• Anonym (Gaaah!)

Vegetariskt utan bönor, svamp, nötter och spenat?

Jag gillar såväl bönor och svamp som spenat. Min man däremot gillar inte detta och är dessutom allergisk mot nötter. Det blir inte bättre av att han är skeptisk mot vegetarisk mat och anser att man inte blir mätt utan kött.

Jag vill inte att vi bara ska äta vegetariskt, men en gång i veckan hade varit trevligt. Kan nån tipsa om god vegetarisk mat utan ovanstående ingredienser? det enda jag hittat än så länge är vegetariska köttbullar och jag vill ju gärna variera lite.

• Svar på tråden Vegetariskt utan bönor, svamp, nötter och spenat?
  • Kjell2
    Anonym (Gaaah!) skrev 2016-12-14 10:03:40 följande:

Jag gillar såväl bönor och svamp som spenat. Min man däremot gillar inte detta och är dessutom allergisk mot nötter. Det blir inte bättre av att han är skeptisk mot vegetarisk mat och anser att man inte blir mätt utan kött.

Jag vill inte att vi bara ska äta vegetariskt, men en gång i veckan hade varit trevligt. Kan nån tipsa om god vegetarisk mat utan ovanstående ingredienser? det enda jag hittat än så länge är vegetariska köttbullar och jag vill ju gärna variera lite.

Pannkakor och ärtsoppa
    Grönsaksoppor
    Pasta med ost
    Falafel
  • elyse

En bra början är att minska på det röda köttet och välja kyckling istället.

Vår favorit är en pastapytt med tortellini. Till det majs, bitar av kokt potatis och ägg (som man rör runt) som steks i vitlök och saffran. I med pastan och strö på koriander och/eller färsk persilja. Jag brukar smula över fetaost också.

• Anonym (Allt)

Typ all vegetarisk mat..? Lite förvirrad att du inte lyckats hitta något?

Matbloggen Jävligt Gott(googla så hittar du) är en blogg med hundratals vegetariska recept där maten är väldigt liknande kött för dom som vill äta vegetariskt utan att ge upp köttsmaken eller sin vanliga mat.

Han är en riktig kock som dessutom vunnit priser för sin matlagning.

• sextiotalist
    Kjell2 skrev 2016-12-14 10:07:55 följande:
    Pannkakor och ärtsoppa
    Grönsaksoppor
    Pasta med ost
    Falafel
    Falafel är baljväxter, så det ska nog inte ts testa på.
  • LFF

Finns ju hur mycket som helst. 

www.javligtgott.se/ Sida med vegetariska recept.

www.landleyskok.se/huvudingrediens/vegetariskt/

www.tasteline.com/recept/vegetariskt/

www.ica.se/recept/vegetarisk/

Och det går ju alltid att plocka bort någon ingrediens som tex bönor eller svamp när det inte är huvudingrediensen.

Italiensk mat är ju många gånger vegetarisk:

www.ica.se/recept/vegetarisk/italiensk/

mittkok.expressen.se/artikel/vegetarisk-pasta-recept/

• Kjell2
    sextiotalist skrev 2016-12-14 10:20:16 följande:
    Ärtor med iofs. Men har hört många som säger nej till bönor men accepterar ärtor, fallafel och hummus så kan vara värt ett försök.

Sen kanske fisk och skaldjur kan vara ett alternativ

• Anonym (Gaaah!)
    Kjell2 skrev 2016-12-14 10:07:55 följande:
    Pannkakor och ärtsoppa
    Grönsaksoppor
    Pasta med ost
    Falafel
    Ärtsoppa gillar han såklart inte heller. Jag gör det ibland till mig själv för jag älskar det!
  • nnnnnnnn

Denna utan att ha kött till.
    Välj lite fler vego-alternativ bara! Tex byta antipasto mot vego-tapas såsom inlagda kronärtskockor, god sallad eller fler sorters ost.
    Lättare att laga vegomat om det är OK med mjölk och ägg.
    Är det veganalternativ som sökes, så kan man lätt byta mjölken/grädden mot iMat och byta äggen mot några tsk bakpulver, så funkar receptet ändå. Då får du leta efter vegan-tapas eller göra egna.

Och det funkar bra med precis vilka ärtor som helst, man måste inte köpa det lilla paketet med dyr-ärtor. Funkar bra med storpåsen i frysdisken!

www.ica.se/recept/art-och-basilikaplattar-med-mozzarella-720566/

• Anonym (Gaaah!)
    Anonym (Allt) skrev 2016-12-14 10:15:21 följande:

Typ all vegetarisk mat..? Lite förvirrad att du inte lyckats hitta något?

Matbloggen Jävligt Gott(googla så hittar du) är en blogg med hundratals vegetariska recept där maten är väldigt liknande kött för dom som vill äta vegetariskt utan att ge upp köttsmaken eller sin vanliga mat.

Han är en riktig kock som dessutom vunnit priser för sin matlagning.

Jag har kollat in "Jävligt gott". De flesta recepten jag såg innehöll just bönor eller spenat eller svamp eller alla tre. Bönor äter maken inte alls, men han är inte förtjust i gula ärtor eller kikärtor eller linser heller, även om han kan äta det om han måste.

Jag hittar massor av recept på siten som jag gärna skulle prova.
  • Anonym (Gaaah!)
    sextiotalist skrev 2016-12-14 10:20:16 följande:
    Jodå, falafel funkar. Han gillar inte själva konsistensen på bönor och andra baljväxter, men om man mixar dem och blandar med annat funkar det nog.
Svar på tråden Vegetariskt utan bönor, svamp, nötter och spenat?