Inlägg från: Anonym (tant agda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tant agda)

Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?

Jag slutade röka för 25 år sedan men minns att NÄR jag rökte så släckte jag fimpen på marken under skon. På gatan eller var jag nu var. Jag tänkte inte en sekund på att jag skräpade ner......liksom "den där lilla fimpen" och jag minns inte att det ÖHT var något som problematiserades av någon! Hörde inget sådant.

Det var ju andra tider och rökare kunde stå inne i busskuren och blossa (t ex)......(fast jag gjorde faktiskt aldrig det utan visade hänsyn om där stod andra) men fimpen kastade jag på marken och klev på.

• Anonym (tant agda)

Man måste ju ge Sverige rejäl credit för att vi på några, rätt få, år gjort det till ngt riktigt FULT och FEL att röka?!

• Anonym (tant agda)
    Anonym (dubbelsuck) skrev 2016-12-14 08:00:25 följande:
    Det du ger cred är masspsykos och vad som idag är PK att hoppa på. Få är de som kan kritisera rökning på ett sakligt sätt. Se bar4a på TS, en bland många andra som går ut på att spy galla och avsky.

Grejen är att om det inte vore rökning hade det varit något annat man betett sig så här mot. Förut har det varit finnar, turkar, arbetslösa, fattiga, "mongos". Idag är det rökare som man använder exakt samma hjärndöda beteende mot.

KAn du berätta varför "Sverige" nödvändigtvis måste ha en grupp de skyr och hatar?
    Låter riktigt ILLA om det är så rökare känner sig idag!? Att de "avskys och hatas"! Det är ju riktigt överdrivet i så fall. Som sagt jag har inte rökt på 25 år så det har jag helt missat. Men nog finns väl den där gemenskapen i "rökrutan", rökare emellan, fortfarande? Trevnaden och småpratet (även om man måste stå utomhus då det är kallt)?
  • Anonym (tant agda)
    Johan70 skrev 2016-12-14 11:44:18 följande:

Det där är intressant. Jag hade för mig att cigarettfimpar nämndes redan på den tiden i Håll Sverige rent-kampanjerna, men jag kanske har fel. Tänk att man kan tro att en filterfimp inte är skräp.

I ännu äldre tid när cigaretterna inte hade filter, så var det kanske en annan sak, för då var det ju bara torkade tobakslöv och lite tunt papper man slängde. Det kan ju ha motsvarat att slänga en glasspinne eller så, alltså helt nedbrytbart naturligt material. När filtrena kom, borde man däremot ha ändrat beteende, men det kan nog vara så som du skriver, att ingen över huvud taget reflekterade så mycket över det på den tiden.

Kan mycket väl vara så att cigarettfimpar nämndes i "Håll Sverige Rent"-kampanjer men inget jag minns. Däremot så har det alltid varit självklart för mig att ALDRIG kasta ngt annat skräp annat än i därtill avsett kärl. Det har jag i ryggmärgen.
  • Anonym (tant agda)

Jag bryr mig inte i om det ligger fimpar på gatan. Jag ser dem inte. Hundskit kan det ligga på gångstigar ibland men jag har aldrig klivit i ngn trots att jag är ute och går och/eller joggar varenda dag (om det inte är rejält oväder) året runt på alla gångstigar här i vårt ENORMT hundtäta bostadsområde.

OT OT:  Det jag DÄREMOT tycker är fullständigt vidrigt är när män på stan plötsligt börjar harskla och samlar slem ända nere ifrån bronkernas spets och så loskar dom ut allt dom får ihop av äckelgegga och spottar ut det på trottoaren. Jag kliver tio ggr hellre i/på en hundskit/hästdito/fimp/snus än på en sån äcklig loska. VIDRIGT.

Svar på tråden Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?