• Anonym (Dreamer)

Lucid dreaming - Klardrömmar?

Har haft detta nästan så länge som jag kan minnas, men förstått nu att det kanske inte är helt vanligt.

Jag minns alltid mina drömmar efter varje natt. Vaknar till många gånger också. Kan styra mina drömmar, hålla fast dem och fortsätta dem även efter ett uppvak.

Jag har ibland återkommande platser och situationer. Ex storstäder jag aldrig besökt, men hittar ändå i dem. Köpcentran som har favorit butiker som jag både hittar till och provar kläder i (som inte existerar).

Stora universitetsbyggnader jag irrar omkring i för att leta vilket rum jag har lektion i. Hittar till fik och matsal (fiktion). Alltid upprörd över att jag ju missat flera veckor, månader eller år av studier och ligger back..

Kan i vissa fall uppge säkert upp mot flera hundra detaljer från enskilda drömmar.

Har nu även ätit två olika sömnpreparat i något år, men har inte gjort någon skillnad på mitt drömmande (propavan och stilnoct, dock inga jättedoser).

Är det fler som mig?

• Svar på tråden Lucid dreaming - Klardrömmar?
  • Anonym (C)

Låter sjukt intressant. Är detta något du mår dåligt av? Förstår stt det är jobbigt att inte kunna sova.

Jag har mer så att jag kan drömma något. Det kan vara var som helst och språk jag ej förstår, ändå kan jag vakna och prata/sjunga det jag hör i drömmen. Är oftast då himla trött när det händer att det är omöjligt för mig att skriva ner det jag varit med om.

Ibland kan det vara att jag pratar med främlingar, vara på platser jag ej känner till eller så kan det vara musik jsg hör och ksn även vakna av att jag sjunger på ett annat språk.

Jag kan tyvärr inte styra det här, önskar stt jag kunde det. Det var även längesedan det hände.

Har du alltid haft det såhär eller är det något du tränat upp?

• Anonym (C)

Kan även tillägga att jag tänker ofta på det här med drömmar och försökt leta svar men inte lyckats.

Vissa personer har hag berättat detta för och ofta känner jag mig som en freak efter

• Anonym (Drömmaren)

Så är det för mig också när jag sover.så skönt att höra någon mer med liknande besvär.

• Ab imo pectore

Jag är likadan. Kan styra mina drömmar också. Vaknat jag upp i en dröm kan jag börja drömma i samma dröm igen. Kan även "styra" drömmarna innan jag somnar. Skumt

• Anonym (Drömmaren)

Jag har även drömt sanna drömmar. På natten är drömmarnaturligtvis så tydliga att det känns som att jag är vaken. Kommer nästan i håg hela nätterna när jag vaknar. Kan styra drömmar och fortsätta eftet uppvaknande. Besöker ofta samma platser och fortsätter där jag slutat.

• Anonym (Drömmaren)

Vanligtvis inte naturligtvis

• Anonym (K)

Haha det är ju en extremt vanlig biverkning av stilnoct

• Anonym (C)

Jag har aldrig tagit sömnmedel, gör ni andra det?

Hade också velat styra drömmarna, dagen efter minns jag vanligtvis bara lite av drömmen. Men ibland kan jag komma ihåg vissa meningar eller ljud .

Hur kan ni styra era drömmar? Det var ett bra tag sen detta hände mig

• Anonym (Dreamer)

Detta med drömmarna har jag haft långt innan jag började äta stilnoct (5 mg)

Har egentligen inga problem med drömmarna. Det är ju trevligt. Som att se en lång film som man i högsta grad medverkar i. Fast jag är ju också ständigt trött hela dagarna.

Jag har även lukt och nästan, nästan smak i drömmarna. Definitivt färg.

Styra så tillvida att jag kan "förstärka" knakande golv som jag annars evt trillat igenom. Utveckla en förmåga att hopp-flyga långa sträckor för att undkomma förföljare, ändrat i drömmen så att jag visst har pengar att betala i en kassa fast börsen först var tom.

I min senaste "universitetsdröm" så stannade jag upp och fick gräva djupt i minnet tills jag genom att följa verkliga händelser i mitt liv till att jag faktiskt inte går skola längre, utan har haft fast jobb i 15 år.

Det är skönt möta nära och kära som inte lever längre.

Om drömmen innehåller någon konstig detalj som hamnar i fokus så har jag inte kunnat låta bli att googla på betydelsen.. Exempelvis en död fiskmås.

Skönt höra att man inte är ensam :)

• John22

Har bara haft spridda episoder av "lucid dreaming" tidigare, men sedan jag började spela virtual reality-spel med en Oculus Rift får jag dem titt som tätt. Många som spelar VR-spel rapporterar samma sak.
    Det är ett riktigt intressant fenomen som för mig inte är det minsta negativt, bara fascinerande och roligt.

• klyban

Detta är nåt som jag börjar göra, rätt trevligt om det är en trevlig dröm.
    Men häromdagen hade man nått som kan liknas en mardröm, och det var inte lika roligt.
    Kroppen den gillade inte detta alls, och var stressad rätt lång tid efteråt.
    Men och andra sidan vägs det upp av trevliga drömmar, där mår man extra bra istället.

• Anonym (C)

Jag hade gärna oftare velat ha sådana drömmar. Läste någon stans att Man kunde träna upp det genom att försöka vara "medveten " minuterna innan man somnar. Svårt och det funnka inte så bra.

Någon som ver hur man kan "träna" upp det?

när vi ändå är inne på det här spåret, brukar ni se skuggor i ögonvrån då och då? Någon sa att det var ens "livs guide".

• Mascaraklumpar
    Anonym (C) skrev 2016-12-20 23:27:50 följande:

Jag hade gärna oftare velat ha sådana drömmar. Läste någon stans att Man kunde träna upp det genom att försöka vara "medveten " minuterna innan man somnar. Svårt och det funnka inte så bra.

Någon som ver hur man kan "träna" upp det?

när vi ändå är inne på det här spåret, brukar ni se skuggor i ögonvrån då och då? Någon sa att det var ens "livs guide".

Att titta på sina händer eller att tända och släcka lampor upprepade gånger brukar göra att man blir medveten om att man drömmer och därefter kan man (till viss del, i mitt fall. Vissa är nog bättre på det än andra) styra vad som händer. Händerna ser ofta lite märkliga ut i drömmar, av någon anledning, och när man tänder och släcker lampan några gånger byter "på" och "av" plats. Det svåra är att komma på tanken att göra detta när man drömmer, för man tror ju oftast att man är vaken, men man kan träna upp det genom att utföra dem även när man är vaken.

Själv brukade jag kunna framkalla dessa drömmar nästan varje natt men jag gör det inte längre då jag tycker det är otäckt. Nu kommer jag säkert råka titta på mina händer inatt bara för att jag skrev detta.
  • Anonym (C)
    Mascaraklumpar skrev 2016-12-20 23:59:39 följande:

Att titta på sina händer eller att tända och släcka lampor upprepade gånger brukar göra att man blir medveten om att man drömmer och därefter kan man (till viss del, i mitt fall. Vissa är nog bättre på det än andra) styra vad som händer. Händerna ser ofta lite märkliga ut i drömmar, av någon anledning, och när man tänder och släcker lampan några gånger byter "på" och "av" plats. Det svåra är att komma på tanken att göra detta när man drömmer, för man tror ju oftast att man är vaken, men man kan träna upp det genom att utföra dem även när man är vaken.

Själv brukade jag kunna framkalla dessa drömmar nästan varje natt men jag gör det inte längre då jag tycker det är otäckt. Nu kommer jag säkert råka titta på mina händer inatt bara för att jag skrev detta.

Nu blir jag nyfiken, menar du att man ska tända och släcka lampan i drömmen när man sover eller när man är vaken och ska sova?

Har ingen aning om hur det ska gå till i drömmen. Det var väldigt längesedan jag minns en tydlig dröm som jag skrev om förut.
Svar på tråden Lucid dreaming - Klardrömmar?