• karlsson n

Ingredienser i grönsakssoppa

Vad ska man ha i en grönsakssoppa förutom själva grönsakerna?

Jag menar det som "måste" ingå. Själva basen i soppan.

soppa
  • Svar på tråden Ingredienser i grönsakssoppa
  • Bougainvillea
    lillan72 skrev 2016-12-15 08:29:22 följande:
    mmmm, det var länge sedan jag kokade oxsvanssoppa! Med massor av krossad tomat och haricot verts och mycket vitlök...
    Riktigt gott att även koka ner den till en gryta och servera med potatismos. Ett tips
  • Culdigad

Vatten. Eller hur menar du? Vill man kan man runda av med lite grädde.

Ngt som jag tycker blir gott är att först koka en bas på fräst gul och vit lök och potatis som får koka så länge att de kokar sönder. Sen kokar man övriga grönsaker i det.

• kallebakom

morot är MÅSTE sen gul lök-ger umami,viktig okså är rotselleri,ger otroligt mkt smak, sjutton nu har jag delat mina bästa tipps...

• Culdigad
    kallebakom skrev 2016-12-15 16:53:16 följande:

morot är MÅSTE sen gul lök-ger umami,viktig okså är rotselleri,ger otroligt mkt smak, sjutton nu har jag delat mina bästa tipps...

Instämmer helt! Gick faktiskt tillbaka till tråden just för att flagga för rotselleri.
  • monkees

Varför krångla till saker. Jag väljer Findus grönsakssoppa på burk. Mmmmmmmm

• Octavia

Det beror väl helt på vilken sorts grönsakssoppa du ska göra?

Soppa med klar buljong, ängamat, minestrone? I så fall buljong, buljong och grädde eller tomater på burk och buljong.

• kallebakom
    Octavia skrev 2016-12-16 07:35:35 följande:

Det beror väl helt på vilken sorts grönsakssoppa du ska göra?

Soppa med klar buljong, ängamat, minestrone? I så fall buljong, buljong och grädde eller tomater på burk och buljong.

minestrone är väl inte grönsakssoppa ? inte i min värld i alla fall det mer makaro o köttfärssoppa i tomatsås för mig i alla fall-i alla fall skolans minestrone var exat så,inte ett spår av grönsaker förutom tomat
  • Octavia
    kallebakom skrev 2016-12-16 08:55:20 följande:
    minestrone är väl inte grönsakssoppa ? inte i min värld i alla fall det mer makaro o köttfärssoppa i tomatsås för mig i alla fall-i alla fall skolans minestrone var exat så,inte ett spår av grönsaker förutom tomat
    Jag har aldrig ätit minestrone med kött i. Är det soppa milanese du tänker på? Den hade bandpasta och köttfärs som flöt omkring i en slät tomatås.
  • Wolt

Jag gillar inte blaskiga soppor så jag har grädde + en stänk stärkelse med i mina soppor.

Så varierar det från soppa till soppa. I linssoppan (linser kokas upp i vatten+salt) har jag såklart en stor skvätt grädde, torkad karljohan, curry och en liten skvätt ketchup för surt+söt balansen och rödlök. Då linser har egen stärkelse behövs soppan inte göras tjockare.

• kallebakom
    Octavia skrev 2016-12-16 09:41:44 följande:
    Jag har aldrig ätit minestrone med kött i. Är det soppa milanese du tänker på? Den hade bandpasta och köttfärs som flöt omkring i en slät tomatås.
    nej du skolans minestrone kan jag--en riktig favorit
  • Alessia

Jag gör rätt ofta denna matiga och mycket goda grönsaks- och bönsoppa, som från början härstammar ur ett franskt sopprecept, men här är det förenklat (gott ändå!).

En baconförpackning med baconet klippt/skuret i strimlor
    En stor  rödlök, hackad
    4-5 potatisar, skalade och skurna i sockerbitsstora bitar
    2 stora morötter skurna i "slantar"
    3 dl djupfrysta gröna ärter eller haricots verts som skurits i 2 cm stora bitar
    2 vitlöksklyftor finhackade
    2 buljongtärningar, grönsaks- eller kött
    9 dl vatten
    1 burk vita bönor i tomatsås
    1 tsk torkad smulad timjan
    salt
    peppar
    1 dl creme fraiche eller kaffegrädde eller vispgrädde
    hackad persilja att strö över

Fräs baconet i en gryta. Låt lök och vitlök fräsa med efter en stund. Häll över vatten och buljongtärningar. Tillsätt de skurna grönsakerna (vänta lite med ärter och haricots verts). Låt allt småputtra tills potatis och morötter är mjuka. Häll i bönor med tomatsås och smaka av med kryddor och creme fraiche. Strö persilja över.

Svar på tråden Ingredienser i grönsakssoppa