Anonym (Y) skrev 2016-12-13 14:44:20 följande:
Varför i hela friden ska han berömma hennes kompetens istället?? Det är väl inte en jobbintervju.
Nä, tycker du hon är vacker så säg det istället för att låtsas om nåt annat. Tyckte dock det var fint som första svaret du fick, nåt om att lysa upp din dag.
Jag tror nog de flesta blir glada av att få höra att man är vacker, givetvis utan krav/påtryckning om att gå längre. Kan möjligen kännas lite obekvämt för henne men tror ändå hon blir glad efteråt.
Till er tjejer som tycker det är fel att ge komplimang för utseendet; Är det en strävan efter jämlikhet att ingen får sticka ut och att man inte ska låtsas om att en del ser bättre ut än andra? Eller vad beror det på? Om det handlar om att utseendet är nåt hon fått gratis så tycker jag iså fall att det även kan stämma på kompetens och vilket sätt man har. Vi har alla olika förutsättningar och vi anstränger oss dessutom olika mycket både vad gäller utseende och personlighet.
Lycka till, TS!!
Nja, det är knepigt det där med utseende, eftersom det är så subjektivt. Om en person som jag anser har skitdålig smak vad gäller musik, inredning, klädval och andra yttre attribut plötsligt säger till mig att han tycker att jag är skitsnygg, så kan det få helt motsatt effekt. Då kan jag känna mig fulare än innan, eftersom jag anser att han har dåligt omdöme vad gäller det estetiska.
Mitt ego fick sig en knäck när det kröp fram att min man tycker att halvfula skådespelerskan A är jättesnygg, medan genomvackra skådespelerskan B inte alls fick höga poäng av honom. Men han tycker att jag är jättesnygg. Är jag då i själva verket mycket fulare än jag trodde?
Utseendet är som det är, och det får man leva med. Men generellt tycker jag att man får en bättre komplimangeffekt av att säga "jag blir glad av att se dig (=en personlig åsikt) " än "du är snygg (taffligt försök att vara "objektiv", helt utan anledning)".
Vissa är snyggare än andra, men i längden är det karisma som drar det längsta strået. En ytligt vacker person blir snabbt ointressant om han inte har utstrålning och människokärlek.