Inlägg från: Anonym (Gaby) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gaby)

Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man

Jag blir bara obekväm om kollegor skulle prata om att jag är vacker (vilket har hänt, från en manlig kollega som jag inte ens jobbar med dagligdags). Blir helt konstigt för att jag är vacker har ju inget med vår professionella relation att göra, men det är alltså något han tänkt på när vi jobbar ihop. Vill mycket hellre få komplimanger för att jag bidragit bra till arbetet, att jag är kompetent osv.

• Anonym (Gaby)
    i-o skrev 2016-12-17 23:44:03 följande:

Det är obekvämt att leva. Det är väl inte så professionellt kanske. Men det framstår som att ett yttrade av den typen faller inom ramen för yttrandefrihet.

I övrigt tycker jag inte att skön behöver vara sexuellt laddat t.ex. även om det går att använda i den kontexten.

Du kan ju inte ha yttrandefriheten som gräns för vad som är socialt gångbart...
  • Anonym (Gaby)
    i-o skrev 2016-12-18 02:08:47 följande:

Säg inte till mig vad jag kan och inte kan om du inte vill ha dina egna rättigheter förtryckta också. Att kunna säga ifrån är minst lika viktigt i sociala sammanhang, båda delarna handlar om att man formulerar sig rätt. En person som vill bli upprörd eller kränkt blir ju det oavsett.

Herregud, känslig much? Det är klart du KAN säga vad du vill men det innebär inte att det är lämpligt eller uppskattat. Jag vill absolut inte att en kollega kommenterar att jag är snygg, även om han så klart har laglig rätt att göra det (duh). På jobbet vill jag bli uppskattad för min kompetens, inte för att jag är ögongodis.
Svar på tråden Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man