Ingredienser i grönsakssoppa
Vad ska man ha i en grönsakssoppa förutom själva grönsakerna?
Jag menar det som "måste" ingå. Själva basen i soppan.
Vad ska man ha i en grönsakssoppa förutom själva grönsakerna?
Jag menar det som "måste" ingå. Själva basen i soppan.
Vatten. Eller hur menar du? Vill man kan man runda av med lite grädde.
Ngt som jag tycker blir gott är att först koka en bas på fräst gul och vit lök och potatis som får koka så länge att de kokar sönder. Sen kokar man övriga grönsaker i det.
Tomat går också att ha som bas.
morot är MÅSTE sen gul lök-ger umami,viktig okså är rotselleri,ger otroligt mkt smak, sjutton nu har jag delat mina bästa tipps...
morot är MÅSTE sen gul lök-ger umami,viktig okså är rotselleri,ger otroligt mkt smak, sjutton nu har jag delat mina bästa tipps...
Varför krångla till saker. Jag väljer Findus grönsakssoppa på burk. Mmmmmmmm
Det beror väl helt på vilken sorts grönsakssoppa du ska göra?
Soppa med klar buljong, ängamat, minestrone? I så fall buljong, buljong och grädde eller tomater på burk och buljong.
Det beror väl helt på vilken sorts grönsakssoppa du ska göra?
Soppa med klar buljong, ängamat, minestrone? I så fall buljong, buljong och grädde eller tomater på burk och buljong.
Jag gillar inte blaskiga soppor så jag har grädde + en stänk stärkelse med i mina soppor.
Så varierar det från soppa till soppa. I linssoppan (linser kokas upp i vatten+salt) har jag såklart en stor skvätt grädde, torkad karljohan, curry och en liten skvätt ketchup för surt+söt balansen och rödlök. Då linser har egen stärkelse behövs soppan inte göras tjockare.
Du kanske ska lära dig använda internet min vän.
www.tasteline.com/recept/gronsaksoppa-med-rostad-smorgas/
Jag gör rätt ofta denna matiga och mycket goda grönsaks- och bönsoppa, som från början härstammar ur ett franskt sopprecept, men här är det förenklat (gott ändå!).
En baconförpackning med baconet klippt/skuret i strimlor
En stor rödlök, hackad
4-5 potatisar, skalade och skurna i sockerbitsstora bitar
2 stora morötter skurna i "slantar"
3 dl djupfrysta gröna ärter eller haricots verts som skurits i 2 cm stora bitar
2 vitlöksklyftor finhackade
2 buljongtärningar, grönsaks- eller kött
9 dl vatten
1 burk vita bönor i tomatsås
1 tsk torkad smulad timjan
salt
peppar
1 dl creme fraiche eller kaffegrädde eller vispgrädde
hackad persilja att strö över
Fräs baconet i en gryta. Låt lök och vitlök fräsa med efter en stund. Häll över vatten och buljongtärningar. Tillsätt de skurna grönsakerna (vänta lite med ärter och haricots verts). Låt allt småputtra tills potatis och morötter är mjuka. Häll i bönor med tomatsås och smaka av med kryddor och creme fraiche. Strö persilja över.