• Secretlove

semester som arbetslös?

Jag är arbetslös är inskriven på arbetsförmedlingen och stämplar via akassan. Jag är inte i någon jobbgaranti eller åtgärd än så länge.

Jag har bokat en resa utan att tänka mig för om en månad. 

Frågan jag har till er är: Jag har tänkt att kryssa i "förhindrad" på kassakorten dom dagar jag är utomlands och kommer således inte få betalt för dom dagarna. Men vad händer med arbetsförmedlingen, antar att jag måste anmäla dit att jag kommer ta en veckas semester? Har man rätt till 5 veckors semester från arbetssökande enligt lag? Kan man få vara inskriven på af trots att jag "tar ledigt" en vecka därifrån. Min rädsla är nämligen att min SGI kommer nollas om jag blir avskriven från af den där veckan. 

Jag har googlat som en galning men hittar bara några enstaka svar från Försäkringskassan att man har rätt till 5 veckors ledighet utan att SGI påverkas... hur bra detta stämmer vet jag inte.

Jag vill heller inte ringa till varken FK eller AF innan jag vet vad som gäller.
    Jag vill försöka göra detta lagligt om möjligt så jag kan njuta av min semester
  • Svar på tråden semester som arbetslös?
  • sextiotalist

Om man inte har ändrat reglerna, så är det bara att göra som du tänker göra, skriva förhindrad och så fort man kommer hem igen, meddela af att man är tillbaka. Självklart får man vara ledig från sitt arbetssökande, men man får inte någon ersättning då och någon tidsbegränsning finns mig veterligen inte när det gäller antalet veckor.

Däremot kanske inte helt säkert, så kan detta påverka din ersättning längre fram.

• Secretlove
    sextiotalist skrev 2016-12-14 13:33:24 följande:

Om man inte har ändrat reglerna, så är det bara att göra som du tänker göra, skriva förhindrad och så fort man kommer hem igen, meddela af att man är tillbaka. Självklart får man vara ledig från sitt arbetssökande, men man får inte någon ersättning då och någon tidsbegränsning finns mig veterligen inte när det gäller antalet veckor.

Däremot kanske inte helt säkert, så kan detta påverka din ersättning längre fram.

Hur menar du att det kommer påverka min ersättning längre fram? :)
  • sextiotalist
    Secretlove skrev 2016-12-14 13:41:15 följande:
    Hur menar du att det kommer påverka min ersättning längre fram? :)
    Jag har för mig att jag hörde det någonstans, men inte helt säkert, när jag själv var arbetslös för ett antal år sedan
  • Birgitta02

Om du inte står till arbetsmarknadens förfogande så måste du berätta det för arbetsförmedlingen. Du kan göra det via telefon och dessutom skriva på kassakortet att du varit förhindrad. Om du INTE gör det, och de kommer på att du varit bortrest och tagit emot a-kassa samtidigt så är det en mild form av bedrägeri och det kan få konsekvenser med indragen a-kassa.

• Secretlove
    Birgitta02 skrev 2016-12-14 14:04:19 följande:

Om du inte står till arbetsmarknadens förfogande så måste du berätta det för arbetsförmedlingen. Du kan göra det via telefon och dessutom skriva på kassakortet att du varit förhindrad. Om du INTE gör det, och de kommer på att du varit bortrest och tagit emot a-kassa samtidigt så är det en mild form av bedrägeri och det kan få konsekvenser med indragen a-kassa.

ja men jag hae ju skrivit att jag vill göra detta lagligt.. frågan är ju man får vara inskriven på ams den veckan eller om jag blir utslängd och hur min sgi påverkas
  • Birgitta02
    Secretlove skrev 2016-12-14 14:12:46 följande:
    ja men jag hae ju skrivit att jag vill göra detta lagligt.. frågan är ju man får vara inskriven på ams den veckan eller om jag blir utslängd och hur min sgi påverkas
    Absolut händer ingenting alls om du vill ha ledigt och rapporterar detta på sedvanligt sätt. Snacka med handläggaren och fyll i ditt kassakort korrekt. Du förlorar endast din dagpenning, inget annat. Det värsta som kan hända är att du får en kallelse till nån aktivitet och missar den (sånt gillar dom INTE), men det förhindrar du genom att prata med arbetsförmedlingen i god tid.
  • Secretlove
    Birgitta02 skrev 2016-12-14 14:21:34 följande:
    Absolut händer ingenting alls om du vill ha ledigt och rapporterar detta på sedvanligt sätt. Snacka med handläggaren och fyll i ditt kassakort korrekt. Du förlorar endast din dagpenning, inget annat. Det värsta som kan hända är att du får en kallelse till nån aktivitet och missar den (sånt gillar dom INTE), men det förhindrar du genom att prata med arbetsförmedlingen i god tid.
    okej, dessvärre har jag fått en "tid för möte" med handläggaren precis den veckan.. som jag i så fall måste boka om. 
  • Birgitta02
    Secretlove skrev 2016-12-14 15:19:47 följande:
    okej, dessvärre har jag fått en "tid för möte" med handläggaren precis den veckan.. som jag i så fall måste boka om. 
    Det är ju inga problem att boka om. Värre om man inte dyker upp. Det är ju ett perfekt tillfälle att berätta att du faktiskt tänkte ta semester från a-kassan :)
  • Sjömamma

Att vara inskriven på arbetsförmedlingen har du rätt att vara, det har alla, oavsett om man är tillgänglig för arbete eller inte. Det är bara om du tar ut A-kassa som det kan ställas krav på tillgänglighet osv. Men att vara inskriven på AF kan dom inte neka dig.

• Domesticgoddess
    Secretlove skrev 2016-12-14 14:12:46 följande:

Avseende sgi så har du rätt till semester från arbetssökande med bibehållet sgi-skydd. För att undvika evt klurigheter längre fram är det att rekommendera att du pratar med din af handläggare redan innan så det tydligt framgår ifrån deras daganteckningar att du inte varit aktivt arbetssökande veckan i fråga pga semester.

Hälsar FK :)
  • Svampsåsen

Fyll i kassakorten retroaktivt när du kommer hem och under tiden du är borta ber du någon ta hand om din post.

Får du kallelse från arbetsförmedlingen säger du bara att du är magsjuk men kan komma nästa vecka.

Den veckan säger du att du har tandläkaren den tiden.

Sen är du la hemma förutsatt att du inte är borta att för länge och att dom ens skickar kallelse.

Åk du och ha telefon med dig.

Fyll i kassakorten när du är hemma igen.

Skiter sig allt säg att du är på semester pga utbrändhet av allt jobbsökande haha.

• monkees

Så utomordentligt sorgligt faktiskt att en person som är arbetslös i Sverige idag funderar på att hen ska liksom "straffas" av AF och/eller FK för att hen tar en veckas semester UTAN ERSÄTTNING!

• monkees
    monkees skrev 2016-12-16 06:23:13 följande:

Så utomordentligt sorgligt faktiskt att en person som är arbetslös i Sverige idag funderar på att hen ska liksom "straffas" av AF och/eller FK för att hen tar en veckas semester UTAN ERSÄTTNING!

PS: OCH självklart ÄNNU sorgligare om det nu visar sig att det faktiskt är så! Gud förbjude!
  • Coccolina

Båda jag och pojkvännen har frågat AF när vi varit arbetslösa (inte samtidigt utan med flera års mellanrum...) och vi fick båda höra att var vi borta så blev vi utskrivna... Vi skulle vara till förfogande och fick inte åka längre bort än att vi kunde komma på intervju om vi blev kallade hjälpte inte att sätta så att vi inte tog ersättning de dagarna... men hoppas det handlade om idiotiska handläggare (I kungsbacka och i skövde.... ) och inte att det faktiskt är så rent generellt för det är verkligen för djävligt... Vi smög iväg och var borta en långhelg när pojkvännen var arbetslös för att fira att han fyllde 40... men vågade inte längre resor... då åkte vi bara ner till Varberg för att vara på spa så om de ringde kunde vi vara tillbaka någon timme senare.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • monkees
    Coccolina skrev 2016-12-16 16:33:29 följande:

Båda jag och pojkvännen har frågat AF när vi varit arbetslösa (inte samtidigt utan med flera års mellanrum...) och vi fick båda höra att var vi borta så blev vi utskrivna... Vi skulle vara till förfogande och fick inte åka längre bort än att vi kunde komma på intervju om vi blev kallade hjälpte inte att sätta så att vi inte tog ersättning de dagarna... men hoppas det handlade om idiotiska handläggare (I kungsbacka och i skövde.... ) och inte att det faktiskt är så rent generellt för det är verkligen för djävligt... Vi smög iväg och var borta en långhelg när pojkvännen var arbetslös för att fira att han fyllde 40... men vågade inte längre resor... då åkte vi bara ner till Varberg för att vara på spa så om de ringde kunde vi vara tillbaka någon timme senare.... 

Och vad betyder att man blir "utskriven"? Liksom får man börja om med att anmäla sig vid "disken" och börja om från ruta ett som ett oskrivet blad? Låter iofs rätt typiskt "svensk myndighet". Liksom NOLL rationalitet och sunt förnuft.
  • Coccolina
    monkees skrev 2016-12-17 05:38:05 följande:
    Och vad betyder att man blir "utskriven"? Liksom får man börja om med att anmäla sig vid "disken" och börja om från ruta ett som ett oskrivet blad? Låter iofs rätt typiskt "svensk myndighet". Liksom NOLL rationalitet och sunt förnuft.

Jepp börja om från noll... Vilket betyder söka om a-kassa och hela skiten... så ekonomiskt helt förkastligt. För att inte tala om den mentala stressen.... 

Kan dock påpeka att de lyckades göra så många fel under tiden jag var inskriven så det var löjligt (pojkvännen gjordes det inte så mycket fel med) jag skulle bla söka jobb utomlands via U9 intyg eller vad de heter... De hade godkänt det och allt, så med påskrivna papper gav jag mig iväg, för att en vecka senare kallas till ett möte, ringer för att säga att det kan jag inte då jag redan är på plats utomlands och att jag har ett möte på motsvarigheten till AF där... Oj säger de då bara... går en vecka till så får jag brev från a-kassan om att jag är utskriven och därför inte får någon ersättning!!!! Ringer och frågar vad som hänt... Då visar det sig att de klickat i fel ruta... Jag måste söka om allt igen!!!!!! Får utbrott på dem och de löser det ganska så snabbt, MEN jag får ingen ersättning för de dagar jag var utskriven!!! Trots att det inte var mitt fel!! 

Andra gånger när jag var arbetssökande i Sverige så var jag och pratade med min handläggare på de dagar jag var kallad, samt några till... fick dock helt plötsligt mail om att jag skrivits ut då jag inte kommit på mina möten!!! Visade sig att min handläggare missat att skriva in att jag varit där... ÖVER 5 möten!!!!! 

På nytt börja om från noll, och ingen ersättning för de dagar jag var utskriven!!! Åter en gång trots att jag hade gjort allt rätt!!!

Så jag var inte på humör att ifrågasätta semesterförbudet... Så som sagt kan inte svara på om det är rätt eller bara mina olika kontakter som fått saker om bakfoten... (Vet dock en vän som fick nej från arbetsförmedlingen att åka på en begravning på annan ort av samma arbetsförmedling...)

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden semester som arbetslös?