• JennieLj

Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man

i-o skrev 2016-12-17 02:56:08 följande:

Ger aldrig annat än uppriktiga komplimanger. Gillar jag att titta på någon så ger jag en komplimang relaterad till det. Gillar jag att prata med någon ger jag en komplimang utifrån den kontexten o.s.v. gillar jag någon som en helhet eller på ett personligt plan får man vara uppfinningsrik. Knullar man någon säger man förmodligen att denne är skön, annars så kanske man bara är ytlig även om man är på djupet.

Eller hur tänker ni?

Att säga att någon är skön när man ligger är ju som att säga att någon är snygg när man tittar på denne, right? Blir kvinnor t.ex. förolämpade av att bli kallas sköna också?

Skillnaden är att när du ligger med någon har du en sexuell relation med personen i frågan. Hon har alltså givit sitt medgivande och det är därför okej för dig att ge en sexuell kommentar. När du kommenterar en "okänd" persons utseende har personen i frågan inte gett sitt medgivande och kanske inte alls uppskattar att bli kommenterad på det sättet. Det är en rättighet du tar dig utan personens medgivande.

Jag har tillexempel ingen som helst problem att min partner kommenterar min kropp på ett uppskattande sätt men skulle däremot känns mig väldigt obekväm om en jobbarkompis gjorde samma sak. Vad ger han den rätten? 
  • JennieLj
    i-o skrev 2016-12-17 23:44:03 följande:
    Det är obekvämt att leva. Det är väl inte så professionellt kanske. Men det framstår som att ett yttrade av den typen faller inom ramen för yttrandefrihet.

I övrigt tycker jag inte att skön behöver vara sexuellt laddat t.ex. även om det går att använda i den kontexten.
    Visst är det möjligt att det är inom ramen för yttrandefrihet, men vad har det med saken att göra? Menar du att man som kvinna måste uppskatta att få kommentarer om sitt utseende enbart på grund av männens yttrandefrihet?
    Jag tänker också att anledningen till att man ger komplimanger är för att göra personen i fråga glad, så varför hävda att man prompt måste få ge denna "komplimangen" trots att man vet att det i många fall ger motsatt effekt?

Visst kan ordet skön betyda olika saker i olika sammanhang, men i ditt exempel användes det när två personer hade sex. Hur menar du att man ska tolka det om inte sexuellt?
Svar på tråden Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man