Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
Jag har aldrig reflekterat över vänners barns ögonfärger eller ställt i förhållande till föräldrarnas. Jag skulle anta att ett barn var föräldrarnas barn, så länge ingen säger något annat. Min syster har exempelvis mörkbrunt hår och bruna ögon, hennes man har rött hår och... tja, jag är osäker på hans ögonfärg. Gissar spontant på grönt eftersom han är rödhårig och det ofta sammanfaller, men det kan lika gärna vara fel.
Båda deras barn i skolålder har ljust, närmast vitt hår. Har aldrig reflekterat över deras ögonfärg.
Skulle jag gissa att det inte är min syster och svågers biologiska barn för att det skiljer sig i hårfärg och eventuellt ögonfärg? Nix. Jag har aldrig reflekterat över ögonfärg varken på mannen eller barnen, aldrig reflekterat i biologin dem emellan. Min syster har aldrig antytt att barnen skulle vara något annat än deras biologiska och därför har jag aldrig funderat på det.
Jag skulle tro att detta är typiskt en sådan grej som ni själva funderar mycket på men ingen runtomkring skulle ha någon anlending att fundera på biologin bakom föräldraskapet om ni inte upplyser dem.