Inlägg från: Coccolina |Visa alla inlägg
  • Coccolina

semester som arbetslös?

Båda jag och pojkvännen har frågat AF när vi varit arbetslösa (inte samtidigt utan med flera års mellanrum...) och vi fick båda höra att var vi borta så blev vi utskrivna... Vi skulle vara till förfogande och fick inte åka längre bort än att vi kunde komma på intervju om vi blev kallade hjälpte inte att sätta så att vi inte tog ersättning de dagarna... men hoppas det handlade om idiotiska handläggare (I kungsbacka och i skövde.... ) och inte att det faktiskt är så rent generellt för det är verkligen för djävligt... Vi smög iväg och var borta en långhelg när pojkvännen var arbetslös för att fira att han fyllde 40... men vågade inte längre resor... då åkte vi bara ner till Varberg för att vara på spa så om de ringde kunde vi vara tillbaka någon timme senare.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    monkees skrev 2016-12-17 05:38:05 följande:
    Och vad betyder att man blir "utskriven"? Liksom får man börja om med att anmäla sig vid "disken" och börja om från ruta ett som ett oskrivet blad? Låter iofs rätt typiskt "svensk myndighet". Liksom NOLL rationalitet och sunt förnuft.

Jepp börja om från noll... Vilket betyder söka om a-kassa och hela skiten... så ekonomiskt helt förkastligt. För att inte tala om den mentala stressen.... 

Kan dock påpeka att de lyckades göra så många fel under tiden jag var inskriven så det var löjligt (pojkvännen gjordes det inte så mycket fel med) jag skulle bla söka jobb utomlands via U9 intyg eller vad de heter... De hade godkänt det och allt, så med påskrivna papper gav jag mig iväg, för att en vecka senare kallas till ett möte, ringer för att säga att det kan jag inte då jag redan är på plats utomlands och att jag har ett möte på motsvarigheten till AF där... Oj säger de då bara... går en vecka till så får jag brev från a-kassan om att jag är utskriven och därför inte får någon ersättning!!!! Ringer och frågar vad som hänt... Då visar det sig att de klickat i fel ruta... Jag måste söka om allt igen!!!!!! Får utbrott på dem och de löser det ganska så snabbt, MEN jag får ingen ersättning för de dagar jag var utskriven!!! Trots att det inte var mitt fel!! 

Andra gånger när jag var arbetssökande i Sverige så var jag och pratade med min handläggare på de dagar jag var kallad, samt några till... fick dock helt plötsligt mail om att jag skrivits ut då jag inte kommit på mina möten!!! Visade sig att min handläggare missat att skriva in att jag varit där... ÖVER 5 möten!!!!! 

På nytt börja om från noll, och ingen ersättning för de dagar jag var utskriven!!! Åter en gång trots att jag hade gjort allt rätt!!!

Så jag var inte på humör att ifrågasätta semesterförbudet... Så som sagt kan inte svara på om det är rätt eller bara mina olika kontakter som fått saker om bakfoten... (Vet dock en vän som fick nej från arbetsförmedlingen att åka på en begravning på annan ort av samma arbetsförmedling...)

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden semester som arbetslös?