• Anonym (orolig)

Hemma från skolan?

Om ni fick höra att era barn suttit inlåsta i klassrummen idag. Och att polis har hämtat elever som dödshotat skolans ledning, hade ni då vågat skicka barnen till skolan i morgon? De kommer vars inlåsta då med är det sagt.

• Svar på tråden Hemma från skolan?
  • Anonym (Klara)

Vilken ålder på barnen/ungdomarna handlar detta om?

• Anonym (orolig)

Förskoleklass till nian

• Dockan

Ja, polis är kontaktad och skolan agerar säkerhetsmedvetet.

De flesta barn som hotar skolpersonal har inget mot andra elever och gör dessutom inget av de hot mot personal som uttalas.

• Anonym (orolig)
    Dockan skrev 2016-12-13 20:41:11 följande:

Ja, polis är kontaktad och skolan agerar säkerhetsmedvetet.

De flesta barn som hotar skolpersonal har inget mot andra elever och gör dessutom inget av de hot mot personal som uttalas.

Jag förstår vad du säger. Det kommer ju även att finnas vakter sär i morgon och eleverna är avstängda. Men likt förbannat mår jag illa och har en klump i magen. Och det sista jag vill är ju att då barnet att känna sig otrygg. Han har knappt märkt av detta och pappan tycker jag är larvig som funderar på att hålla honom hemma.
  • Påven Johanna II

Nej, jag hade hållit mina hemma medan detta utreddes och klarades upp. Jag hade utifrån resultatet övervägt att byta skola för dem.

• Anonym (orolig)
    Påven Johanna II skrev 2016-12-13 20:51:06 följande:

Nej, jag hade hållit mina hemma medan detta utreddes och klarades upp. Jag hade utifrån resultatet övervägt att byta skola för dem.

Ja. Det är ju så jag tänker. Och jag har adelns för dålig info om vad som har hänt. Mer än att dessa elever varit våldsamma mot personal. Vet inte ålder på dessa elever eller av vilken anledning de gått till attack.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (orolig) skrev 2016-12-13 20:30:04 följande:

Förskoleklass till nian

Hade mina barn tillhört de lägre klasserna så hade de nog blivit hemma, högstadiebarn hade gått iväg.

Med risk för påhopp, är det en skola med mycket invandrarbarn? För jo, det har betydelse.
  • Påven Johanna II
    Anonym (orolig) skrev 2016-12-13 20:53:34 följande:

Ja. Det är ju så jag tänker. Och jag har adelns för dålig info om vad som har hänt. Mer än att dessa elever varit våldsamma mot personal. Vet inte ålder på dessa elever eller av vilken anledning de gått till attack.

Jag hade sett det som utomordentligt viktigt att skolan tillhandahöll utförlig information om något allvarligt inträffat och också om vilka åtgärder som vidtagits och som kommer att vidtas. Jag tycker det säger en del om skolans kvalitet om det inte görs.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Klara) skrev 2016-12-13 21:01:16 följande:

Hade mina barn tillhört de lägre klasserna så hade de nog blivit hemma, högstadiebarn hade gått iväg.

Med risk för påhopp, är det en skola med mycket invandrarbarn? För jo, det har betydelse.

Jag har lågstadie barn. Jag i år har det kommit en stor grupp invabdrarbarn. Mina teorier är att antingen är det några av dem som är missnöjda, eller mer troligt, det är svenska barn som är upprörda för hur bra mottagna flykting barnen blivit( typ skyltar på arabiska har satts upp). Men bara mina teorier. Det kan ju vara vilka barn som helst, av vilken anledning som helst.
  • Anonym (orolig)
    Påven Johanna II skrev 2016-12-13 21:03:17 följande:

Jag hade sett det som utomordentligt viktigt att skolan tillhandahöll utförlig information om något allvarligt inträffat och också om vilka åtgärder som vidtagits och som kommer att vidtas. Jag tycker det säger en del om skolans kvalitet om det inte görs.

Mail från rektorn med ungefär samma info som man får på kommunen hemsida. Att skolan kommer vara lås och vakter i alla fall i morgon. Och har man fler frågor får man ta det på mail. Och om barnen behöver samtalsstöd kan de prata med kuratorn. Men jag är livrädd att göra en stor grej av detta så barnet inte blir otrygg. Men såklart skulle man aldrig förlåta sig om något hände.
Svar på tråden Hemma från skolan?