Hemma från skolan?
Om ni fick höra att era barn suttit inlåsta i klassrummen idag. Och att polis har hämtat elever som dödshotat skolans ledning, hade ni då vågat skicka barnen till skolan i morgon? De kommer vars inlåsta då med är det sagt.
Om ni fick höra att era barn suttit inlåsta i klassrummen idag. Och att polis har hämtat elever som dödshotat skolans ledning, hade ni då vågat skicka barnen till skolan i morgon? De kommer vars inlåsta då med är det sagt.
Förskoleklass till nian
Ja, polis är kontaktad och skolan agerar säkerhetsmedvetet.
De flesta barn som hotar skolpersonal har inget mot andra elever och gör dessutom inget av de hot mot personal som uttalas.
Nej, jag hade hållit mina hemma medan detta utreddes och klarades upp. Jag hade utifrån resultatet övervägt att byta skola för dem.
Hade mina barn tillhört de lägre klasserna så hade de nog blivit hemma, högstadiebarn hade gått iväg.
Med risk för påhopp, är det en skola med mycket invandrarbarn? För jo, det har betydelse.
Jag hade sett det som utomordentligt viktigt att skolan tillhandahöll utförlig information om något allvarligt inträffat och också om vilka åtgärder som vidtagits och som kommer att vidtas. Jag tycker det säger en del om skolans kvalitet om det inte görs.
För att hålla sig kort och inte riskera avstängning eller liknande så, det var precis min tanke.
Låt dina barn vara hemma i morgon om du har möjlighet, det är mitt råd.
Asså om du ska hålla dem hemma tycker i alla fall jag att du inte ska hymla med varför. Varför ljuga i en sådan här situation liksom?
Att låta barnet vara hemma behöver ju inte bottna i rädsla. Det kan också vara ett sätt att på riktigt visa att man är förbannad över hur skolans agerande (eller ickeagerande) lett till en helt förkastlig situation. Man kan då passa på att lära barnet att det som hände är oacceptabelt, att det inte ska behöva gå så pass långt innan skolan agerar och sätter in åtgärder först nu.
Jag skulle se mig om jag inte skulle kunna byta skola under jullovet.
Jag anser att en bra skola som agerar bra jobbar förebyggande. En bra skola ser till så att man inte behöver göra en inlåsning. Det här händer definitivt inte på en lugn skola.
Nej. Det hade inte gått att maila för några andra. Chattade lite på Facebook med några andra föräldrar. Det verkar vara tjafs mellan högstadie elever, några som blivit filmade och fotade av andra. Så det har eskalerat och sen har några känns sig orättvist behandlade och gått och bråkat på rektors expeditionen. Sonen fick gå och det känns rätt ok. Men första reaktionen när man inte vet något och byskvallret talade om bombhot då blev man paranoid. Men det är inte på den nivån och hoppas det lugnar sig när några blivit avstängda och jullovet nalkas.
Det hade jag inte nöjt mig med, jag föredrar att skaffa mig information direkt från källan. Så om det inte funkat för andra att maila hade jag ändå själv försökt, hade det inte fungerat för mig hade jag ringt och så vidare.
Byskvaller har jag ingen erfarenhet av då jag aldrig bott i en by, men det låter inte för mig som en relevant källa som jag någonsin skulle valt att ta någon notis om.
För i så fall är det inte invandrare som står för hoten, utan infödda som är missnöjda pga att många flyktingar tillkommit.
Ja det är den skolan. Och det är ett tjejbråk. Tre tjejer som blivit avstängda. Visst det kanske är tre rasistiska tjejer men de har hotat och använt våld mot en svensk tjej. Det har varit tjafs om olovlig foto/filmning.
Så det verkar vara ett mindre tjej gäng som sprider skräck och flera tjejer i nian vågar inte gå till skolan pga dessa. Som har varit på flera tjejer. Förjävligt men utgör inget hot mot de mindre barnen i alla fall. Förskoleklassen hade dock blivit drabbade då det uppstått en hel del tumult i matsalen då de ätit lunch när polisen skulle ta med bråkstakarna därifrån.