rökare som kastar fimpen direkt på marken OCH människor som kastar godispåsar på marken och med det så vill jag säga att hur mycket ni nu än pratar så kommer jag aldrig sluta kasta fimpar på marken eftersom att som ni inte orkar med jag vet inte ens varför ni är så emot grejen att Kasta fimpar på marken så orkar inte vi rökare hålla på med varje cigg o inte bära på en fimp heller
    Så för att några gör en dålig sak så är det rätt för dig att göra något ännu värre?

Vanligt skräp innehåller inte nervgift. Barn och djur kan inte dö eller bli sjuka lika lätt av att tugga på godispåse som de kan bli av en fimp.

Du är en hänsynslös miljöförstörare som dessutom försvarar ditt beteende så jag hoppas din dåliga vana får det resultat den förtjänar.

Här kan du läsa om vad din lilla ovana gör med fattiga barn Malawi, känns det bra att de kräks blod och inte kan andas för att du ska få din lilla fix?

www.theguardian.com/world/2009/aug/24/malawi-child-tobacco-pickers-poisoned

Att vara rökare är att skita i miljön, skita i sina barn, skita i sina djur, skita i sina medmänniskor och bidra till att människor som tycker det är okej att förgifta barn tjänar pengar. Det är det du betalar för. Känns det bra för dig?
Svar på tråden Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?