Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man

Åsikt. Förväntas hon bli glad över att du tycker att hon är snygg? Nej, skippa utseendet. Förklara hellre att det har varit en ynnest för dig att få jobba ihop med någon som har förgyllt din tillvaro på det sätt som hon har gjort. Att hon lyser upp rummet. Det är helt OK  att få komplimanger från kollegor, men ibland undrar man lite hur folk tänker. Som när en äldre herre gav mig en komplimang(?) för att jag klär mig så feminint, och i hans ögon alltså anstränger mig för att vara snygg nästan varje dag, till skillnad från mina byxbärande kollegor. Vad svarar man på sånt? Eh - kul att du gillar min klädstil, men vad får dig att tro att det är för din skull? Eller att jag "anstränger mig" mer än någon annan? Jag trivs ju i kjol. Punkt.

Det kan bli så tokigt även om det är välment.

• Stårschan
    Anonym (Y) skrev 2016-12-13 14:44:20 följande:
    Varför i hela friden ska han berömma hennes kompetens istället?? Det är väl inte en jobbintervju.
    Nä, tycker du hon är vacker så säg det istället för att låtsas om nåt annat. Tyckte dock det var fint som första svaret du fick, nåt om att lysa upp din dag.

Jag tror nog de flesta blir glada av att få höra att man är vacker, givetvis utan krav/påtryckning om att gå längre. Kan möjligen kännas lite obekvämt för henne men tror ändå hon blir glad efteråt.

Till er tjejer som tycker det är fel att ge komplimang för utseendet; Är det en strävan efter jämlikhet att ingen får sticka ut och att man inte ska låtsas om att en del ser bättre ut än andra? Eller vad beror det på? Om det handlar om att utseendet är nåt hon fått gratis så tycker jag iså fall att det även kan stämma på kompetens och vilket sätt man har. Vi har alla olika förutsättningar och vi anstränger oss dessutom olika mycket både vad gäller utseende och personlighet.

Lycka till, TS!!
    Nja, det är knepigt det där med utseende, eftersom det är så subjektivt. Om en person som jag anser har skitdålig smak vad gäller musik, inredning, klädval och andra yttre attribut plötsligt säger till mig att han tycker att jag är skitsnygg, så kan det få helt motsatt effekt. Då kan jag känna mig fulare än innan, eftersom jag anser att han har dåligt omdöme vad gäller det estetiska.

Mitt ego fick sig en knäck när det kröp fram att min man tycker att halvfula skådespelerskan A är jättesnygg, medan genomvackra skådespelerskan B inte alls fick höga poäng av honom. Men han tycker att jag är jättesnygg. Är jag då i själva verket mycket fulare än jag trodde?

Utseendet är som det är, och det får man leva med. Men generellt tycker jag att man får en bättre komplimangeffekt av att säga "jag blir glad av att se dig (=en personlig åsikt) " än "du är snygg (taffligt försök att vara "objektiv", helt utan anledning)".

Vissa är snyggare än andra, men i längden är det karisma som drar det längsta strået. En ytligt vacker person blir snabbt ointressant om han inte har utstrålning och människokärlek.
  • Stårschan
    Anonym (b) skrev 2016-12-13 15:34:21 följande:

Jag skulle bli förbannad och funderat på om det är så du sett mig under tiden vi arbetat tillsammans, som ett objekt att romantisera och sexualisera.
    Är du intresserad av henne och vill fortsätta ses trots hennes familj få fram det på annat sätt annars låt bli och fortsätt fantisera hemma utan henne runt dig om dagarna.

Äsch - en komplimang måste man ju kunna ge utan att det är något mer menat med det. Varför ska det alltid förutsättas att det ska finnas baktankar om "något mer" för att man ska få ge någon av det motsatta könet en komplimang?
  • Stårschan
    Anonym (b) skrev 2016-12-13 15:52:46 följande:
    Komplimang ja men inte om mg som objekt big no-no.
    Nej, man vill ju hellre ha ett "Det har varit jättetrevligt att få jobba ihop med dig" än ett "schyssta rattar", liksom.
  • Stårschan
    Physalis skrev 2016-12-13 22:42:13 följande:

Jag blir glad om en komplimang kommer spontant, då känns den oskyldig, uppriktig och äkta. Om någon just träffat mig och säger "Jag bara måste påpeka vilka vackra ögon du har."

Om däremot någon jag umgåtts med länge klämmer fram att han alltid tyckt jag var snygg så hade jag tyckt det var väldigt olustigt, om han aldrig sagt liknande saker innan. "Varför säger han detta? Och varför nu? Hur länge har han tänkt på det här? Vad förväntar han sig?" Är frågor som direkt hade kommit upp i huvudet.

Sen spelar personligheten in. Brukar han ge komplimanger hej vilt till andra människor, gärna in olika åldrar och till båda könen. Då är det bara sån han är och inget att lägga stor vikt bakom.

Är det en socially awkward människa eller någon som annars beter sig väldigt stelt och korrekt så hade jag inte varit lika bekväm. Då bryter han sitt beteende får att säga detta till just mig, varför?

Anonym (Nnn) skrev 2016-12-13 18:11:33 följande:

Hur mycket du än försöker med "jag vet att du har familj och jag vill inte stöta på eller flörta med dig, men jag vill bara säga hur vacker du är" så kommer hon att tycka du är skum.

Exakt. Det är så otroligt mycket lättare att hantera ett "Asså fyfan vad snygg du är" från en full kollega på julfesten, än ett "Jag måste bara få säga det här innan jag slutar här på företaget".
  • Stårschan
    Anonym (Leken, spelet, glädjen) skrev 2016-12-15 04:56:37 följande:

Jag saknar verkligen att leva och jobba i England där det var helt ok att ge och få komplimanger. Både för sin personlighet, arbetsförmåga och utseende. Att man får en komplimang för hur man ser ut är inte en sexualisering eller bristande respekt för ens kompetens. Det är en del av leken, spelet och glädjen i livet. Men... engelsmännen har kanske lättare att uttrycka sig smidigt utan att det blir för närgånget och kladdigt... engelskan har ju fler nyanser.

Det finns många svenskar som är riktigt duktiga på det också. Men de kan spelet, har fingertoppskänsla och behöver inte fundera över det i förväg, utan ser det som en del i det dagliga samspelet med andra.
Svar på tråden Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man