Inlägg från: Anonym (gott&grönt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gott&grönt)

Laga kött-fritt åt en man

Sedan mina söner blev veganer så har jag dammsugit hela internet efter recept och hittat några favoritsidor som jag gillar! Håller med ovanstående om www.javligtgott.se, en superbra sida med goda recept.

En annan är zeinaskitchen.se/ som har alla möjliga recept och även vegetariskt och veganskt med tydliga instruktioner.

En utländsk blogg som jag fullkomligt ÄLSKAR är ohsheglows.com/ !

Favoritreceptet hemma hos oss är veganska enchiladas med sötpotatis och svarta bönor med chipotlesås, har använt detta recept som grund och modifierar utifrån vad jag har hemma: ohsheglows.com/2016/02/01/next-level-vegan-enchiladas/

Det närmaste kött som man kan komma tycker jag annars är "oumph-produkterna" finns som kryddade strimlor och en variant som är som pulled "beef" typ, vansinnigt dyrt tycker jag men har gjort en riktigt lyckad Chili-gryta med det.

Det går att göra fantastiskt god lasagne också med sojafärs och det går väl alltid hem, föressten en riktigt god äkta Italiensk pastarätt har ju sällan något kött utan en smakrik tomatsås med massor av riven parmesan

Är det helt djurfritt som gäller eller bara köttfritt? Annars är ju skaldjur en riktig hit att bjuda på, t.ex pasta vongole

• Anonym (gott&grönt)
    gröna skrev 2016-12-12 15:23:58 följande:

tack så väldans, bra med flera ideer så man har lite på lager!

Äter mjölkprodukter och ägg (ekologiska) och även skaldjur och fisk ibland... men strävar efter att äta så grönt som möjligt. Vongole det var något nytt... oumph produkterna har jag heller inte hört talas om förut... ska gå igenom och kolla upp allt du har skrivit!

men du är alltså själv köttätare och har vant dig vid vegansk mat? Eller lagar du bara det åt sönerna och äter biff själv? Är du man eller kvinna? (nyfiken)

Jag är kvinna och mamma till två gymtränande 19-åringar och särbo med en riktig köttälskare som dessutom är jägare ha ha! Skrattande
    Det började med att min ena son tog bort mjölkprodukter pga. att han hade svår acne, sedan tog han bort kött också och blev till slut helt vegan. Hans tvillingbror hakade på och när jag är hemma äter jag precis samma som dom och hemma hos oss har inte funnits en köttbit eller mjölkprodukt på ett halvår.

Jag äter kött och är inte ens vegetarian men hemma finns inga sådana produkter. Lider inte ett dugg att äta veganskt, tycker inte att det är svårt att laga mat heller även utan ägg, ost, grädde mm. då det finns så bra utbud på växtbaserade alternativ. Jag älskar ju fisk och skaldjur så jag skulle aldrig kunna BLI vegan på riktigt dock

Ang. vongole så är det en musselsort som ibland kan finnas i fiskdisken om man har tur. recept: www.koket.se/per-morberg/varmratter/pasta-och-nudlar/per-morbergs-pasta-vongole/ Eller så gör man bara klassiska vinkokta blåmusslor som är helt sjukt gott och enkelt och skitbilligt!: mittkok.expressen.se/recept/musslor-med-gradde-och-vitt-vin/

• Anonym (gott&grönt)
    Anonym (123) skrev 2016-12-12 18:23:05 följande:
    Räknas inte kött från skaldjur som kött?
    Visst gör det det! Jag hade dock känslan av att ts inte var vegetarian utan enbart ville undvika fläsk/nöt/kyckling typ och det visade sig ju att hon faktiskt äter fisk och skaldjur ibland Glad
  • Anonym (gott&grönt)
    Tow2Mater skrev 2016-12-12 23:17:52 följande:
    Lite ot, men hur får du i dig kalcium? Vad är kajciumtätt om man tar bort just mjölkprodukter?
    Anonym (veg) skrev 2016-12-13 01:09:16 följande:
    Vegetabiliska kalciumkällor: Ris-, soja- och havredrycker. Sojabönor, kålväxter, vissa rotfrukter som bl a palsternacka, linfrön, mandlar, vissa nötter som bl a hasselnötter, sesamfrön m m.

Tack Anonym (veg) för bra svar!
    Jag äter som sagt kött och är inte vegan som mina söner, däremot är jag sällan hemma eftersom jag tillbringar mest tid hos särbon vilket gör att det hemma hos mig aldrig förekommer kött eller mjölkprodukter eller ägg osv. Hemma äter jag alltså det som finns och jag lagar då också helt veganskt. 

• Anonym (gott&grönt)
    gröna skrev 2016-12-13 22:01:19 följande:
    är väldigt intresserad av de där enchiladas, och sötpotatis är ju jättegott, men har svårt att förstå vissa delar av den engelska beskrivningen? har läst om och om igen, ska man hälla sås i en form (? eller vad är "casserole dish"? ) och sedan lägga tortillabröden i såsen? får inte ihop det riktigt :(   och på bilden ser det ju ut som en pizza? 

Casserole dish är en vanlig ugnsform ja Skrattande och det hon menar är att du sprider ut lite av tomatsåsen i botten på formen innan du lägger i tortillabröden. Jag kan skriva ner mitt recept som jag brukar göra (modifierat utifrån detta)!

ca. 2 stora sötpotatisar i bitar kokas tills lagom mjuka för att kunna mosa

Hacka lök, vitlök och paprika och fräs upp i en panna i olivolja, tillsätt sedan den avrunna potatisen och en förpackning svarta bönor och mosa ihop. Potatisen får gärna vara lite slarvigt mosad för lite mer "chunky" fyllning. Sedan brukar jag tillsätta en hackad färsk röd chili och hackad bladpersilja eller bladspenat och krydda med salt, peppar och lite chiliflakes om du vill ha kryddigt. Om jag vill lyxa till det och har det hemma tillsätter jag även soltorkade tomater och tar färdig grillad inlagd paprika på burk istället för färsk stekt.

Det här blir en ganska stabbig fyllning som jag fyller i 8 st. mjuka tortilla-bröd. Rulla ihop bröden som crepes och lägg dom med skarven neråt i formen, passar perfekt med den storlek bröd som säljs i 8-pack. Bottna formen med lite "enchilada-sås" (tomatsås).

Som enchilada-sås brukar jag ta en förpackning krossade tomater och färdig taco-salsasås och hotta upp det med chipotlechili-sås som finns på burk i taco-hyllan. När du fyllt formen med dina tortillarullar häller du resten av enchilada-såsen över alltihop och sprider ut den. Sedan brukar jag ta en burk oatly havre-fraiche och ringla över alltihop. Om du äter ost kan du istället använda riven ost förstås!

Ovanstående recept är oerhört populärt och går att variera i det oändliga utifrån vad som finns hemma, har även gjort med pumpa istället för sötpotatis och det blev också gott Skrattande

• Anonym (gott&grönt)
    gröna skrev 2016-12-13 22:01:19 följande:
    är väldigt intresserad av de där enchiladas, och sötpotatis är ju jättegott, men har svårt att förstå vissa delar av den engelska beskrivningen? har läst om och om igen, ska man hälla sås i en form (? eller vad är "casserole dish"? ) och sedan lägga tortillabröden i såsen? får inte ihop det riktigt :(   och på bilden ser det ju ut som en pizza? 
    Anonym (gott&grönt) skrev 2016-12-14 08:37:05 följande:

Casserole dish är en vanlig ugnsform ja Skrattande och det hon menar är att du sprider ut lite av tomatsåsen i botten på formen innan du lägger i tortillabröden. Jag kan skriva ner mitt recept som jag brukar göra (modifierat utifrån detta)!

ca. 2 stora sötpotatisar i bitar kokas tills lagom mjuka för att kunna mosa

Hacka lök, vitlök och paprika och fräs upp i en panna i olivolja, tillsätt sedan den avrunna potatisen och en förpackning svarta bönor och mosa ihop. Potatisen får gärna vara lite slarvigt mosad för lite mer "chunky" fyllning. Sedan brukar jag tillsätta en hackad färsk röd chili och hackad bladpersilja eller bladspenat och krydda med salt, peppar och lite chiliflakes om du vill ha kryddigt. Om jag vill lyxa till det och har det hemma tillsätter jag även soltorkade tomater och tar färdig grillad inlagd paprika på burk istället för färsk stekt.

Det här blir en ganska stabbig fyllning som jag fyller i 8 st. mjuka tortilla-bröd. Rulla ihop bröden som crepes och lägg dom med skarven neråt i formen, passar perfekt med den storlek bröd som säljs i 8-pack. Bottna formen med lite "enchilada-sås" (tomatsås).

Som enchilada-sås brukar jag ta en förpackning krossade tomater och färdig taco-salsasås och hotta upp det med chipotlechili-sås som finns på burk i taco-hyllan. När du fyllt formen med dina tortillarullar häller du resten av enchilada-såsen över alltihop och sprider ut den. Sedan brukar jag ta en burk oatly havre-fraiche och ringla över alltihop. Om du äter ost kan du istället använda riven ost förstås!

Ovanstående recept är oerhört populärt och går att variera i det oändliga utifrån vad som finns hemma, har även gjort med pumpa istället för sötpotatis och det blev också gott Skrattande

Ja, så ska ju formen såklart in i ugnen också ha ha! 175 grader tills den får en härlig färg och gosar ihop sig, typ 20-25 minuter brukar vara lagom. Servera med sallad och lite extra havre-fraiche eller vanlig creme fraiche för att milda det chili-heta Flört

Svar på tråden Laga kött-fritt åt en man